Uchwała Nr XL/513/06 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 11 września 2006r.

UCHWAŁA NR XL/513/06

SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO

z dnia 11 września 2006 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu województwa podlaskiego na 2006 rok

Na podstawie art. 18 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 i z 2004 Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1206) w związku z art. 165 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708), uchwala się co następuje:

§ 1. W § 10 uchwały nr XXXIV/426/05 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia
21 grudnia 2005 r. w sprawie budzetu województwa podlaskiego na 2006 rok, pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Ustala się maksymalną wysokość poręczeń i gwarancji udzielanych przez Zarząd Województwa w roku budżetowym w kwocie 25.100.000 zł.”
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Województwa Podlaskiego.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 


Uzasadnienie

Zmiany brzmienia § 10 pkt 2 uchwały nr XXXIV/426/05 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie budżetu województwa podlaskiego na 2006 rok, dokonuje się w związku z planowanym udzieleniem przez Zarząd Województwa Podlaskiego poręczenia kredytu bankowego, który zostanie zaciągnięty przez SPZOZ Wojewódzki Szpital Zespolony im. J. Śniadeckiego w Białymstoku w kwocie 3.640.000 zł (łącznie z odsetkami zostanie poręczona kwota 4.272.316,66).
Ww. kredyt jest niezbędny ww. Szpitalowi w celu dokonania spłaty ostatniej raty kredytu (3.640.000 zł) zaciągniętego w Banku Gospodarki Żywnościowej w Białymstoku
w 2004 r. w kwocie 5.000.000 zł. Kwota 3.640.000 zł podlega spłacie w dniu 31.10.2006 r.
Umowę kredytową z BGŻ na ww. kredyt Szpital zawarł na wyjątkowo niekorzystnych warunkach. Pomimo poręczenia ww. kredytu przez Samorząd Województwa, banki nie były zainteresowane udzieleniem tego kredytu. W 2004 r. Szpital przeprowadził 5 postępowań
o udzielenie zamówienia publicznego na kredyt bankowy. Dopiero w grudniu 2004 r. Szpital zdołał uzyskać kredyt w BGŻ na warunkach narzuconych przez Bank, zarówno w kwestii wysokości prowizji, oprocentowania, jak również terminów spłaty. Wynikało to głównie
z bardzo niekorzystnej w tym okresie sytuacji finansowej Szpitala. W chwili obecnej sytuacja finansowa Szpitala jest na tyle korzystna, iż wiele banków jest chętnych do przedłożenia oferty kredytowej i to na wyjątkowo korzystnych warunkach.
Jednorazowa spłata przez Szpital kwoty 3.640.000 zł na rzecz BGŻ w sposób istotny zachwieje jego płynnością finansową i negatywnie odbije się na jego sytuacji finansowej, co w konsekwencji może doprowadzić do zaburzenia spłaty zobowiązań objętych postępowaniem restrukturyzacyjnym i utraty ok. 1,5 mln zł przewidzianych do umorzenia zobowiązań cywilnoprawnych na podstawie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
O słuszności przyjętej przez Szpital strategii polegającej na zamianie zobowiązań krótkoterminowych na długoterminowy kredyt bankowy świadczy fakt bardzo istotnego spadku kosztów finansowych Szpitala na przestrzeni lat 2004-2006. Dla przykładu: w 2004 r. koszty finansowe wyniosły 6.347.659,13 zł; w 2005 r. – 4.853.266,27 zł, natomiast za
I półrocze 2006 r. – 990.688 zł.


 

Powrót na początek strony