kontrola Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc

                                                                                                                                                        
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
 
 
 
 
 
 
PROTOKÓŁ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
z kontroli kompleksowej przeprowadzonej w:
Specjalistycznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej
Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Białystok, kwiecień 2008
PROTOKÓŁ
 
z kontroli kompleksowej przeprowadzonej w Specjalistycznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku, ul. Warszawska 18, w dniach od 04.03.2008 r. do 31.03.2008 r, przez: Wiesławę Kuleszę - Kierownika Referatu Kontroli Departamentu Zdrowia UMWP, na podstawie upoważnienia Nr ZD.III.0114/15/08 z dnia 03.03.2008 r; Alinę Pyłkowską p.o. Kierownika w Referacie Zdrowia UMWP, na podstawie upoważnienia Nr ZD.III.0114/13/08 z dnia 03.03.2008 r; Rafała Kołakowskiego – podinspektora w Departamencie Zdrowia UMWP w Białymstoku, na podstawie upoważnienia Nr ZD.III.0114/14/08 z dnia 03.03.2008 r; Karola Kozłowskiego – inspektora Biura Kontroli Finansowej UMWP w Białymstoku, na podstawie upoważnienia Nr ZD.III.0114/12/08 z dnia 03.03.2008 r.
 
ZAKRES KONTROLI
 
1)      działalność i dostępność do udzielanych świadczeń,
2)      gospodarka finansowa,
3)      gospodarowanie mieniem,
4)      wykorzystanie sprzętu wysokospecjalistycznego.
 
I. CHARAKTERYSTYKA KONTROLOWANEJ JEDNOSTKI
 
Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku zwany             w dalszej części protokołu „Zakładem”, jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej posiadającym osobowość prawną. Postanowieniem Sądu Rejonowego w Białymstoku, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego został wpisany do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji, publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod nr KRS 0000003144,NIP 966-13-19-393 nadanyprzez Urząd Skarbowy w Białymstoku, REGON 050643259. Siedziba Szpitala znajduje się             w Białymstoku, przy ul. Warszawskiej 18.
 
Dyrektorem Zakładu jest lek. med. Teresa Kamińska.
 
Funkcję Głównego Księgowego Zakładu pełni Pan Ludwik-Lech Urwanowicz,
 
Wyjaśnień w trakcie kontroli udzielali:
-          Teresa Kamińska – Dyrektor Szpitala
-          Ludwik-Lech Urwanowicz – Główny Księgowy
oraz inni pracownicy w miarę zachodzących potrzeb.
 
II. STATUT, REGULAMINY I INSTRUKCJE WEWNĘTRZNE
 
II.1. STATUT
 
Statut S ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku zatwierdzono Uchwałą Nr XVII/99/99 roku Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 22 listopada 1999 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku. Ostatnia zmiana, wprowadzona została Uchwałą Nr XXIX/358/05 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 27 czerwca 2005 roku w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku.
 
Do głównych zadań S ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku, wynikających ze statutu              i wpisu do rejestru sądowego, należy zapewnienie ludności zamieszkałej na obszarze działania Zakładu specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w zakresie:
-        specjalistycznej opieki stacjonarnej,
-        specjalistycznej opieki ambulatoryjnej,
-        specjalistycznych badań diagnostycznych.
 
W toku kontroli w powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
 
II.2. REGULAMIN ORGANIZACYJNY
 
Regulamin organizacyjny wprowadzony został Zarządzeniem Nr 10/99 Dyrektora Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku z dnia 30 grudnia 1999 roku. Jednolity tekst obecnie obowiązującego Regulaminu Organizacyjnego określono Zarządzeniem Nr 1/2007 Dyrektora z dnia 03 stycznia 2007 r.
 
 
 
II.3. REGULAMIN PORZĄDKOWY
 
Zakład posiada Regulamin Porządkowy, wprowadzony Zarządzeniem Nr 10/02 Dyrektora Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc z dnia 28 sierpnia 2002 roku. Ostatnie zmiany zostały zatwierdzone Uchwałą Nr 4/2008 Rady Społecznej z dnia           5 marca 2008 roku, w sprawie zatwierdzenia jednolitego tekstu regulaminu porządkowego.
III. UREGULOWANIA WEWNĘTRZNE DOTYCZĄCE ZASAD FUNKCJONOWANIA SLUŻB FINANSOWO-KSIĘGOWYCH
III.1. PRZYJĘTA POLITYKA RACHUNKOWOŚCI
Zgodnie z art. 10 Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Zakład posiada dokumentację opisującą przyjęte zasady (politykę) rachunkowości. Podczas kontroli zapoznano się z Zarządzeniem nr 25 Dyrektora Specjalistycznego ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie ustalenia dokumentacji  przyjętych zasad  rachunkowości.
W toku kontroli w powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
III.2. KOMPUTEROWY SYSTEM FINANSOWO-KSIĘGOWY
Zgodnie z art. 10 ust 1 pkt c Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, dokumentacja przyjętych zasad rachunkowości powinna zawierać szczegółowy opis stosowanego przez jednostkę komputerowego systemu informatycznego, wykaz programów, procedur, funkcji oraz opis algorytmów, parametrów i programowych zasad ochrony danych w tym metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania, z oznaczeniem nazwy programu, daty rozpoczęcia użytkowania, określenia zasad współpracy systemu jako całości, jeżeli moduły tworzą system, zasady zabezpieczenia programów przed nieuprawnionym dostępem, sposób i częstotliwość archiwizacji.
Księgi rachunkowe Zakładu prowadzone są przy wykorzystaniu oprogramowania InfoMedica firmy SYGNITY Spółka Akcyjna. Na stosowany system informatyczny składają się następujące moduły:
1.      Finansowo-księgowo-kosztowy (finanse i księgowość; koszty; rejestr sprzedaży; rejestr VAT; wycena kosztów normatywnych; administrator).
2.      Środki trwałe.
3.      Wyposażenie.
4.      Gospodarka magazynowa.
5.      Kadry płace (płace; kadry; wykazy/pisma; grafik).
6.      Apteka.
Wersja oprogramowania oraz daty rozpoczęcia jego eksploatacji określone są w Załączniku nr 3 do Zarządzenia nr 25 Dyrektora Specjalistycznego ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc                w Białymstoku z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie ustalenia dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości.
W Załączniku nr 4 do przytoczonego wyżej Zarządzenia określono system służący ochronie danych. Spełnia on wymagania określone Ustawą z dnia 29 września 1994 r.                            o rachunkowości.
III.3. ZASADY RACHUNKU KOSZTÓW
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunku kosztów w zakładach opieki zdrowotnej, wyodrębnione zostały w Zakładzie miejsca powstawania kosztów, zwane „ośrodkami kosztów”. Zakład prowadzi ewidencję kosztów przy wykorzystaniu kont zespołu 4-go                   i 5-go, według zasad określonych w ww. rozporządzeniu.
III.4. SYSTEM KONTROLI
Zarządzeniem wewnętrznym nr 9 z dnia 18 grudnia 2007 roku Dyrektora Specjalistycznego ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc w sprawie wprowadzenia instrukcji kasowej, magazynowej                 i kontroli finansowej wprowadzono do stosowania w Zakładzie następujące instrukcje:
-        Instrukcja kasowa,
-        Instrukcja magazynowa,
-        Instrukcja procedur kontroli finansowej.
 
III.4.1. ISTRUKCJA KANCELARYJNA
Instrukcja została wprowadzona Zarządzeniem Wewnętrznym Nr 8/2002 z dnia 23 lipca 2002 roku Dyrektora S ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc.
W toku kontroli w powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
III.4.2. INSTRUKCJA KASOWA
Obecnie obowiązująca instrukcja kasowa została wprowadzona Zarządzeniem wewnętrznym nr 9 z dnia 18 grudnia 2007 roku Dyrektora Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku. Wysokość pogotowia kasowego została uregulowana Zarządzeniem Wewnętrznym Nr 20/2006 z dnia 30 października 2006 roku na poziomie 20.000 zł.
W toku kontroli w powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
 
III.4.3 AUDYT WEWNĘTRZNY
 
Zakład nie spełnia kryteriów określonych Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie kwot, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych(Dz. U. Nr 112 poz. 763). W związku z powyższym nie istnieje konieczność prowadzenia audytu wewnętrznego.
IV. KONTROLA DOKUMENTÓW FINANSOWO-KSIĘGOWYCH
Dokonano wyrywkowej kontroli dokumentów  kasowych, zakupu i sprzedaży za grudzień  2007 roku. Skontrolowano dokumenty będące podstawą zapisów w urządzeniach księgowych.
 
  1. Kontrola stanu środków pieniężnych w kasie.
 
Kontrolę przeprowadzono w dniu 18.03.2008 r. w obecności Głównego Księgowego – Pana Ludwika – Lecha Urwanowicza oraz osoby zatrudnionej na stanowisku Kasjera. Zinwentaryzowany stan gotówki wyniósł 7.428,45 zł. Był on zgodny z wartością wynikającą z raportu kasowego nr 12 za okres od 14 do 17.03.2008 r. skorygowaną o przychód w kwocie 51,00 zł (wynikający z kwitariusza nr 077736).
  1. Kontrola dowodów księgowych pod względem formalnym
 
Dowody księgowe są gromadzone w sposób uporządkowany. Poszczególne dokumenty są opisywane pod względem merytorycznym, sprawdzane pod względem formalnym                          i rachunkowym jak również akceptowane przez Dyrektora i Głównego Księgowego (odpowiednie adnotacje i podpisy znajdują się na dowodach). Nanoszone są również adnotacje o trybie wyłonienia dostawcy w rozumieniu Ustawy Prawo zamówień publicznych.
 
  1. Kontrola stanu środków pieniężnych wykazywanych w sprawozdaniach finansowych przekazywanych do Departamentu Zdrowia UMWP.
 
Dokonano weryfikacji stanu środków pieniężnych na dzień 31.12.2007 r. Nie stwierdzono niezgodności pomiędzy stanem wynikającym z zapisów na kontach, potwierdzeniem sald               z Kredyt Bank S.A. oraz raportem kasowym zamkniętym w tym dniu, a danymi wykazanymi w sprawozdaniu finansowym.
 
  1. Kontrola gospodarności oraz celowości podejmowanych działań.
 
W trakcie kontroli stwierdzono zawarcie, w dniu 21.06.2007 r, umowy pomiędzy Specjalistycznym ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku a Przedsiębiorstwem Projektowania i Obsługi Inwestycji „PROBUD” Sp. z o.o. z siedzibą w Ełku. Wykonawcę wyłoniono w drodze rozstrzygnięcia w dniu 06.06.2007 r. przetargu nieograniczonego przeprowadzonego w trybie Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z zapisami umowy przedsiębiorstwo „PROBUD” zobowiązało się do wykonania opracowania koncepcji docelowej przebudowy budynku szpitalnego, opracowania projektu budowlano-wykonawczego Oddziału Łóżkowego Rehabilitacji Pulmonologicznej oraz Zakładu Rehabilitacji Pulmonologicznej i Działu Przyjęć S ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc                w Białymstoku wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót.
Z tytułu realizacji umowy, do dnia zakończenia kontroli, Zakład poniósł łączne koszty         w kwocie 36.000,00 zł. Były one związane z wykonaniem części zamówienia „Koncepcja docelowej przebudowy Specjalistycznego ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku ul. Warszawska 18”. Wymienione opracowanie zostało odebrane protokołem DAG/7/9a/1/2007 z dnia 21.08.2007 r. Na jego podstawie została wystawiona faktura, którą Zakład opłacił              w dniu 04.10.2007 r.
Pismem znak DAG7/9a/1/2007 z dnia 07.09.2007 r. Dyrektor Zakładu zwróciła się do Przedsiębiorstwa „PROBUD” Sp. z o.o. z prośbą o czasowe przerwanie prac projektowych. Jako uzasadnienie podano fakt, iż „… realizacja opracowanych projektów będzie możliwa przy wsparciu środkami finansowymi będącymi w dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego. Urząd Marszałkowski obecnie opracowuje Wieloletni Program Inwestycyjny na lata 2008-2013 w celu zapewnienia środków finansowych na zadania inwestycyjne podległym jednostkom organizacyjnym. O przyznaniu środków finansowych niezbędnych do realizacji inwestycji naszego szpitala oraz terminie wznowienia prac projektowych powiadomimy Państwa pisemnie”.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z § 7 ust. 2 Umowy „W przypadku konieczności przerwania prac objętych niniejszą umową, z powodu okoliczności za które odpowiada ZAMAWIAJĄCY lub w razie rozwiązania umowy, za które WYKONAWCA nie ponosi odpowiedzialności, wysokość wynagrodzenia za wykonane prace zostanie ustalona na podstawie protokolarnie stwierdzonego zaawansowania prac w wysokości proporcjonalnej do wartości wynagrodzenia określonego w § 5”. Zapis ten daje przedsiębiorstwu PROBUD              Sp. z o.o. możliwość dochodzenia wynagrodzenia za rozpoczęte prace w ramach Działów II oraz III opisanych w Załączniku nr 1 do Umowy.
Kontrolujący pismem znak: ZD.III.0913/06/08 z dnia 19.03.2008 r. zwrócili się do Dyrektora Zakładu z prośbą o wyjaśnienie przyczyn ogłoszenia przetargu oraz zawarcia umowy na opracowanie projektu przebudowy budynku w świetle planowanego połączenia S ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym im. K. Dłuskiego              w Białymstoku. Uzyskano poniższą odpowiedź:
 
W odpowiedzi na Państwa pismo Nr ZD. III 0913/06/08 z dnia 18.03.2008 r. uprzejmie informujemy, że podstawą do ogłoszenia przetargu oraz zawarcia umowy na opracowanie dokumentacji przebudowy szpitala były następujące akta prawne:
1.         Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006 (Dz. U. 06.213.1568)         w sprawie wymagań, jakie powinny odpowiadać pod względem fachowymi sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładów opieki zdrowotnej.
2.         Ustawa o Zakładach Opieki Zdrowotnej z dnia 30 sierpnia 1991 r. (Dz. U. 07.14.89- tekst jednolity- opublikowany 31 stycznia 2007r.).
W/w akta prawne nakazują jednoznacznie dostosować ZOZ-y pod względem fachowym i sanitarnym do wymogów w/w przepisów do dnia 31 grudnia 2012r.
ZOZ, który nie dostosuje się do podanych przepisów zostanie wykreślony z rejestru przez organ prowadzący rejestr ZOZ -ów.
Zlecając opracowanie dokumentacji projektowej kierowałam się nakazem dotrzymania terminu 31 grudnia 2012 r. dostosowania szpitala pod względem fachowym i sanitarnym do obowiązujących przepisów.
Podczas narad i spotkań dyrektorów szpitali w Urzędzie Marszałkowskim nie otrzymałam wytycznych ani sugestii o przyłączeniu bądź likwidacji naszego szpitala.
Doniesienia medialne o likwidacji szpitala, łączeniu szpitali i o sieciach szpitali były tylko propozycjami i na dzień dzisiejszy nie zostały jasno sprecyzowane w aktach prawnych.
Przy podejmowaniu decyzji kieruję się zasadą celowości, rzetelności i efektywności wydatkowanych środków finansowych.
Widząc rangę problemu, zagadnienia procesu dostosowania szpitala do nowych wymogów zostały szeroko omówione na Radzie Społecznej Szpitala w dniu 25.09.2006r. ( Protokół z posiedzenia Rady Społecznej w załączeniu).
W posiedzeniu Rady Społecznej uczestniczył Pan Dyrektor Departamentu Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego.
Podczas tej Rady omówione zostały szeroko zagrożenia jakie niesie brak koordynacji poczynań poszczególnych ZOZ-ów ze strony Urzędu Marszałkowskiego.
Pragnę zaznaczyć, że posiedzenie Rady Społecznej odbyło się w dniu 25.09.2006 r                    a podpisanie umowy na wykonanie prac projektowych nastąpiło 21.06.2007r.
Po uzyskaniu informacji o opracowywanym „ Wieloletnim Programie Inwestycyjnym Województwa Podlaskiego na lata 2008-2013" w dniu 07.09.2007 r. podjęłam decyzję               o przerwaniu prac projektowych.
Pierwszym oficjalnym dokumentem mówiącym o połączeniu naszego szpitala ze Szpitalem Zakaźnym jest Uchwała Zarządu Województwa Podlaskiego Nr 53/676/07               z dnia 04.12.2007r „Program rozwoju specjalistycznej opieki zdrowotnej                        w województwie podlaskim.
W styczniu 2008 r. na sesji Sejmiku Województwa Podlaskiego szeroko omówiono w/w uchwałę wymieniając między innymi restrukturyzację szpitali w Łomży, Suwałkach, Choroszczy.
Ani jednym słowem nie odniesiono się do przyłączenia naszego szpitala do Szpitala Zakaźnego w Białymstoku.
Dlaczego tak uczyniono ???.
Takie powierzchowne potraktowanie bardzo ważnego problemu negatywnie wpływa na proces decyzyjny.
Wobec braku niejasnych reguł co do dalszej egzystencji szpitala można śmiało postawić dwa zarzuty.
1. Jeśli szpital zostanie połączony ze Szpitalem Zakaźnym a zleci opracowanie dokumentacji projektowej można postawić zarzut, niecelowego wydatkowania publicznych środków pieniężnych.
2.              Jeśli szpital nie zostanie przyłączony do Szpitala Zakaźnego będzie można postawić zarzut, że zlikwidował sam siebie ponieważ nie opracował dokumentacji projektowej i nie dostosował się do nowych wymagań do dnia 31.12.2012 r.”
 
Po analizie powyższych wyjaśnień kontrolerzy uznali, że w zaistniałej sytuacji działania Dyrekcji były uzasadnione i brak jest podstaw do postawienia zarzutu niegospodarności. Należy jednak zaznaczyć, że wszystkie decyzje dotyczące tak znaczącej inwestycji, powinny być konsultowane z organem założycielskim. Jest to tym bardziej zasadne, że w obecnej sytuacji ekonomicznej S ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku, samodzielne sfinansowanie przebudowy jest niemożliwe.
V. GOSPODAROWANIE MIENIEM
Kontrolą objęto sposób gospodarowania mieniem zakładu w świetle uregulowań prawnych zawartych w uchwale Nr XIII/120/03 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 22 grudnia 2003 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie określenia zasad gospodarowania mieniem w zakresie zakupu lub przyjęcia darowizny aparatury i sprzętu medycznego oraz zasad zbycia, wydzierżawiania lub wynajmowania majątku trwałego publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których organem założycielskim jest Samorząd Województwa Podlaskiego
V.1      Na dzień 31. 12. 2007 r. zakład gospodarował mieniem poprzez wynajem wolnych powierzchni następującym najemcom:
Lp.
Pomieszczenia dzierżawione, wynajmowane przez:
Przezna czenie
Powie rzchnia w m2
Cena 1m2     /brutto/ m-c w zł
Na okres
Uchwała Zarządu Województwa Podlaskiego
1
Polskie Koleje Państwowe S.A. Oddział Kolejowa Medycyna Pracy w Warszawie                   ul. Hoża 63/67
Badania wstępne, kontrolne, okresowe, końcowe
222
29,85
od 01.05.2007
do 30.04.2008
Nr Z/28/07          z dnia 14.03.2007r.
2
Niepubliczny ZOZ ”Zakład Radiologii Dentystycznej          EKO – RENT” s.c.                         Białystok ul. Konstytucji 3 Maja 24/7
RTG zębów
62
39,01
od 01.05.2007
do 30.04.2008
Nr Z/28/07          z dnia 14.03.2007r.
3
PHU ”MARKET” Sp. z o.o. Białystok ul. Al. J. Piłsudskiego 29
3 miejsca parkingowe
30,40
122/za stanowisko
od 01.06.2005
do 31.05.2008
Nr 133/1705/05     z dnia 08.03.2005r.
4
Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa im. Z. Chmielewskiego w Lublinie ul. Wallenroda 2E
Usługi bankowe, kredyty, lokaty, oszczędności
51
42,83
od 01.06.2005
do 31.05.2008
Nr 133/1705/05 z dnia 08.03.2005r.
5
Art - Graf Anna Jaroszewska Białystok ul. Zagórna 23/25
Kiosk ,,RUCH”
12
28,47
od 01.06.2005
do 31.05.2008
Nr 133/1705/05 z dnia 08.03.2005r.
6
ADRICH Vending International   Sp. z o.o. ul. Płocka 9                 06 - 400 Ciechanów
Automat sprzedający
0,7
-
od 01.12.2004r.
-
                                                                                               
V.2      Ustalono, że na 6 umów (najmu, dzierżawy) o udostępnienie powierzchni użytkowej podmiotom zewnętrznym, 1 umowa realizowana jest bez zgody organu założycielskiego. Zakład nie posiada zgody Zarządu Województwa Podlaskiego, na przekazanie w dzierżawę dla spółki ADRICH VENDING INTERNATIONAL powierzchni wykazanej w punkcie 6.
W dniu 01.12.2004 r. pomiędzy Specjalistycznym ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc                            w Białymstoku, a spółką ADRICH VENDING INTERNATIONAL zawarta została umowa instalacji, przedmiotem której było zainstalowanie na terenie Zakładu automatu sprzedającego ochraniacze na obuwie. Przed zawarciem umowy Zakład nie wystąpił do organu założycielskiego z wnioskiem o wyrażenie zgody na przekazanie w dzierżawę wyżej wskazanej powierzchni. Wszczęcie procedury związanej z uzyskaniem zgody zarządu, nakładała na zakład ówcześnie obowiązująca uchwała sejmiku Nr XVII/176/04 z dnia 26.04.2004 r. w myśl zapisów której ,,Zakład może wynająć lub wydzierżawić zbędną powierzchnię użytkową lub majątek trwały na okres do 3 lat, po uzyskaniu uprzedniej zgody Zarządu”.
Kolejną wadą prawną zawartej z firmą ADRICH VENDING INTERNATIONAL Sp. z o.o. umowy jest czas jej obowiązywania. Ustalono, że umowa zawarta jest na czas nieokreślony, co jest sprzeczne z §2 ust. 2 w/w uchwały. Którego treść stanowi, że ,,Wynajęcie lub wydzierżawienie zbędnej powierzchni użytkowej lub majątku trwałego na okres powyżej              3 lat, przy czym nie dłuższy niż 10 lat, jest możliwe w szczególnie uzasadnionym przypadku po uprzednim uzyskaniu zgody Zarządu na dokonanie tej czynności”
W toku czynności kontrolnych, nie przedstawiono dokumentów potwierdzających uzyskanie zgody Zarządu Województwa Podlaskiego na wydzierżawienie powierzchni na rzecz spółki ADRICH.
W przedmiocie udostępnienia pozostałych powierzchni użytkowych podmiotom zewnętrznym ustalono, że na przekazanie ich w najem, dzierżawę zakład posiada stosowne uchwały Zarządu Województwa Podlaskiego.
Ponadto Kierownik Działu Administracyjno – Gospodarczego poinformował, że Szpital dysponuje wolnymi pomieszczeniami po byłej pralni o łącznej powierzchni 122 m². Docelowa koncepcja przebudowy szpitala przewiduje zlokalizowanie w nich laboratorium.
 
V.3         W toku czynności kontrolnych stwierdzono przestrzeganie zapisów umowy zawartej ze Spółdzielczą Kasą Oszczędnościowo – Kredytową im. Z. Chmielewskiego w kwestii waloryzacji stawki czynszu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych publikowany przez GUS.
W przypadku podmiotów: Polskie Koleje Państwowe S.A. Oddział Kolejowa Medycyna Pracy w Warszawie oraz Niepubliczny ZOZ ”Zakład Radiologii Dentystycznej EKO – RENT” s.c. ustalono, że w zawartych na okres od 01.05.2007 r. do 30.04.2008 r. umowach najmu zawarte zostały, dające pozytywne dla zakładu skutki ekonomiczne, uregulowania dotyczące waloryzacji czynszu na podstawie rocznego wskaźnika GUS.
W przypadku pozostałych umów stwierdzono brak zapisów regulujących kwestię waloryzacji stawek czynszów o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, co  z punktu widzenia interesu zakładu należałoby zmienić.
 
V.4      Przeprowadzona analiza rozrachunków (za 2007 rok) z tytułu najmu powierzchni użytkowych wykazała, nieterminowe uiszczanie przez najemców tj. Polskie Koleje Państwowe S.A. Oddział Kolejowa Medycyna Pracy w Warszawie oraz Niepubliczny ZOZ Zakład Radiologii Dentystycznej EKO - RENT s.c. należności z tytułu najmu. Uiszczenie należności po wskazanym terminie płatności powinno powodować naliczenie odsetek od należnej kwoty za okres zwłoki /stosownie do przepisów art. 481 ustawy z dnia 23
kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.)/. Kontrolą objęto podejmowanie czynności mających na celu wyegzekwowanie odsetek.
Pismem znak ZD.III.0913/06/08 kontrolujący zwrócili się do Dyrektora Zakładu z prośbą               o udzielenie stosownych wyjaśnień w powyższej kwestii. Otrzymano następującą odpowiedź:
„(…) wyjaśniam, że odsetki za nieterminowe płatności czynszu w 2007 r. przez Medycynę Kolejową Pracy i EKO – RENT zostały naliczone (noty odsetkowe w załączeniu) a nota EKO – RENT została już opłacona.
            Noty odsetkowe nie są księgowane bez uzgodnienia ilości dni zwłoki z płatnikiem. Płatnik najczęściej wnosi zastrzeżenia do daty otrzymania faktury, od której ustalany jest termin płatności. W umowach, które zostaną podpisane od m-ca kwietnia 2008 r. zapis ten zostanie zmieniony – wydłużymy termin płatności, będzie on liczony od daty wystawienia faktury.
W toku kontroli nie stwierdzono faktów podważających prawdziwość złożonych wyjaśnień.
VI. WYKORZYSTANIE SPRZĘTU MEDYCZNEGO
Zakład posiada na stanie 204 aparaty do koncentracji tlenu. W czasie trwania kontroli                  2 aparaty były w naprawie, 6 przygotowanych do kontroli, 2 aparaty do wykorzystania. Świadczenia realizowane są na bieżąco.
 
Aparat EDR 750B jest sprawny technicznie, wykonywane zdjęcia zachowują wymagane parametry zalecane przez obowiązujące przepisy w sprawie warunków bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego dla wszystkich rodzajów ekspozycji medycznych             z dnia 25 sierpnia 2005 r. (Dz.U. Nr 194, poz. 1625) jednak wymaga on pilnej wymiany           z uwagi na brak systemu ACE i programu anatomicznego oraz niskiej wydajności lampy.
 
Pozycja 1-7 dotyczy bronchofiberoskopów, które znajdują się na wyposażeniu pracowni endoskopowej. W czasie kontroli dwa aparaty (pozycja 1-2) były uszkodzone, pozycja 3 – aparat w rezerwie. Najnowszy aparat zakupiony w 2005 roku jest wyposażony w tor wizyjny i oprogramowanie do archiwizacji badań. Pozycja 19 – spirometr znajdujący się na stanie pracowni badań czynnościowych nie jest wykorzystywany ze względu na brak jednostki komputerowej. Pozycja 21 – w czasie trwania kontroli skasowany. Pozycja 35 - pompa infuzyjna AP- 22 – sprzęt nie wykorzystywany z uwagi na informacje od producenta                      o czasowym wstrzymaniu eksploatacji.
 
 


Wykorzystanie medycznego sprzętu specjalistycznego za IV kwartał 2007 roku.
Lp.
 
Nazwa aparatu
 
typ
 
Rok prod.
 
Data zakupu
 
Miejsce użytkowania/oddział
 
Dostępność
od-do godz.
 
Liczba osób
pracujących na sprzęcie
 
Liczba osób posiadających uprawnienia
 
Liczba wykony-wanych badań
 
uwagi
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
1
 
Bronchofiberoskop BF „Olympus"
 
1T20D
 
1990
 
1990
 
pracownia endoskopii
 
24 godziny
 
3
 
5
0
uszkodzony
 2
 
Bronchofiberoskop BF ,,.Olympus’’
 
1T30
 
1996
 
1996
 
pracownia endoskopii
 
24 godziny
 
3
 
5
0
uszkodzony
3
 
Bronchofiberoskop „Storz"
 
BN 11001
 
1991
 
1991
 
pracownia endoskopii
 
24 godziny
 
3
 
5
0
 
4
Bronchofiberoskop BF ,,.Olympus’’
 
TE
1999
2000
pracownia endoskopii
 
24 godziny
 
3
5
36
 
5
Bronchofiberoskop BF ,,Olympus’’
TE2
2003
2003
pracownia endoskopii
24 godziny
3
5
37
 
6
Bronchofiberoskop BF ,,Olympus’’
TE2
2004
2004
pracownia endoskopii
24 godziny
3
5
36
 
7
Bronchofiberoskop BF ,,Olympus’’
BF 1T160
2005
2005
pracownia endoskopii
24 godziny
3
5
36
 
8
Aparat RTG EDR
750 B
1985
1987
gabinet rentgenowski
830-1530
3
3
1552
bezpłatne
379
płatne przez pacjenta
9
Aparat RTG Pulmoskan
 
760
 
1999
 
2001
 
 
gabinet rentgenowski
 
 
830 – 1530
 
3
3
517
bezpłatne
0
NFZ
3060
płatne przez pacjenta
10
Analizator do oznacz. elektrolit. w surowicy
 
Lytening
 
1992
 
1992
 
Laboratorium
 
715 – 1450
 
2
7
2010
 
11
Fotometr UV- VIS Cormay
 
Multi
 
1997
 
1997
 
Laboratorium
 
715-- 1450
2
7
789
 
12
Fotometr UV-VIS Cormay
Multi
1998
2003
Laboratorium
715- 1450
2
7
766
 
13
Aparat do elektroforezy
 
DS-3
 
1997
 
1997
 
Laboratorium
 
715- 1450
2
7
285
 
14
Analizator hematologiczny Cobas
 
Micros
 
1995
 
1996
 
Laboratorium
 
715- 1450
2
7
1619
 
15
Inhalator
Ogarit IV 3
 
1991
 
1991
 
Oddziały szpitalne i poradnia
 
700-1435
3
 
3
 
4238
 
16
Inhalator
,Yoyage
 
2002
2002
Oddziały szpitalne i poradnia
 
700- 1435
3
 
3
 
 
17
Inhalator System 22
CR50
 
1995
 
1995
 
Oddziały szpitalne i poradnia
 
700- 1435
3
 
3
 
 
18
Spirometr abc
 
Pneumo NEB
 
1999
 
1999
 
Prac. badań czynnościowych
 
700- 1435
3
3
178
 
19
Spirometr abc
 
Pneumo RS
 
1999
 
1999
 
Prac. badań czynnościowych
 
700- 1435
3
3
0
 
20
Spirometr
Langtest 1000
2006
2006
Prac. badań czynnościowych
 
700- 1435
2
3
1354
 
21
Analizator gazowy
 
CORNING 248
1996
 
1996
 
Prac. badań czynnościowych
 
700- 1435
3
3
0
 
22
Analizator gazowy
 
Rapidlab 248
2005
2005
 
Prac. badań czynnościowych
 
700- 1435
3
3
1259
 
23
Ssak elektryczny
 
WAN-142
 
1995
 
1995
 
Oddział II
 
całodobowo
 
Personel Oddziału II
 
12h
 
24
Pompa infuzyjna
 
KWAPISZ
 
1997
 
1997
 
Oddział II
 
całodobowo
 
Pielęgniarki Oddziału II
 
0
podawane leki
25
Zestaw do popł. z lampą CLAR
Zestaw
 
 
1996
 
1996
 
Oddział II
 
całodobowo
 
Personel, pielęgniarki + lekarze
 
4
 
26
Koncentrator tlenowy
 
BX 5000
 
1988
 
1988
 
Warunki domowe
 
całodobowo
 
9
2
828
 
27
Koncentrator tlenowy
 
New Life Airsep
 
1998
 
1998
 
Warunki domowe
 
całodobowo
 
20
2
1840
 
28
Koncentrator tlenowy
 
DEVILBIS 2000
2000
2000
Warunki domowe
 
całodobowo
 
10
2
920
 
29
Koncentrator tlenowy
 
INVACARE
2003
2003
Warunki domowe
 
całodobowo
 
10
2
920
 
30
Koncentrator tlenowy
New Elite Airsep
2005
2005
Warunki domowe
całodobowo
115
2
10580
 
31
Koncentrator tlenowy
Invacare Platinum
2007
2007
Warunki domowe
całodobowo
31
2
568
 
32
Elektrokardiograf Ascard
mr. Blue
2007
2007
D.L.T.
całodobowo
2
2
314
 
33
Ssak elektryczny
Meracs M-20
2005
2005
Oddział I
całodobowo
Pielęgniarki
25
 
34
Komora laminarna
 
KŁUS 1c
 
1997
 
1997
 
Oddział l
 
całodobowo
 
Pielęgniarki
 
85
 
 
35
Pompa infuzyjna
AP-22
2007
2007
Oddział I
całodobowo
Pielęgniarki
0
 
36
Fotometr MARCEL                                             
EURO PLUS
2001
2001
Laboratorium
715- 1450
 
7
1270
 
37
Elektrokardiograf Ascard
Ascard A4
2001
2002
Pracownia EKG
700- 1435
 
3
3
243
 
38
Komora laminarna
AURA SAFE FLOW 
2002
2002
Laboratorium
715- 1450
2
7
1637
 
39
Mikroskop ,,Olympus’’
CX-40
2000
2000
Laboratorium
715-1450
2
7
1379
 
40
Elektrokardiograf Ascard
B-56
2004
2004
Oddział II
całodobowo
15
15
65
 
41
Koagulometr
COAG CHROM 3003
2004
2005
Laboratorium
715-1450
2
7
670
 
42
Elektrokardiograf Ascard
mr. Blue
2005
2005   
Oddział I
całodobowo
Pielęgniarki
90
 
43
Monitor modułowy
PM - 6000
2004
2004   
Oddział I
całodobowo
Pielęgniarki
10
 
44
Elektrokardiograf Ascard
mr. Blue
2005
2005   
Izba przyjęć
całodobowo
Pielęgniarki
500
 
45
Ssak elektryczny
Meracs M-20
2005
2005
Oddział II
całodobowo
Pielęgniarki
18
 
46
Pompa infuzyjna
AP-22
2007
2007
Oddział II
całodobowo
Pielęgniarki
26h
 
47
System do hodowli prątka
Bactec Micro MGIT
2005
2005
Laboratorium
715-1450
2
7
206
 
48
Aparat- czytnik do moczu
EN- URIMED 300
2006
2006
Laboratorium
715-1450
2
7
1167
 
49
Analizator biochemiczny
LIVIA
2006
2007
Laboratorium
715-1450
2
7
4385
 


 
VII. DOSTĘPNOŚĆ I POZIOM UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ.
Przedmiotem działalności Zakładu jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w dziedzinie gruźlicy, nowotworów i nieswoistych chorób płuc w zakresie opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej.
Szpital realizuje świadczenia diagnostyki i terapii w systemie stacjonarnym:
- I oddział męski
- pododdział wlewów cytostatycznych
- II oddział kobiecy
- izba przyjęć
Świadczenia w zakresie ambulatoryjnym realizowane są w Specjalistycznej Przychodni Gruźlicy              i Chorób Płuc, w skład której wchodzą:
1. Specjalistyczna Poradnia Gruźlicy Chorób Płuc dla dorosłych
- Poradnia Gruźlicy Kostno Stawowej
- Poradnia Gruźlicy Krtani i Gardła
- Poradnia Gruźlicy Narządu Wzroku
- Poradnia Gruźlicy Układu Moczowego
- Poradnia Antynikotynowa
- Gabinet Zabiegowy
- Gabinet Leczenia Nadzorowanego
2. Specjalistyczna Poradnia Gruźlicy i Chorób Płuc dla Dzieci i Młodzieży
- Gabinet Szczepień BCG i Tuberkulinodiagnostyka
3.Pracownia Badań Czynnościowych i Rehabilitacji
- Pracownia Badań Czynnościowych
- Pracownia Inhalacji i Kinezyterapii
- Pracownia EKG
4. Domowe Leczenie Tlenem
5. Gabinet endoskopowy
6. Pracownia radiologiczna
7. Laboratorium diagnostyczne
Do Poradni mogą zgłaszać się pacjenci ze skierowaniem od lekarza ubezpieczenia lub bez skierowania w przypadku podejrzenia bądź istniejącej gruźlicy.
Istnieje możliwość rejestracji telefonicznej lub przez osoby drugie. Porady udzielane są na bieżąco kolejne terminy wizyt i hospitalizacji są ustalane stosownie do procesu terapeutyczno-diagnostycznego. Przychodnia udziela świadczenia w dni pracujące od 7.30 do 16.00, jeden dzień    w tygodniu do 18.00.
Ponadto zakład realizuje świadczenia w ramach tlenoterapii domowej. Obecnie tą forma opieki objętych jest 194 pacjentów.
 
Funkcjonująca w szpitalu Pracownia Mikrobiologii Prątka wykonuje badania w kierunku prądka kwasoopornego zarówno dla potrzeb jednostki macierzystej (pacjenci szpitalni                            i ambulatoryjni) jak i wielu jednostek medycznych z regionu. Laboratorium jest jedynym                    w regionie wykonującym pełną diagnostykę prądka. Prowadzi badania hodowli prądka metodą tradycyjną na podłożu Loewensteina-Jensena (L-J) i metodą na podłoże płynne MGIT oraz identyfikację i lekowrażliwość prądka kwasoodpornego na antybiotyki.
W trakcie kontroli kierownik laboratorium przedłożyła ustalenia z kontroli przeprowadzonej przez Zakład Mikrobiologii Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie.
,,Zaleceniem Kierownika Zakładu Mikrobiologii Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc                          Prof. dr hab. Zofii Zwolskiej odpowiedzialnej za poziom diagnostyki mikrobiologicznej                   w Polsce jest wyposażenie Laboratorium w automatyczny system hodowlany i system badań genetycznych w gruźlicy. Potrzeba ta jest uzasadniona położeniem transgranicznym z krajami           o najwyższym wskaźniku zapadalności na gruźlicę w Europie. Laboratorium powinno być przygotowane na szybkie diagnozowanie gruźlicy lekoopornej typu MDR i XDR stanowiące                     w obecnej dobie największe zagrożenie.”
 
Wnioski i zalecenia pokontrolne:
  1. Wszelkie zamierzenia i plany, dotyczące zadań inwestycyjnych, skutkujące wydatkowaniem znaczących kwot pieniężnych należy uzgadniać z organem założycielskim.
  2. Dostosować działalność w zakresie gospodarowania mieniem do aktualnych uregulowań prawnych.
  3. Stosować we wszystkich umowach najmu, dzierżawy zapisy dotyczące aktualizacji stawki czynszu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych publikowany przez GUS.
  4. Podjąć działania mające na celu odzyskanie nakładów poniesionych na zakup pompy infuzyjnej AP- 22 nie wykorzystywanej z uwagi na informacje od producenta o czasowym wstrzymaniu eksploatacji.
 
 
 
Dyrektor Zakładu został poinformowany o przysługujących mu uprawnieniach:
1.      Jeżeli przed podpisaniem protokołu kontroli kierownik jednostki kontrolowanej lub główny księgowy zgłaszają zastrzeżenia, co do jego treści, kontrolujący dodatkowo bada zasadność tych zastrzeżeń i w uzasadnionych wypadkach uzupełnia lub koryguje protokół.
2.      Jeżeli kierownik lub główny księgowy jednostki kontrolowanej odmawiają podpisania protokołu kontroli, są obowiązani złożyć pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
3.      Protokół kontroli, którego podpisania odmówił kierownik jednostki kontrolowanej, podpisuje kontrolujący, czyniąc w protokole wzmiankę o odmowie podpisania protokołu.
4.      Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.
Podpisy osób kontrolujących                                                  Dyrektor Zakładu:
/-/ Karol Kozłowski                                                             /-/ Teresa Kamińska
/-/ Rafał Kołakaowski                                                            Główny Księgowy Zakładu:
/-/ Alina Pyłkowska                                                           /-/ Ludwik-Lech Urwanowicz
/-/ Wiesława Kulesza
Powrót na początek strony