kontrola problemowa w SPSW w Suwałkach
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej przeprowadzonej w:
Samodzielnym Publicznym Szpitalu Wojewódzkim
w Suwałkach
Białystok, kwiecień 2008
PROTOKÓŁ
z kontroli doraźnej przeprowadzonej w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Wojewódzkim w Suwałkach, ul. Szpitalna 60, w dniach od 11.04.2008 r. do 21.04.2008 r., przez: Wiesławę Kuleszę – Kierownika Referatu Kontroli i Rozliczeń w Departamencie Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia Nr ZD.III.0114/20/08 z dnia 09.04.2008 r, Karola Kozłowskiego – inspektora w Biurze Kontroli Finansowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia Nr ZD.III.0114/21/08 z dnia 09.04.2008 r, oraz Rafała Kołakowskiego – podinspektora w Referacie Kontroli i Rozliczeń w Departamencie Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia Nr ZD.III.0114/22/08 z dnia 09.04.2008 r,
ZAKRES KONTROLI
1) gospodarka finansowa,
2) gospodarowanie mieniem,
I. CHARAKTERYSTYKA KONTROLOWANEJ JEDNOSTKI
Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki w Suwałkach zwany w dalszej części protokołu „Szpitalem”, jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej posiadającym osobowość prawną. Został wpisany do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji, publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod nr KRS 0000057017,NIP 844-17-86-376 nadany przez Urząd Skarbowy w Suwałkach, REGON790319362. Siedziba Szpitala znajduje się w Suwałkach, przy ul. Szpitalnej 60.
Dyrektorem Szpitala od dnia 20 grudnia 2007 roku jest Pan Dariusz Górski. Zastępcą Dyrektora ds. Ekonomicznych od dnia 20.03.2008 r. jest Pan Waldemar Łukaszuk, natomiast p.o. obowiązki Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa od 11.02.2008 r. jest Pan Ryszard Skarżynski.
Funkcję pełniącego obowiązki Głównego Księgowego Szpitala sprawuje Pani Wiesława Bąber.
Wyjaśnień w trakcie kontroli udzielali:
- Dariusz Górski – Dyrektor Szpitala,
oraz inni pracownicy w miarę zachodzących potrzeb.
Kontrola została przeprowadzona w związku publikacjami prasowymi oraz innymi doniesieniami dotyczącymi niegospodarności oraz nieodpowiednich kwalifikacji osoby zatrudnionej na stanowisku Z-cy Dyrektora ds. Ekonomicznych.
II. KWALIFIKACJE OSOBY ZATRUDNIONEJ NA STANOWISKU ZASTĘPCY DYREKTORA DS. EKONOMICZNYCH.
W trakcie czynności kontrolnych zweryfikowano kwalifikacje osoby zatrudnionej w Szpitalu na stanowisku Zastępcy Dyrektora ds. Ekonomicznych pod względem zgodności z uregulowaniami Rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 marca 1999 roku w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w publicznych zakładach opieki zdrowotnej. Stwierdzono, że osoba zatrudniona na wymienionym stanowisku posiada odpowiednie wykształcenie (jest magistrem ekonomiki i organizacji produkcji oraz ukończył studia podyplomowe w zakresie nowoczesnej rachunkowości zarządczej i finansowej), jak również posiada odpowiednie doświadczenie zawodowe (ponad 5 lat pracy w zawodzie).
III. LEGALNOŚĆ, GOSPODARNOŚĆ ORAZ CELOWOŚĆ DZIAŁAŃ
- Obsługa prawna Szpitala
Obecnie SP Szpital Wojewódzki w Suwałkach posiada podpisane 2 umowy z podmiotami zewnętrznymi świadczącymi obsługę prawną:
- z „IURIS CONSULTUS” Biuro Prawnicze w Suwałkach. Umowa została zawarta w dniu 1 grudnia 2006 r. przez byłego Dyrektora Szpitala Wojewódzkiego – Pana Edwarda Mostowskiego. Okres wypowiedzenia ustalono na 6 miesięcy. Umowa została przez obecnego Dyrektora Szpitala – Pana Dariusza Górskiego wypowiedziana w dniu 28.02.2008 r. Zgodnie z ustalonym terminem wypowiedzenia, umowa ulega rozwiązaniu z dniem 31.08.2008 r. Dyrektor Szpitala zwolnił Biuro Prawnicze z obowiązku świadczenia usług. Efektem jest konieczność ponoszenia przez Szpital wydatku brutto 9.150 zł przez okres 6 miesięcy bez uzyskiwania w zamian usług prawnych. Oznacza to stratę kwoty 54.900 zł.
- z Kancelarią Prawniczą Radcowie Prawni Bogusław Nieszczerzewski, Sławomir Mitros „KONSULTANT” Spółka Jawna. Umowa została zawarta na czas określony od dnia 10 marca 2008 r. do 31 sierpnia 2009 r. przez obecnego Dyrektora Szpitala – Pana Dariusza Górskiego. Okres wypowiedzenia ustalono na 1 miesiąc. Wynagrodzenie brutto należne wykonawcy ustalono na poziomie 28.670 zł. Zamówienie publiczne na obsługę prawną Szpitala przez kancelarię „KONSULTANT” zostało udzielone w trybie z wolnej ręki, na podstawie art. 66 w związku z art. 5 ust.1 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
W chwili obecnej SP Szpital Wojewódzki w Suwałkach na obsługę prawną wydaje ogółem kwotę 37.820 zł miesięcznie.
Stwierdzone nieprawidłowości:
- ponoszenie przez Szpital miesięcznych wydatków w kwocie 37.820 zł na obsługę prawną. W obecnej, bardzo trudnej sytuacji finansowej jednostki, należy je uznać za nieracjonalne,
- zwolnienie „IURIS CONSULTUS” Biuro Prawnicze w Suwałkach z obowiązku świadczenia usług w okresie wypowiedzenia. Oznacza to bezowocne wydatkowanie kwoty 64.050 zł. Znacznie korzystniejszym rozwiązaniem byłoby korzystanie z usług wymienionego biura prawnego również w okresie wypowiedzenia. Umożliwiałoby to np. uzyskiwanie 2 niezależnych opinii prawnych. Rozwiązanie przyjęte przez Dyrekcję Szpitala narusza art. 35 ust. 3 pkt.1 Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, który stanowi iż wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
- w § 1 ust 3 umowy z kancelarią „KONSULTANT” zawarto następujący zapis: „Strony umowy postanawiają, że po upływie 6 miesięcy od dnia zawarcia niniejszej umowy, zawrą odrębną umowę zlecenia o świadczenie kompleksowej obsługi prawnej w przedmiocie obsługi Zleceniodawcy z zakresu zamówień publicznych. W dniu zawarcia wskazanej powyżej umowy, kwota wynagrodzenia określonego w § 4 przysługującego Zleceniobiorcy za wykonanie niniejszej umowy, zostanie w drodze aneksu pomniejszona o kwotę 4.500,00 zł (słownie: cztery tysiące pięćset złotych) + VAT”. Taki zapis otwiera drogę do dalszego wzrostu kosztów obsługi prawnej Szpitala (określono o jaką kwotę zostanie obniżone wynagrodzenie należne z tytułu obecnie obowiązującej umowy, nie określono wynagrodzenia z tytułu umowy, która zostanie zawarta po 6 miesiącach, na świadczenie kompleksowej obsługi prawnej w przedmiocie zamówień publicznych).
- w piśmie znak: SPSW-NZ-2262-22/WR/2008 z dnia 21.04.2008 r, Dyrektor Szpitala tłumaczy konieczność zmiany wykonawcy obsługi prawnej zaleceniami audytu przeprowadzonego w terminie od 03.01. do 20.02.2008 r. przez pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku. Należy zaznaczyć, iż sprawozdanie z audytu zawiera 2 zarzuty dotyczące obsługi prawnej SP Szpitala Wojewódzkiego w Suwałkach świadczonej przez Biuro Prawne „IURIS CONSULTUS”: 1) bardzo wysokie wynagrodzenie za świadczenie usług; 2) niska jakość świadczonych usług. O ile zatrudnienie Kancelarii Prawniczej Radcowie Prawni Bogusław Nieszczerzewski, Sławomir Mitros „KONSULTANT” Spółka Jawna można uznać za próbę zapewnienia Szpitalowi obsługi prawnej o odpowiedniej jakości o tyle wynagrodzenie miesięczne w kwocie brutto 28.670 zł jest jeszcze wyższe od należnego Biuru „IURIS CONSULTUS”. Zdaniem kontrolujących jest ono zbyt wysokie.
2. Zakup paliwa (oleju opałowego) z POM-u Suwałki, można kupować taniej od innych dostawców (do 20gr za litr)
W toku czynności kontrolnych ustalono, że przed podpisaniem umowy z H.K. Produkcyjnym Ośrodkiem Maszynowym sp. z o.o. w Suwałkach na dostawę oleju opałowego, Szpital dwukrotnie wszczynał postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę w/w surowca.
Zarówno w pierwszym jak i w drugim przetargu nie wpłynęła żadna oferta. Na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo Zamówień Publicznych postępowania przetargowe zostały unieważnione.
W dniu 6 marca 2008 r. powołując się na art. 67 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163 – tj.) Dyrektor Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Suwałkach zaprosił do udziału w kolejnym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, tym razem w trybie z wolnej ręki, H.K. Produkcyjny Ośrodek Maszynowy Sp. z o.o. z Suwałk.
W dniu 11. 03. 2008 r. pomiędzy stronami zawarta została umowa dostawy w ramach której POM Sp. z o.o. zobowiązał się do dostarczenia na rzecz Szpitala oleju opałowego w ilości 186 000 litrów w okresie 8 miesięcy. Strony ustaliły cenę jednostkową 1m³ oleju opałowego w wysokości 2253,00 zł. Do kwoty tej doliczana jest marża w wysokości 170,00 zł. Ponadto wykonawca zobowiązał się do udzielania upustów w wysokości 53,00 zł. do każdego m³ oleju z tytułu terminowej zapłaty należności za poprzednią dostawę.
Należy stwierdzić, że trudności z wyłonieniem dostawcy oleju opałowego wynikały z obiegowej opinii o problemach ekonomicznych Szpitala.
Ustalono również, że Szpital zalegał z uregulowaniem należności wobec poprzedniego dostawcy oleju tj. Przedsiębiorstwa ”Transbud Ełk” Sp. z o.o. w kwocie 210 516,85 zł. Współpraca zakończyła się wszczęciem postępowania egzekucyjnego i komorniczą egzekucją należności na rzecz wierzyciela. Komornik Sądowy wyegzekwował na rzecz Przedsiębiorstwa ”Transbud Ełk” sp. z o.o. należność w kwocie 219 852,54 zł. w tym odsetki w kwocie 8 539,04 zł. Na podstawie tytułu wykonawczego Szpital został obciążony kosztami postępowania tj. opłatą egzekucyjną w wysokości 17 418,83 zł.
Zwłoka w regulowaniu zobowiązań spowodowała uszczuplenie środków publicznych wskutek zapłaty odsetek oraz uiszczenia opłaty egzekucyjnej.
W świetle przeanalizowanych dokumentów, należy stwierdzić, że spełnione zostały przesłanki art. 16 ust. 1 Ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114 z póź. zm.) który stanowi: ,,Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niewykonanie zobowiązania jednostki sektora finansów publicznych, którego skutkiem jest zapłata odsetek, kar lub opłat.”
3. Niejasne przejęcie pracowników z firmy P. DUSSMAN Sp. z o.o.
Ustalono, że na dzień 11.04.2008 r. Szpital jest winny przedsiębiorstwu P. Dussman Sp. z o.o. kwotę 2.088.075,04 zł. Wymienione przedsiębiorstwo zakończyło realizację usług utrzymania czystości w Szpitalu z dniem 31.03.2008 r. Według stanu na dzień rozpoczęcia kontroli (11.04.2008 r.) pracownicy P. Dussman Sp. z o.o. nie zostali jeszcze formalnie przejęci oraz zatrudnieni przez Szpital (brak umów o pracę). Z dniem 15.04.2008 r. w SP Szpitalu Wojewódzkim w Suwałkach rozpoczęła się kontrola Państwowej Inspekcji Pracy Oddział w Suwałkach obejmująca kwestie związane z przejęciem pracowników od P. Dussman Sp. z o.o. W związku z powyższym kontrolerzy UMWP odstąpili od dalszych czynności kontrolnych w tym zakresie. Dyrektor Szpitala został zobowiązany (w zaleceniach pokontrolnych do niniejszego protokołu) do przekazania na adres Departamentu Zdrowia UMWP kopii ustaleń z wymienionej kontroli.
4. Restrukturyzacja – brak ekonomicznych wyliczeń do proponowanych zmian.
Zgodnie z informacją uzyskaną od Dyrektora Szpitala – Pana Dariusza Górskiego prace nad programem restrukturyzacji ciągle trwają. Dopiero po ich zakończeniu znane będą ekonomiczne skutki proponowanych zmian. Konkretna data zakończenia prac nie została podana.
5. Wideokolonoskop – pęknięty okular (szacowany koszt naprawy 56 tys. zł).
W dniu 04 marca 2008 r. do Dyrektora Szpitala wpłynęła prośba, Kierownika Pracowni Endoskopii przy Oddziale Chorób Wewnętrznych i Gastroenterologii, o naprawę wideokolonoskopu PENTAX. Naprawa została zlecona przedsiębiorstwu VARIMED Sp. z o.o. – jej koszt wyniósł 5.478,30 zł brutto. W chwili obecnej urządzenie działa prawidłowo. Wykonawca naprawy nie daje jednak gwarancji na długotrwałe prawidłowe funkcjonowanie aparatu. Możliwa również była opcja naprawy za kwotę 55.876,00 zł. W takim przypadku wymieniony wykonawca dawał gwarancję długotrwałego funkcjonowania aparatu.
Zgodnie z wyjaśnieniami Kierownika Pracowni Endoskopii złożonymi na rzecz Dyrektora Szpitala (pismem z dnia 14.03.2008 r.) zaistniałe uszkodzenie aparatu jest uszkodzeniem nietypowym dla normalnego zużycia eksploatacyjnego. Wskazane zostało również uszkodzenie w analogiczny sposób videogastroskopu, które miało miejsce w sierpniu 2007 r. Jako przyczynę tych awarii zasugerowano wprowadzenie do użytkowania w Pracowni Endoskopii myjni automatycznej. Podczas jej pracy występują istotne zmiany temperatury i wibracje mechaniczne, co może być przyczyną uszkodzenia delikatnego sprzętu.
6. Apteka prywatna w Szpitalu – czynsz ok. 4 tys. zł. za czasów dyr. Fica zlikwidowano inną aptekę, której czynsz był zależny od obrotów (w granicach 15 tys. zł)
Nieprawidłowości w kwestii dzierżawy pomieszczeń na rzecz „START” J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. J. zostały opisane w protokole z kontroli przeprowadzonej przez Departament Zdrowia UMWP w okresie od 06.12.2007 r. do 07.01.2008 r.
„Umowa zawarta została na czas określony od 02 lipca 2002 roku do 01 lipca 2012 roku, natomiast Zarząd Województwa Podlaskiego Uchwałą Nr 155/953/2001 z dnia 13 kwietnia 2001 roku wyraził zgodę na dzierżawę 97,88 m2na okres 3 lat. Zgodnie z § 12; „warunkiem skuteczności niniejszej umowy jest uiszczenie w terminie 7 dni od dnia podpisania niniejszej umowy przez Dzierżawcę na rachunek Wydzierżawiającego z góry czynszu dzierżawnego w kwocie 200.000 zł.” Zgoda Zarządu Województwa Podlaskiego na dzierżawę powierzchni wygasła w 2005 roku. W dniu 24 czerwca 2003r Szpital Aneksem Nr 1/2003 z dnia 2 lipca 2002 roku zwiększył dzierżawioną powierzchnią do 110,26 m2. Nie przedstawiono kontrolerom Uchwały wyrażającej zgodę na zwiększenie dzierżawionej powierzchni”.
Stwierdzone nieprawidłowości:
- nie zrealizowano zaleceń pokontrolnych dotyczących konieczności dostosowania umowy dzierżawy do obowiązujących uregulowań prawnych (Szpital nadal wydzierżawia powierzchnię nie posiadając zgody organu założycielskiego, zbyt długi okres, na który została zawarta umowa).
7. Spalarnia odpadów
Przedsiębiorstwo INSTAL S.A. wyraziło zgodę na rozwiązanie umowy na budowę spalarni (pismo z dnia 19.01.2008 r.). Szpital zobowiązany został jedynie do zapłaty za już wykonane prace (kwota 78.080 zł + należne odsetki). Problemem jest obciążenie Szpitala kwotą 1.207.800 zł przez przedsiębiorstwo ETS Hovopol Sp. z o.o. (firma ta miała być dostawcą technologii spalania odpadów) tytułem kary umownej.
W odpowiedzi na pismo znak: ZD.III.0913/8/08 z dnia 17.04.2008 r, w którym kontrolujący zwrócili się z prośbą o podanie informacji dotyczących działań podjętych przez Szpital w związku z otrzymanym wezwaniem do zapłaty, otrzymano następującą odpowiedź: „… strony umowy konsorcjum z dnia 16.05.2006 r. ustaliły wspólnie, że INSTAL Białystok S.A. będzie pełnomocnikiem konsorcjum, którego prawa i obowiązki obejmują w szczególności reprezentowania interesów konsorcjum wobec zamawiającego, czyli SPSW w Suwałkach. Nadto zgodnie z pełnomocnictwem udzielonym w dniu 20.05.2006 r. przez ETS Hovopol Sp. z o.o. firma INSTAL Białystok S.A. została upoważniona do reprezentowania ETS Hovopol Sp. z o.o., a w szczególności do podpisania umowy ze SPSW w Suwałkach. INSTAL Białystok S.A. posiadał upoważnienie do zawarcia umowy z SPSW w Suwałkach, a co za tym idzie także do zawierania porozumień, na podstawie których strony wspólnie zrezygnowały z roszczeń odszkodowawczych i kar umownych”.
Jest to sprawa sporna. Jej pomyślne rozwiązanie jest zależne od zdolności negocjacyjnych Szpitala oraz jakości pomocy prawnej.
Wnioski i zalecenia pokontrolne:
1. Renegocjować warunki wynagrodzenia przysługującego Kancelarii Prawniczej Radcowie Prawni Bogusław Nieszczerzewski, Sławomir Mitros „KONSULTANT” Spółka Jawna lub wyłonić nowego, tańszego wykonawcę obsługi prawnej Szpitala.
2. Rozważyć, czy podpisywanie odrębnej umowy na obsługę prawną w zakresie zamówień publicznych możliwość, jest zasadne.
3. Przekazać, na adres Departamentu Zdrowia UMWP, kopię ustaleń z kontroli przeprowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy Oddział w Suwałkach niezwłocznie po ich uzyskaniu.
4. Przedstawić Departamentowi Zdrowia UMWP kompletny (zawierający skutki ekonomiczne) plan restrukturyzacji Szpitala w terminie do 09.05.2008 r.
5. Przeanalizować zgodność procedur stosowanych przy korzystaniu z myjni automatycznej, zainstalowanej w Pracowni Endoskopii przy Oddziale Chorób Wewnętrznych i Gastroenterologii, z zaleceniami producenta. Jeżeli są one zachowywane, należy podjąć kroki mające na celu refundację kosztów związanych z naprawą uszkodzonego sprzętu medycznego (kolonoskop, videogastroskop) przez producenta myjni.
6. Doprowadzić do konwalidacji kwestii związanych z dzierżawą pomieszczeń na rzecz „START” J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. J.
7. Rozważyć możliwość nawiązania współpracy z tańszym dostawcą oleju opałowego.
Dyrektor Szpitala został poinformowany o przysługujących mu uprawnieniach:
1. Jeżeli przed podpisaniem protokołu kontroli kierownik jednostki kontrolowanej lub główny księgowy zgłaszają zastrzeżenia, co do jego treści, kontrolujący dodatkowo bada zasadność tych zastrzeżeń i w uzasadnionych wypadkach uzupełnia lub koryguje protokół.
2. Jeżeli kierownik lub główny księgowy jednostki kontrolowanej odmawiają podpisania protokołu kontroli, są obowiązani złożyć pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
3. Protokół kontroli, którego podpisania odmówił kierownik jednostki kontrolowanej, podpisuje kontrolujący, czyniąc w protokole wzmiankę o odmowie podpisania protokołu.
4. Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.
Podpisy osób kontrolujących Dyrektor Szpitala:
/-/Wiesława Kulesza /-/ Dariusz Górski
/-/ Karol Kozłowski Główny Księgowy Szpitala:
/-/ Rafał Kołakowski /-/ Wiesława Bąber