Rezolucja Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 29 sierpnia 2011 roku w sprawie projektu zmian Dyrektywy 2001/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 czerwca 2001 dot. wyrobów tytoniowych oraz skutków społeczno ekonomicznych(...)
Rezolucja
Sejmiku Województwa Podlaskiego
z dnia 29 sierpnia 2011 roku
w sprawie projektu zmian Dyrektywy 2001/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 czerwca 2001 dot. wyrobów tytoniowych oraz skutków społeczno ekonomicznych tych zmian na terenie województwa podlaskiego.
W związku z propozycjami wprowadzenia zmian w przepisach ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich Unii Europejskich dotyczących produkcji , prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych, Sejmik Województwa Podlaskiego, mając na uwadze iż na terenie województwa podlaskiego:
- produkowane jest rocznie ok 2 tys. ton tytoniu, które daje zatrudnienie i źródło utrzymania 400 rodzinom plantatorskim;
- znajduje się jeden z największych zakładów produkujących wyroby tytoniowe w Europie, który łącznie z podwykonawcami daje ponad 1000 dobrze płatnych miejsc pracy;
- poziom bezrobocia jest wyższy niż średni w Polsce a średni poziom dochodów osób pracujących jest niższy niż średnia w Polsce, a zatem należy przykładać szczególną uwagę do istniejących miejsc pracy w tym w rolnictwie, produkcji i w handlu
stoi na stanowisku, iż Rząd Polski powinien podjąć działania zmierzające do przedstawienia spójnego stanowiska wyrażającego sprzeciw wobec prawdopodobnych kierunków zmian dyrektywy i gwarantującego obronę polskich interesów, w tym podlaskich rolników - plantatorów tytoniu. Proponowane zmiany negatywnie wpłyną na wszystkich uczestników rynku tytoniowego plantatorów, producentów i handel.
Na obszarze Podlasia znajduje się ok 400 plantacji tytoniu stanowiących bezpośrednie miejsce pracy dla ok. 1000 mieszkańców naszego regionu, a uwzględniając pracowników sezonowych, nawet kilka tysięcy. W większości przypadków jest to jedyne źródło utrzymania całych rodzin. Mały areał pojedynczej plantacji, relatywnie słaba jakość gleb, jak również bardzo wysokie koszty zmiany profilu upraw, praktycznie uniemożliwiają przestawienie na inne rodzaje upraw. Nie istnieje zatem alternatywa, która przyniosłaby dochód pozwalający na zapewnienie godnego życia.
W Augustowie znajduje się fabryka wyrobów tytoniowych należąca do grupy British American Tobacco. Fabryka ta na przestrzeni lat zainwestowała w swój rozwój ponad 400 milionów złotych. Dzięki temu stała się jednym z największych zakładów produkujących wyroby tytoniowe w Europie, produkuje obecnie na potrzeby ponad 50 krajów i stworzyła dobrze płatne miejsca pracy dla ponad 1000 mieszkańców Podlasia.
Podlasie jest województwem o najbardziej nasilonej skali zjawiska nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi. Ponad 50% wszystkich konsumowanych wyrobów tytoniowych na Podlasiu pochodzi z nielegalnych źródeł. Stanowi to groźną i nieuczciwą konkurencję dla tysięcy sklepów zajmujących się sprzedażą wyrobów tytoniowych.
Dodatkowo obrót nielegalnymi wyrobami zmniejsza zapotrzebowanie na legalną produkcję a tym samym zmniejsza popyt na rodzimy surowiec tytoniowy, pośrednio uderzając w plantatorów i producentów.
Główne niebezpieczne zmiany proponowane w dyrektywie to:
- zakaz stosowania w produkcji wyrobów tytoniowych dodatków – stanowi bezpośrednie zagrożenie dla plantatorów tytoniu, szczególnie odmiany Burley;
- ujednolicanie opakowań poprzez zakaz używania znaków handlowych, ujednolicenie kolorów lub znaczne zwiększenie rozmiarów ostrzeżeń o skutkach palenia grozi znacznemu rozwojowi nielegalnej produkcji, gdyż ułatwi podrabianie opakowań wyrobów tytoniowych a jednocześnie utrudniona będzie identyfikacja podrobionego towaru – stanowi bezpośrednie zagrożenie dla wszystkich uczestników sektora tytoniowego tj. dla plantatorów zmniejszając popyt na surowiec tytoniowy, na producentów zmniejszając popyt na legalne wyroby i na handel pozbawiając legalne sklepy obrotu;
- zakaz ekspozycji wyrobów tytoniowych w punktach ich sprzedaży wymusi konieczność dodatkowych wydatków na wyposażenie sklepów, na co nie będzie stać większości drobnych handlowców – stanowi to bezpośrednie ryzyko wzrostu liczby bezrobotnych.
Zmiany powyższe mogą mieć fatalne skutki dla województwa podlaskiego zarówno pod względem ekonomicznym jak i społecznym pozbawiając rodziny plantatorskie jedynego źródła utrzymania lub je znacznie uszczuplając a także prowadząc do spadku zatrudnienia w handlu a także w zakładach tytoniowych.
Dla Podlasia przyjęcie proponowanych zmian w dyrektywie oznacza upadek wielu gospodarstw uprawiających tytoń szczególnie w okolicach Augustowa, Suchowoli, Dabrowy Białostockiej i Lipska. A w skali kraju praktyczne zniszczenie drugiego producenta tytoniu w Europie, jakim jest Polska. Ta decyzja przyczyni się do zwiększenia i tak ogromnej skali nielegalnego rynku wyrobów tytoniowych w północno-wschodniej części Polski. Konsekwencją będą również mniejsze wpływy do lokalnego budżetu.
Sejmik Województwa Podlaskiego postuluje, zatem aby Rząd RP przyjął negatywne stanowisko wobec propozycji:
- wprowadzenia zakazu stosowania dodatków koniecznych przy produkcji wyrobów tytoniowych;
- wprowadzenia innych zmian regulacyjnych prowadzących do zmniejszenia zapotrzebowania na krajowy surowiec tytoniowy i skutkujących problemami społecznymi i ekonomicznymi naszego województwa, a w szczególności negatywne stanowisko wobec ujednolicania opakowań i zakazu ekspozycji.