Stanowisko Sejmiku Woj. Podlaskiego z dnia 11 kwietnia 2011 r. w sprawie rezygnacji przez Ministerstwo Infrastruktury z modernizacji trasy kolejowej Rail Baltica w ramach I Paneuropejskiego Korytarza Transportowego

STANOWISKO
SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
z dnia 11 kwietnia 2011 r.


w sprawie rezygnacji przez Ministerstwo Infrastruktury z modernizacji trasy kolejowej Rail Baltica w ramach I Paneuropejskiego Korytarza Transportowego

W związku z kolejnymi planami redukcji inwestycji dotyczących transportu, w tym transportu kolejowego, w Polsce północno-wschodniej, Samorząd Województwa Podlaskiego wyraża głęboki sprzeciw wobec tego typu działań.
Linia E 75 Warszawa – Białystok – Suwałki – Trakiszki – granica państwa ma duże znaczenie strategiczne nie tylko dla Województwa Podlaskiego, ale przede wszystkim dla całego kraju. Łącząc Warszawę przez Kowno i Rygę z Tallinem i Helsinkami stanowi jedyne połączenie kolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej wchodząc w skład I Transeuropejskiego Korytarza Transportowego jako tzw. Rail Baltica. Strategiczne znaczenie tej trasy podkreśla fakt, iż jest jednym z projektów kolejowych zdefiniowanych przez Grupę Wysokiego Szczebla w czerwcu 2003 r. i wpisanych do grupy 30 projektów priorytetowych w ramach sieci TEN-T zgodnie z Decyzją Nr 884/2004/EC Parlamentu Europejskiego i Rady EU z dn. 29 kwietnia 2004 r.
Samorząd Województwa Podlaskiego podkreśla, iż rezygnacja przez Ministerstwo Infrastruktury z modernizacji trasy kolejowej Rail Baltica w okresie budżetowym 2007-2013 Unii Europejskiej wpisuje się w konsekwentne działania mające na celu uniemożliwienie realizacji kolejnej inwestycji o znaczeniu europejskim w Polsce Wschodniej. Przeniesie realizacji tej inwestycji obarczone jest ryzykiem braku podobnych środków w perspektywie po 2014 r. z uwagi na inne niż polityka spójności priorytety Unii Europejskiej, a tym samym na faktyczną rezygnację z realizacji Rail Baltica.
Przypomina się, iż w lutym 2010 r. usunięty został z listy podstawowej projektów indywidualnych POIiŚ 2007-2013 projekt pn. Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą, etap I (odcinek Suwałki – Trakiszki – granica z Litwą) o wartości 1.344,83 mln zł w ramach działania 7.1 Rozwój transportu kolejowego, zaś w sierpniu – w związku z pojawieniem się oszczędności poprzetargowych – realizowany miał być projekt Modernizacja linii kolejowej E75 Rail Baltica Warszawa - Białystok – granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) – prace przygotowawcze  z listy rezerwowej POIiŚ.
Samorząd Województwa Podlaskiego wielokrotnie występował przeciwko ograniczaniu inwestycji kolejowych w Polsce północno-wschodniej (m.in. Stanowisko Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 16.02.2010 r. w sprawie linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica państwa; Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 15.02.2010 r. w sprawie zmian w ramach aktualizacji Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej; korespondencja do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka z września 2010 r.).
Samorząd Województwa Podlaskiego oświadcza, że działania te prowadzą do trwałego wykluczenia tej części kraju z rozwoju Polski, do zahamowania procesu integracji Województwa Podlaskiego z pozostałą częścią kraju i do ograniczenia możliwości Państwa w prowadzeniu polityki transgranicznej.
Ograniczenia inwestycji w sieć transportu w województwie wskazują na to, że rezygnacja z modernizacji trasy kolejowej i inwestycji drogowych wpłynie na zastopowanie jego rozwoju oraz degradację przez ruch tranzytowy.
Samorząd Województwa Podlaskiego apeluje do Ministra Rozwoju Regionalnego i Ministra Infrastruktury o skorygowanie dotychczasowych działań oraz zapewnienie realizacji inwestycji infrastrukturalnych dotyczących międzynarodowego układu komunikacyjnego prowadzonych przez jednostki szczebla centralnego na terenie Polski północno-wschodniej. Brak realizacji tych przedsięwzięć powoduje marginalizację nie tylko naszego regionu, ale całej Polski Wschodniej i uniemożliwia prawidłowy oraz równomierny rozwój tej części kraju.
Samorząd Województwa Podlaskiego zwraca się tym samym o traktowanie Województwa Podlaskiego jako pełnoprawnego regionu Unii Europejskiej, który powinien uczestniczyć we wszelkich procesach związanych ze sprawiedliwą realizacją polityki spójności w Polsce.

 

Powrót na początek strony