Tryb przyjmowania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli

Tryb przyjmowania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli

Podstawowym aktem prawnym określającym tryb przyjmowania i załatwiania spraw przez organy administracji publicznej jest ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. 

Przy załatwianiu spraw z zakresu administracji publicznej stosuje się przepisy proceduralne jaki i merytoryczne normujące różne dziedziny administracji.

Przyjmowanie i załatwianie spraw podlega również zasadom obiegu dokumentów określonym w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. 

Do bieżącego nadzoru nad prawidłowością wykonywania czynności kancelaryjnych w Urzędzie, Marszałek wyznacza koordynatora czynności kancelaryjnych.

Pracownik Urzędu jest zobowiązany, w szczególności do:
1) należytej znajomości przepisów prawa dotyczących funkcjonowania samorządu województwa oraz innych przepisów prawa z zakresu działania Urzędu i swojej komórki organizacyjnej;
2) właściwego stosowania przepisów prawa, instrukcji i regulaminów;
3) terminowego załatwiania spraw;
4) zapewnienia formy i trybu gwarantujących prawidłowe i szybkie załatwienie sprawy;
5) właściwej obsługi interesantów.

Odpowiedzialność za terminowe, zgodne z prawem oraz zasadami współżycia społecznego załatwianie spraw ponoszą dyrektorzy komórek organizacyjnych, ich zastępcy oraz pracownicy, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków.

Marszałek może upoważnić do prowadzenia określonego rodzaju spraw, w szczególności, gdy wynika to z przepisów prawa: Wicemarszałków, Członków Zarządu, Skarbnika, Sekretarza, pozostałych pracowników Urzędu, kierowników i pracowników wojewódzkich jednostek organizacyjnych oraz inne podmioty.

Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje Marszałek, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Marszałek zgodnie z właściwymi przepisami może upoważnić do wydawania w jego imieniu decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej

Departament Organizacji i Nadzoru prowadzi centralny rejestr upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Zarząd oraz upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Marszałka.

Powrót na początek strony