Uchwała Nr 37/368/2015 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 2015-04-21

Numer
37/368/2015
w sprawie
zmiany Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku
Data wydania
2015-04-21
Departament
Departament Organizacji i Kadr

UCHWAŁA NR 37/368/2015
ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO


z dnia 21 kwietnia 2015 r.

w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku

 

Na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 596 z późn. zm.[1]) uchwala się, co następuje: 

§ 1. W Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku stanowiącym załącznik do uchwały Nr 262/3791/2014 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 21 października 2014 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku wprowadza się następujące zmiany:

  1. w § 12 w ust. 1:

a) pkt 13 otrzymuje brzmienie:

„13) Departament Infrastruktury i Transportu, który przy znakowaniu spraw używa symbolu „DIT”;”,

po pkt 13 dodaje się pkt 13a w brzmieniu:
„13a) Departament Ochrony Środowiska, który przy znakowaniu spraw używa symbolu „DOS”;

  1. w § 22 pkt 40 otrzymuje brzmienie:

„40) przygotowanie okresowych sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej zawierających w szczególności informacje o beneficjentach pomocy oraz o rodzajach, formach, wielkości i przeznaczeniu udzielonej pomocy i przekazywanie tych sprawozdań do Departamentu Ochrony Środowiska;”;

  1. po § 72 wyrazy otrzymują brzmienie: „Departament Infrastruktury i Transportu – DIT”;
     
  2. § 73 - § 77 otrzymują brzmienie:

„§ 73. Departamentem Infrastruktury i Transportu  kieruje dyrektor Departamentu przy pomocy jednego zastępcy oraz Geologa Wojewódzkiego.

§ 74. W Departamencie Infrastruktury i Transportu tworzy się następujące wewnętrzne komórki organizacyjne:

  1. Referat Infrastruktury Technicznej, któremu nadaje się symbol „DIT-I”;
  2. Referat Transportu, któremu nadaje się symbol „DIT-II”;
  3. Referat Geologii, któremu nadaje się symbol „DIT-III”;
  4. Referat Nadzoru Właścicielskiego, któremu nadaje się symbol „DIT-IV”;
  5. Samodzielne stanowisko pracy ds. przewozów towarów niebezpiecznych, któremu nadaje się symbol „DIT-V”;
  6. Samodzielne stanowisko pracy ds. kancelaryjno-biurowych, któremu nadaje się symbol „DIT-VI”.

§ 75. Do zadań Departamentu Infrastruktury i Transportu należy w szczególności prowadzenie spraw z zakresu:

  1. infrastruktury technicznej i drogownictwa;
  2. transportu zbiorowego;
  3. geologii;
  4. wykonywania czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych i osób prawnych;
  5. wykonywania czynności wynikających ze sprawowania przez Zarząd nadzoru właścicielskiego nad spółkami prawa handlowego z udziałem Województwa.

§ 76. 1. Zadania określone w § 75 realizują:

1)  Referat Infrastruktury Technicznej, do zadań którego należy w szczególności:

a) zarządzanie ruchem na drogach wojewódzkich, a w szczególności:

  • zatwierdzanie projektów organizacji ruchu drogowego na czas prowadzenia robót w pasie drogowym,
  • zatwierdzanie projektów stałej organizacji ruchu drogowego lub zmian tej organizacji, oznakowania pionowego, poziomego, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, ustalania granic obszarów zabudowanych, ustalania granic stref zamieszkania, ustalania zakazów i nakazów ruchu określonych rodzajów pojazdów lub uczestników ruchu,
  • zmniejszenie lub zwiększenie prędkości dopuszczalnej pojazdów, obowiązującej w obszarze zabudowanym oraz zmniejszenie prędkości poza obszarem zabudowanym,
  • sprawowanie nadzoru w zakresie prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drodze,
  • prowadzenie ewidencji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu lub jej zmian,
  • udział w pracach komisji i zespołów w sprawie organizacji ruchu drogowego,
  • wprowadzanie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach wojewódzkich,
  • określanie obszaru, na którym wprowadza się opłaty za parkowanie pojazdów,
  • opiniowanie lokalizacji reklam umieszczonych w pasie drogowym dróg wojewódzkich,
  1. wydawanie zezwoleń na korzystanie z drogi w sposób szczególny (zawody sportowe, rajdy, wyścigi, zgromadzenia i inne imprezy),
  2. uzgadnianie trasy i czasu trwania pielgrzymek poruszających się po drogach wojewódzkich,
  3. ustalenie wysokości stawek opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego,
  4. wydawanie opinii w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych oraz w sprawie przebiegu dróg krajowych,
  5. zaliczanie dróg do kategorii dróg wojewódzkich w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw transportu oraz obrony narodowej, ustalanie przebiegu dróg wojewódzkich oraz zarządzanie tymi drogami,
  6. uzgadnianie wykazu dróg przewidzianych do zaliczenia tych dróg do kategorii dróg powiatowych,
  7. przygotowanie uchwał dotyczących nadawania numerów dla dróg powiatowych i gminnych oraz prowadzenie rejestrów nadanych numerów dróg,
  8. opiniowanie przebiegu linii kolejowych o znaczeniu wojewódzkim, wniosków o likwidacji linii kolejowych oraz wniosków o nadanie kategorii lub zmiany kategorii przejazdów kolejowych
  9. kontrola terenowa oznakowania dróg wojewódzkich
  10. opiniowanie zmian w budżecie Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich dotyczących finansowania zadań w zakresie budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg oraz zarządzania drogami wojewódzkimi,
  11. prowadzenie ewidencji egzaminatorów sprawdzających kwalifikacje osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, dokonywanie wpisu i skreślenia egzaminatora z ewidencji egzaminatorów,
  12. dokonywanie weryfikacji dokumentów kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów oraz wysyłanie wniosków o wyznaczenie terminu egzaminów dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym,
  13. wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem jednostki organizacyjnej i osób prawnych, o których mowa w § 77 pkt 1 – 4,
  14. wydawanie, odmowa i cofanie zezwoleń na produkcję tablic rejestracyjnych,
  15. przygotowanie opinii Zarządu w sprawie udzielania, odmowy, zmiany i cofnięcia przez Urząd Regulacji Energetyki koncesji na obrót energią elektryczną, paliwami ciekłymi i ciepłem,
  16. organizowanie pracy i współpraca z sekretariatem Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (BRD),
  17. wykonywanie czynności wynikających ze sprawowania nadzoru przez Marszałka nad egzaminowaniem w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego, dotyczących kontroli przebiegu egzaminu państwowego na prawo jazdy, rozpatrywania odwołań i skarg na przebieg egzaminu państwowego na prawo jazdy oraz kontroli Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego,
  18. wykonywanie czynności wynikających ze sprawowania przez Zarząd nadzoru nad działalnością Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego,
  19. wykonywanie analizy i oceny poprawności egzaminów przeprowadzonych w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego,
  20. przygotowanie planów kontroli, kontrola egzaminów, sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych kontroli,
  21. przygotowywanie projektów dokumentów na posiedzenia Zarządu Województwa Podlaskiego dotyczących Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego;

2) Referat Transportu, do zadań którego należy w szczególności:

  1. planowanie i organizowanie publicznego transportu zbiorowego,
  2. prowadzenie sprawozdawczości wynikającej z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym,
  3. koordynacja inicjatyw gospodarczych realizowanych w zakresie działań departamentu, współpraca z samorządami i organizacjami gospodarczymi w kształtowaniu polityki transportowej Województwa,
  4. przygotowanie analiz finansowych projektowanego przebiegu linii komunikacyjnych,
  5. przygotowanie założeń, procedur wyłonienia operatorów publicznego transportu zbiorowego,
  6. przygotowanie umów z operatorami na realizację usług w transporcie drogowym,
  7. kontrola realizacji umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego,
  8. kontrola warunków realizacji przewozów podczas realizacji usługi,
  9. analiza kosztów, wpływów, stopnia dofinansowania realizowanych przewozów,
  10. monitorowanie i ewaluacja potrzeb przewozowych realizowanych transportem drogowym
  11. organizowanie publicznego transportu zbiorowego osób realizowanego transportem kolejowym współdziałanie w konstruowaniu rozkładów jazdy, obiegowania taboru  pociągów regionalnych, przygotowanie umów z operatorem
  12. kontrola realizacji umów na wykonywanie usługi,
  13. monitorowanie i ewaluacja potrzeb przewozowych realizowanych transportem kolejowym,
  14. przekazywanie i rozliczanie rekompensaty na regionalne przewozy kolejowe,
  15. nabywanie kolejowych pojazdów szynowych,
  16. naprawa i modernizacja pojazdów kolejowych,
  17. nadzór właścicielski nad gospodarowaniem powierzonym operatorowi mieniem województwa,
  18. przygotowanie porozumień miedzy województwami ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej w transporcie kolejowym,
  19. wydawanie, cofanie, zmiana, przedłużanie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i regularnych specjalnych w krajowym transporcie drogowym,
  20. dokonywanie analiz sytuacji rynkowej w regularnym przewozie osób,
  21. kontrola prawidłowości wykonywania przewozów oraz współdziałanie w tym zakresie z organami właściwymi do kontroli ruchu drogowego,
  22. rozliczanie umowy z podmiotem wykonującym analizy sytuacji rynkowej,
  23. przetwarzanie zbioru danych osobowych o nazwie „Pozwolenia na zarobkowy przewóz osób”,
  24. przekazywanie dopłat przewoźnikom wykonującym krajowe przewozy autobusowe do przejazdów bezpłatnych i ulgowych w tym:
  • przygotowywanie umów z przewoźnikami,
  • zapotrzebowanie środków z budżetu państwa,
  • prowadzenie miesięcznych i rocznych rozliczeń i analiz,
  1. wykonywanie kontroli przewoźników wykonującym krajowe przewozy autobusowe w zakresie określonym umowami,
  2. przetwarzanie zbioru danych ewidencjonowanych w programie „Analiza przewozów-Rozliczenia” na potrzeby kontroli,

za) kontrola w zakresie przestrzegania warunków wydanych zezwoleń na zarobkowy przewóz osób, przetwarzanie zbioru danych osobowych o nazwie „Pozwolenia na zarobkowy przewóz osób”,

zb) przygotowywanie analiz publicznego zbiorowego transportu osób na terenie województwa,

zc)  udzielanie pomocy finansowej jednostkom samorządu terytorialnego (OSP),

zd) wykonywanie czynności związanych z wprowadzeniem zmian do „Planu równoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego”;

 

3) Referat Geologii, do którego zadań należy prowadzenie spraw z zakresu geologii, niezastrzeżonych do właściwości ministra właściwego do spraw środowiska i starostów, obejmujących w szczególności:

  1. udzielanie koncesji na wydobywanie ze złóż kopalin z wyłączeniem kopalin, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz dokonywanie zmian koncesji, ograniczanie, cofanie i stwierdzanie wygaśnięcia koncesji, przenoszenie koncesji na inny podmiot, a także wydawanie decyzji o odmowie udzielenia koncesji w przypadkach przewidzianych w tej ustawie,
  2. opiniowanie koncesji udzielanych przez starostów,
  3. zatwierdzanie projektów robót geologicznych i dokumentacji geologicznych oraz dodatków do tych opracowań, dotyczących:
  • złóż kopalin, o których mowa w lit. a oraz warunków hydrogeologicznych w związku z projektowaniem odwodnień tych złóż lub wtłaczaniem do górotworu wód pochodzących z takich odwodnień,
  • ujęć wód podziemnych i odwodnień budowlanych,
  • badań geologiczno-inżynierskich,
  • warunków hydrogeologicznych w związku z zamierzonym wykonywaniem przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na wody lecznicze oraz inne wody podziemne - w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczonych do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wynika z przepisów prawa ochrony środowiska,
  • obiektów budownictwa wodnego o wysokości piętrzenia do 5 m,
    1. wydawanie innych decyzji dotyczących dokumentacji geologicznych, dodatków do tych dokumentacji i dodatków do projektów zagospodarowania złóż, w tym odmawiających zatwierdzenia tych opracowań, a także decyzji w sprawie przeklasyfikowania zasobów złoża lub dokonania obmiaru wyrobisk i przedłożenia operatu ewidencyjnego,
    2. uzyskiwanie uzgodnień oraz zasięganie opinii właściwych organów w toku prowadzonych postępowań,
    3. podejmowanie rozstrzygnięć i wykonywanie innych czynności niezbędnych do przestrzegania i stosowania ustawy Prawo geologiczne i górnicze, w tym prowadzenie spraw dotyczących opłaty eksploatacyjnej, innych opłat przewidzianych w tej ustawie oraz funduszu likwidacji zakładu górniczego,
    4. sprawowanie kontroli i nadzoru nad działalnością regulowaną ustawą Prawo geologiczne i górnicze, w tym w zakresie projektowania prac geologicznych i sporządzania dokumentacji geologicznych,
    5. wykonywanie zadań Skarbu Państwa w zakresie określonym ustawą Prawo geologiczne i górnicze,
    6. prowadzenie i obsługa zbioru informacji geologicznych Marszałka, w tym udostępnianie informacji geologicznej i udzielanie uprawnionym podmiotom innych informacji w zakresie geologii,
    7. współdziałanie z innymi organami i instytucjami w zakresie geologii, w tym opiniowanie planów zagospodarowania przestrzennego oraz studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;

 

4) Referat Nadzoru Właścicielskiego, do zadań którego należy prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności w zakresie nadzoru właścicielskiego, a w szczególności:

  1. realizacja zadań związanych z udziałem Województwa w spółkach kapitałowych (spółkach prawa handlowego), obrotem akcjami i udziałami, podwyższaniem lub obniżaniem kapitału, dopłatami i dywidendą, wraz z prowadzeniem spraw związanych z wyborem firm doradczych przy tworzeniu, restrukturyzacji, prywatyzacji, przekształceniach i likwidacji spółek,
  2. zabezpieczanie interesów Województwa w spółkach prawa handlowego, w tym:
  • przygotowywanie dokumentów niezbędnych w celu wykonywania uprawnień właścicielskich Województwa w spółkach prawa handlowego,
  • prowadzenie, uzupełnianie i aktualizowanie rejestru spółek, w tym prowadzenie

ewidencji: składów organów spółek, wysokości kapitałów, struktury udziałów oraz uchwał zgromadzeń wspólników i walnych zgromadzeń akcjonariuszy,

  • prowadzenie spraw związanych z udziałem przedstawicieli Województwa w radach nadzorczych spółek,
  • inicjowanie przeprowadzenia kontroli i udział w kontroli w spółkach prawa handlowego w ramach przysługującego wspólnikowi prawa indywidualnej kontroli,

c)wykonywanie czynności wynikających ze sprawowania przez Zarząd nadzoru właścicielskiego nad spółkami prawa handlowego z udziałem Województwa, o których mowa w § 77 pkt 5 – 15;

 

5) Samodzielne stanowisko pracy ds. przewozów towarów niebezpiecznych, do zadań którego należy w szczególności:

  1. prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych koleją – RID (dla pracowników kolei oraz doradców RID),
  2. prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych żeglugą śródlądową – ADN (dla ekspertów i doradców ADN),
  3. prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym - ADR (dla kierowców i doradców ADR),
  4. prowadzenie rejestru podmiotów prowadzących kursy dokształcające ADR dla kierowców, które mają siedzibę w innym województwie bądź za granicą, a prowadzą kursy dokształcające na terenie Województwa Podlaskiego,
  5. wydawanie w drodze decyzji administracyjnej zakazu prowadzenia działalności szkoleniowej przedsiębiorcom w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych koleją, żeglugą śródlądową oraz transportem drogowym,
  6. wykonywanie czynności związanych z przeprowadzaniem egzaminów dla kierowców przewożących towary niebezpieczne - ADR,
  7. rozpatrywanie pisemnych skarg na przebieg egzaminów dla kierowców przewożących towary niebezpieczne (ADR),
  8. wykonywanie czynności związanych z personalizacją oraz wydawaniem zaświadczeń ADR i ich wtórników, a także prowadzenie ewidencji wydanych zaświadczeń ADR,
  9. przesyłanie opłat ewidencyjnych do Funduszu CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) oraz przesyłanie drogą elektroniczną danych kierowców, którzy otrzymali zaświadczenia ADR,
  10. przekazywanie informacji o wynikach kontroli przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające ADR, które mają siedzibę poza Województwem Podlaskim do Marszałków, w których rejestrach są wpisani bądź do Marszałka Województwa Mazowieckiego w przypadku podmiotów mających siedzibę za granicą,
  11. nakładanie w drodze decyzji administracyjnej kar za stwierdzone w ośrodkach nieprawidłowości związane z działalnością szkoleniową ADR.

2. Referatem Geologii kieruje Geolog Wojewódzki, przy pomocy którego Marszałek wykonuje zadania określone w ustawie Prawo geologiczne i górnicze.

 

§ 77. Departament Infrastruktury i Transportu wykonuje czynności wynikające ze sprawowania przez Zarząd nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych i osób prawnych oraz czynności wynikające ze sprawowania przez Zarząd nadzoru właścicielskiego nad spółkami prawa handlowego z udziałem Województwa:

  1. Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku;
  2. Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Białymstoku;
  3. Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łomży;
  4. Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Suwałkach;
  5. Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej w Białymstoku S.A. z siedzibą w Białymstoku;
  6. Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej w Łomży Sp. z o.o. z siedzibą w Łomży;
  7. Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej w Siemiatyczach Sp. z o.o. z siedzibą w Siemiatyczach;
  8. Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej w Suwałkach S.A. z siedzibą w Suwałkach;
  9. Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej w Zambrowie Sp. z o.o. z siedzibą w Zambrowie;
  10. Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. w Łomży;
  11. Agencją Rozwoju Regionalnego "ARES" S.A. w Suwałkach;
  12. Wodociągami Podlaskimi Sp. z o.o. z siedzibą w Zaściankach;
  13. Łomżyńskim Funduszem Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o. z siedzibą w Łomży;
  14. WOSiR Szelment spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Szelmencie;
  15. Przewozy Regionalne Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.”;

 

  1. po §77:

a) dodaje wyrazy w brzmieniu: „Departament Ochrony Środowiska – DOS”,

b) po wyrazach „Departament Ochrony Środowiska – DOS”, dodaje się §77a, §77b, §77c, §77d, §77e w brzmieniu:

„§77a. Departamentem Ochrony Środowiska kieruje dyrektor Departamentu przy pomocy jednego zastępcy.

§77b. W Departamencie Ochrony Środowiska tworzy się następujące wewnętrzne komórki organizacyjne:

  1. Referat Opłat Środowiskowych, któremu nadaje się symbol „DOS-I”;
  2. Referat Ochrony Środowiska, któremu nadaje się symbol „DOS-II”;
  3. Samodzielne stanowisko pracy ds. kancelaryjno-biurowych, któremu nadaje się symbol „DOS-III”.

§77c. Do zadań Departamentu Ochrony Środowiska należy w szczególności prowadzenie spraw z zakresu:

  1. opłat środowiskowych;
  2. ochrony środowiska;
  3. wykonywania czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych.

§77d. 1. Zadania określone w § §77c realizują:

1) Referat Opłat Środowiskowych, do zadań którego należy w szczególności:

a) realizowanie zadań w zakresie spraw związanych z opłatami za korzystanie ze   środowiska, a w szczególności za:

  • wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
  • wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
  • pobór wód,
  • składowanie odpadów,
  1. realizacja zadań w zakresie spraw związanych z opłatą produktową i opłatą za substancje kontrolowane,
  2. gromadzenie kar pieniężnych z zakresu gospodarki odpadami, opłat produktowych, dodatkowych opłat produktowych, opłat na publiczne kampanie edukacyjne oraz opłat za korzystanie ze środowiska, w tym za:
  • emisję zanieczyszczeń do powietrza,
  • pobór wody,
  • odprowadzanie ścieków,
  • składowanie odpadów,
  1. redystrybucja uzyskanych wpływów na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku oraz do budżetów powiatów, a także budżetów gmin,

e) prowadzenie rachunków bankowych oraz ewidencji księgowej w zakresie:

  • opłat za korzystanie ze środowiska,
  • opłaty produktowej, dodatkowej opłaty produktowej, opłat na publiczne kampanie  edukacyjne oraz nieodebranej opłaty depozytowej,
  • kar pieniężnych z zakresu gospodarki odpadami,
  1. windykacja zaległości z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i opłaty produktowej, dodatkowej opłaty produktowej oraz opłat na publiczne kampanie edukacyjne,
  2. zgłaszanie wierzytelności do mas upadłości podmiotów korzystających ze środowiska,
  3. prowadzenie ewidencji i analizy składanych przez producentów, importerów dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz eksporterów dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań, rocznych sprawozdań o masie wytworzonych, przywiezionych z zagranicy oraz wywiezionych za granicę opakowań oraz sporządzanie na podstawie zebranych sprawozdań – raportu wojewódzkiego za poprzedni rok,
  4. prowadzenie ewidencji: wprowadzonych na rynek krajowy opakowań produktów i niektórych produktów, odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych i poużytkowych, wysokości należnej opłaty produktowej oraz sprawozdań rocznych przedsiębiorców i organizacji odzysku oraz sporządzanie na podstawie zebranych sprawozdań – raportu wojewódzkiego za poprzedni rok,
  5. zawieranie porozumień z organizacjami samorządu gospodarczego w zakresie utworzenia i utrzymania systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań wielomateriałowych albo z opakowań po środkach niebezpiecznych,
  6.  prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie,
  7.  realizacja zadań związanych z zapisami ustawy o bateriach i akumulatorach, w szczególności dotyczących gromadzenia i weryfikacji oraz wprowadzania danych do bazy prowadzonej przez Marszałka na podstawie przedstawionych dokumentów przez zobligowane do tych obowiązków podmioty,
  8.  prowadzenie na stronie internetowej wykazu miejsc odbioru oraz zbierających zużyte baterie na terenie województwa,
  9.  prowadzenie kontroli przestrzegania przepisów ustawy o bateriach i akumulatorach w zakresie opłaty produktowej, opłaty depozytowej oraz wykorzystania środków przekazywanych przez wprowadzających baterie lub akumulatory dotyczących finansowania publicznych kampanii edukacyjnych,
  10.  prowadzenie spraw w zakresie stosowania ulg w spłacie zobowiązań z zakresu opłat za korzystanie ze środowiska i opłat produktowych,
  11.  prowadzenie spraw związanych z analizą dokumentacji przedkładanej przez przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu produkty w opakowaniach o łącznej masie opakowań nieprzekraczającej 1Mg, w tym udzielenie pomocy de minimis,
  12. prowadzenie kontroli przedsiębiorców w zakresie przestrzegania i stosowania przepisów ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, w szczególności:
  • prowadzących recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych,
  • eksportujących odpady opakowaniowe oraz dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych,
  1. przeprowadzanie kontroli podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wywiązywania się z obowiązków odnośnie opłat za emisję gazów lub pyłów do powietrza, pobór wód, odprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, składowanie odpadów, tj. naliczanie i wnoszenie opłat, sporządzanie i przedkładanie Marszałkowi wykazów zawierających zbiorcze informacje o zakresie korzystania ze środowiska,
  2.  koordynowanie przygotowania okresowych sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, zawierających w szczególności informacje o beneficjentach pomocy oraz o rodzajach, formach, wielkości i przeznaczeniu udzielonej pomocy i przedstawianie ich Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;

2) Referat Ochrony Środowiska, do zadań którego należy w szczególności:

  1. zapewnienie warunków do realizacji zasady zrównoważonego rozwoju i przestrzegania przepisów z zakresu ochrony środowiska,
  2. popularyzowanie ochrony środowiska i ochrony przyrody,
  3. wspieranie i powierzanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań Samorządu Województwa w sferze ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, w szczególności opracowanie umów, analiza dokumentacji rozliczeniowej, kontrola wykorzystania przyznanej dotacji,
  4. prowadzenie wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami wraz z rejestrem udzielonych zezwoleń w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami:
  • weryfikacja informacji zawartych w zbiorczych zestawieniach danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów przekazywanych przez posiadaczy odpadów i wytwórców komunalnych osadów ściekowych oraz zobowiązywanie do korekty sporządzonego zestawienia danych,
  • zobowiązywanie posiadaczy odpadów do przedłożenia dokumentów ewidencji odpadów,
  • sporządzanie i przekazywanie ministrowi właściwemu ds. środowiska raportu wojewódzkiego o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów,

e) prowadzenie spraw dotyczących polityk, programów i planów w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami:

  • sporządzanie wojewódzkiego programu ochrony środowiska i aktualizacji wojewódzkiego planu gospodarki odpadami wraz z uchwałą w sprawie wykonania tego planu,
  • sporządzanie raportów z wykonania wojewódzkiego programu ochrony środowiska oraz sprawozdań z realizacji wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,
  • opiniowanie powiatowych programów ochrony środowiska,
  1. prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku i Porozumienia Zielone Płuca Polski,
  2. opiniowanie aktów prawnych dotyczących zagadnień z zakresu ochrony środowiska,
  3. prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie oraz udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
  4. zobowiązywanie prowadzącego instalację, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko do sporządzania i przedkładania przeglądu ekologicznego,
  5. tworzenie obszarów ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub dla zakładów, lub innych obiektów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako takie przedsięwzięcie,
  6. tworzenie stref przemysłowych na obszarach określonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny przeznaczone do działalności produkcyjnej, składowania oraz magazynowania i równocześnie użytkowanych zgodnie z przeznaczeniem,
  7. udzielanie pozwoleń zintegrowanych dla instalacji mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko i prowadzenie okresowych analiz tych pozwoleń,
  8. prowadzenie spraw z zakresu gospodarki wodno-ściekowej:
  • wydawanie pozwoleń wodnoprawnych w przypadkach objętych kompetencją marszałka województwa oraz dokonywanie okresowych przeglądów tych pozwoleń,
  • ustalanie linii brzegu dla wód granicznych oraz śródlądowych dróg wodnych,
  • wyznaczanie aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2.000,
  • sporządzanie sprawozdania z realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych w województwie i przedkładanie go ministrowi właściwemu ds. środowiska,
  • ustalanie, na żądanie poszkodowanego, wysokości odszkodowania, gdy jest organem właściwym do wydania pozwolenia wodnoprawnego lub jeżeli szkoda nie jest następstwem pozwolenia wodnoprawnego,
  • dokonywanie przeglądów obszarów i granic aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2.000,

n) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki odpadami:

  • wydawanie i cofanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów oraz zezwoleń na przetwarzanie, zbieranie i transport odpadów w przypadkach objętych kompetencją marszałka województwa,
  • wydawanie zezwoleń na zbieranie odpadów zakaźnych medycznych lub zakaźnych weterynaryjnych poza miejscami ich wytwarzania,
  • zezwalanie na spalanie odpadów poza instalacjami lub urządzeniami do tego przeznaczonymi,
  • zatwierdzanie programów gospodarki odpadami wydobywczymi dla przedsięwzięć i obiektów będących w kompetencji marszałka województwa,
  • obsługa Komisji do spraw stwierdzenia kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami,
  • wydawanie świadectw stwierdzających kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami,
  • wydawanie decyzji zatwierdzających instrukcje prowadzenia składowisk oraz decyzji o ich wygaśnięciu,
  • prowadzenie rejestru rodzajów, ilości oraz miejsc występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska,
  • wydawanie zgody na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części oraz wnioskowanie do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o przeprowadzenie kontroli składowiska odpadów przed wydaniem zgody na jego zamknięcie oraz udział przedstawiciela marszałka województwa w tej kontroli,
  • prowadzenie spraw dotyczących zamknięcia z urzędu składowisk odpadów,
  • zobowiązywanie posiadacza odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów do prowadzenia dodatkowych badań wpływu odpadów na jakość wód oraz zwiększanie częstotliwości prowadzenia wszystkich badań,
  • weryfikacja przekazywanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami i w oparciu o nie sporządzenie rocznego sprawozdania z województwa oraz przekazanie go ministrowi właściwemu do spraw środowiska,
  • sprawowanie kontroli nad prowadzącym regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych w zakresie przyjmowania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
  • wydawanie decyzji zatwierdzających zmianę klasyfikacji odpadów niebezpiecznych na odpady inne niż niebezpieczne albo decyzji o wyrażeniu sprzeciwu,
  • przekazywanie ministrowi do spraw środowiska zbiorczej informacji za dany rok o liczbie zgłoszeń, decyzji zatwierdzających zmianę klasyfikacji odpadów niebezpiecznych na odpady inne niż niebezpieczne oraz decyzji o wyrażeniu sprzeciwu oraz kopii zgłoszeń zmiany kwalifikacji odpadów niebezpiecznych na odpady inne niż niebezpieczne wraz z kopiami wyników badań właściwości odpadów,
  • uznanie przedmiotu za produkt uboczny lub wyrażanie sprzeciwu w drodze decyzji,
  • przekazywanie ministrowi do spraw środowiska zbiorczej informacji za dany rok o liczbie otrzymanych zgłoszeń uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny, wyrażonych sprzeciwach oraz o przypadkach uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny oraz ich masy,
  • orzekanie w drodze decyzji o przeznaczeniu środków z zabezpieczenia roszczeń na usunięcie negatywnych skutków w środowisku,
  • wydawanie decyzji przenoszących prawa i obowiązki wynikających z decyzji zatwierdzających instrukcje prowadzenia składowisk odpadów,
  • prowadzenie kontroli w zakresie wynikającym z zapisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232 ze zm.),

o) prowadzenie spraw dotyczących ochrony powietrza i ochrony przed hałasem:

  • wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza objętych kompetencją marszałka województwa,
  • określenie programów ochrony powietrza, mających na celu osiągnięcie dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu oraz pułapu stężenia ekspozycji,
  • określenie planu działań krótkoterminowych w przypadku ryzyka występowania przekroczeń dopuszczalnych lub alarmowych poziomów substancji w powietrzu w strefie,
  • określenie dla terenu województwa bądź jego części rodzaju lub jakości paliw dopuszczonych do stosowania oraz ustalenie sposobu realizacji i kontroli tego obowiązku,
  • nakładanie na podmiot korzystający ze środowiska, który prowadzi działalność powodującą wprowadzanie substancji do powietrza na obszarze, na którym istnieje przekroczenie dopuszczalnego poziomu substancji w powietrzu, obowiązek prowadzenia pomiarów poziomów tej substancji w powietrzu, w odniesieniu do zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko,
  • wydawanie decyzji zezwalających na emisję gazów cieplarnianych z instalacji objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i określających obowiązki prowadzącego instalację objętych kompetencją marszałka województwa,
  • określenie programów ochrony środowiska przed hałasem dla terenów poza aglomeracjami i przekazywanie ich wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska,
  • wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu, dla zakładów będących w kompetencji marszałka województwa, w przypadku, gdy poza zakładem, w wyniku jego działalności, przekroczone są dopuszczalne poziomu hałasu,

p) prowadzenie spraw w zakresie ochrony przyrody:

  • tworzenie, zmiana granic lub likwidacja parku krajobrazowego po uzgodnieniu z właściwą miejscowo radą gminy oraz regionalnym dyrektorem ochrony środowiska,
  • nadawanie statutu parku krajobrazowego lub zespołu parków krajobrazowych,
  • ustanawianie planu ochrony parku krajobrazowego po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska,
  • wyznaczenie, likwidacja lub zmiana granic obszaru chronionego krajobrazu po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska,
  • powoływanie członków rady parku krajobrazowego lub zespołu parków krajobrazowych,
  • powoływanie, po zasięgnięciu opinii regionalnej rady ochrony przyrody, dyrektora parku krajobrazowego,

q) prowadzenie spraw w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji:

  • uzgadnianie wydawanych przez starostę zezwoleń na prowadzenie działalności na zbieranie odpadów przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów,
  • prowadzenie wykazu przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu oraz punkty zbierania pojazdów oraz przekazywanie do centralnej ewidencji pojazdów informacji o umieszczeniu lub usunięciu przedsiębiorcy z wykazu,
  • przyjmowanie rocznych sprawozdań od przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu,
  • wydawanie pozwolenia zintegrowanego lub innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami wymaganej w związku z prowadzeniem stacji demontażu lub strzępi arki, a także wzywanie do zaniechania naruszeń, cofanie pozwolenia/decyzji w przypadku poświadczania przez przedsiębiorcę nieprawdy w zaświadczeniu o demontażu pojazdów lub zaświadczeniu o przyjęciu niekompletnego pojazdu, a także w sytuacji naruszania obowiązujących w tym zakresie przepisów prawnych,

r) wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 77e,

  1. przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej danych i informacji o przedsiębiorcach prowadzących działalność gospodarczą na podstawie pozwoleń i zezwoleń w zakresie gospodarowania odpadami udzielanych przez marszałka województwa.

§77e. Departament Ochrony Środowiska wykonuje czynności wynikające ze sprawowania przez Zarząd nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych:

  1. Łomżyńskim Parkiem Krajobrazowym Doliny Narwi w Drozdowie;  
  2. Parkiem Krajobrazowym Puszczy Knyszyńskiej im. Profesora Witolda Sławińskiego w Supraślu;
  3. Suwalskim Parkiem Krajobrazowym w Malesowiźnie.”.

            § 2. Wykonanie uchwały powierza się Marszałkowi Województwa Podlaskiego.

§ 3.  Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.          

 


[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 645, z 2014 r. poz. 379, poz. 1072

 

Powrót na początek strony