Kontrola w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. K. Dłuskiego w Białymstoku
ZPS.I.0913/10/04
Protokół
z kontroli przeprowadzonej przez:
Jerzego Pietraszuka - audytora wewnętrznego, upoważnienie nr ZPS.I.0114/59/04,
Olgierda Koleśnika - inspektora, upoważnienie nr ZPS.I.0114/56/04
Piotra Chrabołowskiego - inspektora, upoważnienie nr ZPS.I.0114/57/04,
Anetę Koleśnik - inspektora, upoważnienie nr ZPS.I.0114/54/04,
pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku w dniach od 30.07.2004 r. do 31.08.2004 r.
Jednostka kontrolowana
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. K. Dłuskiego w Białymstoku, zwany dalej Szpitalem, posiada statut zatwierdzony uchwałą Nr XVI/86/99 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 08 listopada 1999 r. z późniejszymi zmianami (tekst jednolity Statutu wprowadzony Uchwałą Nr 16/2004 Rady Społecznej przy Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. K. Dłuskiego w Białymstoku z dnia 21 maja 2004 r. w sprawie ujednolicenia Statutu Szpitala).
Organizację wewnętrzną Szpitala określa Regulamin Organizacyjny będący załącznikiem do Zarządzenia Nr 35 z dnia 31.12.1999 r. Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku w sprawie Regulaminu Organizacyjnego. Zakresy zadań poszczególnych komórek organizacyjnych określa regulamin porządkowy Szpitala z dnia 14.09.2001 r. (z późniejszymi zmianami).
Oprócz powyższych uregulowań w Szpitalu obowiązują:
- Regulamin Wynagradzania (wszedł w życie 12.05.2000 r.),
- Regulamin Premiowania (brak daty wprowadzenia),
- Regulamin Pracy (obowiązuje od dnia 01.01.2001 r.),
- Instrukcja w sprawie organizacji i zasad przeprowadzania inwentaryzacji (z dnia 23.09.1982 r.). Instrukcja oparta jest na nieaktualnej podstawie prawnej (Zarządzenie Ministra Finansów z dnia 23.11.1972 r. w sprawie ogólnych zasad rachunkowości jednostek gospodarki uspołecznionej /MP Nr 56 poz.300 Roz.III/),
- Regulamin kontroli wewnętrznej z dnia 20.12.1996 r. W regulaminie tym w §6 określono obowiązki Zastępcy Dyrektora w zakresie kontroli wewnętrznej. W strukturze organizacyjnej Szpitala stanowisko takie nie istnieje,
- Instrukcja kancelaryjna (wprowadzona Zarządzeniem Nr 16 Dyrektora z dnia 25.06.1999r.),
- Instrukcja w sprawie sporządzania, kontroli i obiegu dokumentów z listopada 1998 r.
- Regulamin gospodarowania i korzystania z funduszu świadczeń socjalnych z 01.05.1996 r.
W kontrolowanym okresie dyrektorem Szpitala był Henryk Misiewicz, pełniący tę funkcję od dnia 01.09.1997 r. do chwili obecnej.
Główną księgową Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Białymstoku, zwanego dalej Szpitalem jest Pani Bożena Grygorczyk, zatrudniona na podstawie umowy o pracę od dnia 01.08.1995 r.
Zakres kontroli:
a) Gospodarka finansowa
b) Gospodarowanie mieniem
c) Wykorzystanie aparatury i sprzętu wysokospecjalistycznego
Data rozpoczęcia kontroli: 30.07.2004 r.
Data zakończenia kontroli: 31.08.2004 r.
Okres objęty kontrolą:rok 2003-2004
Wyjaśnień udzielali:
a) Henryk Misiewicz - Dyrektor Szpitala
b) Bożena Grygorczyk - Główny Księgowy,
c) A.J. - pracownik ds. zamówień publicznych,
d) T.K. - specjalista d/s inwentaryzacji
Kontrola została podjęta z inicjatywy Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.
USTALENIA KONTROLI
I. Gospodarka Finansowa
1) Gospodarka pieniężna
1. Zasady gospodarki pieniężnej uregulowane zostały w części III instrukcji w sprawie sporządzania, kontroli i obiegu dokumentów.
1.1. Pogotowie kasowe ustalone zostało na kwotę 3.000,00 zł. Raporty kasowe są sporządzane za okresy tygodniowe. Skontrolowałem raporty kasowe i wyciągi bankowe za miesiąc grudzień 2003 r. Stwierdziłem, że daty przepływu gotówki z kasy na rachunek bankowy i z rachunku bankowego do kasy są zgodne, a zapisy w księgach rachunkowych odzwierciedlają stan rzeczywisty. Nie stwierdziłem nieprawidłowości.
1.2. Stan środków pieniężnych na koniec roku 2003 wynosił 4.485.743,93 zł, z czego 999,04 zł w kasie szpitala, 90.335,05 zł na rachunku funduszu socjalnego (w tym 82.900,00 zł lokata) i 4.394.409,84 zł na rachunku bankowym Szpitala, w tym lokata 4.391.405,54 zł. Powyższe dane są zgodne z wyciągami z rachunków bankowych i z raportem kasowym oraz bilansem Szpitala.
1.3. Wypłaty z kasy na rachunek bieżący w banku księgowane są na kontach 100 - Kasa i 300 - Rachunek bieżący, bez zastosowania konta "Środki pieniężne w drodze". Taki sposób księgowania sprawia, że pieniądze wpłacone na koniec okresu obliczeniowego (31 grudnia) mogą być zaksięgowane przez bank w styczniu następnego roku, co może spowodować, że saldo wyciągu bankowego nie będzie zgodne z saldem konta 300 - Rachunek bieżący, a poza tym utrudniona jest kontrola przepływów pieniędzy na linii kasa - bank.
2) Zobowiązania i należności
1. Zobowiązania
1.1. Stan zobowiązań na 31.12.2003 r. wyniósł 5.384.282 zł i były to zobowiązania niewymagalne, dotyczące 2003 r.
1.2. Struktura zobowiązań na 31.12.2003 r.:
Zobowiązania |
Kwota |
Dostawy energii, ciepła, wody, odprowadzenie ścieków |
72.702 |
Z tytułu wynagrodzeń W tym: ze stosunku pracy umów cywilno-prawnych |
1.476.127 1.412.753 63.374 |
Z tytułu zakupu towarów i usług W tym: zakup leków i materiałów medycznych zakup sprzętu medycznego |
2.131.957 1.204.024 317.559 |
Zobowiązania z tytułu inwestycji |
615.000 |
Zobowiązania publiczno-prawne (w tym ZUS) |
1.059.018 |
Pozostałe zobowiązania |
29.478 |
Razem zobowiązania |
5.384.282 |
Nie stwierdzono zobowiązań wymagalnych a tym bardziej przeterminowanych.
2. Należności
Łącznie kwota należności na rzecz Szpitala na dzień 31.12.2003 r. wynosiła 3.122.831 zł, z czego 817.080 zł to należności wymagalne, 2.346.125 zł należności niewymagalne. Do dnia 31.03.2004 r. z powyższych kwot zostało zapłacone ok. 2.413 tys. zł, czyli 76% należności. Najwięksi dłużnicy Szpitala na dzień 31.03.2004 r. to:
- Samodzielny Publiczny ZOZ w Choroszczy 355 tys.zł
- Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny AM 172 tys.zł
- Samodzielny Publiczny Szpital Zespolony 98 tys.zł
- Samodzielny Publiczny Szpital w Suwałkach 21 tys.zł
3) Koszty
1. W roku 2003 koszty prowadzenia Szpitala ogółem wyniosły zgodnie z rachunkiem zysków i strat, a także z saldami kont 31.633.659 zł, w tym:
- koszty według rodzaju 30.670.312,69 zł
- koszt własny sprzedanych towarów i materiałów 00,00 zł
- pozostałe koszty operacyjne 961.328.12 zł
- koszty finansowe 2.018,38 zł
Razem koszty i straty 31.633.659,19 zł
1.1. Struktura kosztów według rodzaju przedstawia się następująco:
Koszty według rodzaju |
Kwota kosztu zł |
%kosztów |
Zużycie materiałów i energii |
15.219.881,46 |
49,62 |
Usługi obce |
1.352.458,98 |
4,41 |
Amortyzacja |
823.138,21 |
2,68 |
Podatki i opłaty |
160.517,03 |
0,53 |
Wynagrodzenia |
10.794.314,81 |
35,19 |
Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia |
2.306.568,42 |
7,53 |
Pozostałe koszty rodzajowe |
13.433,78 |
0,04 |
Wartość sprzedanych towarów i materiałów |
00,00 |
0,00 |
1.2. Pozostałe koszty operacyjne to:
- nieplanowane odpisy amortyzacyjne 286.311,65 zł
- utworzona rezerwa na należności 15.980,00 zł
- korekta sprzedaży do WFOZ 656.193,03 zł
- odpisane należności 1.450,00 zł
- pozostałe 1.393,44 zł
Razem: 961.328,12 zł
1.3. Kontroli kosztów dokonałem poprzez sprawdzenie dokumentów księgowych za miesiąc grudzień 2003 roku oraz wydruków z zespołu IV kont - koszty według rodzaju - za 2003 rok. Ze względu na ograniczony czas kontroli dokładną kontrolą objąłem konto 401 - zużycie materiałów i energii.
1.4. Nieprawidłowości w zakresie kontrolowanej dokumentacji nie stwierdziłem.
4) Przychody i zyski
1. W 2003 r. przychody Szpitala zgodnie z rachunkiem zysków i strat razem wyniosły 31.043.299,51 zł, w tym:
- przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi 26.557.324,95 zł
- pozostałe przychody operacyjne 4.314.234,86 zł
- przychody finansowe 171.739,70 zł
Razem przychody 31.043.299,51 zł
1.1. Na pozostałe przychody operacyjne składają się:
- zysk ze sprzedaży aktywów trwałych 56.900.00 zł
- dotacje 62.463,00 zł
- darowizny 4.175.095,40 zł
- zwrot wynagrodzeń z Urzędu Pracy 15.286,00 zł
- pozostałe 4.490,46 zł
Razem 4.314.234,86 zł
1.2. Przychody finansowe to otrzymane odsetki w kwocie 171.739,70 zł.
1.3. W zakresie kontrolowanej dokumentacji nie stwierdziłem nieprawidłowości.
5) Prowadzenie rachunkowości
1. Zasady prowadzenia rachunkowości w Szpitalu reguluje Zarządzenie Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku z dnia 08 stycznia 1999 r. w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości. Zarządzenie to spełnia wymagania art.10 ust.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
2. Księgi rachunkowe prowadzone były przy wykorzystaniu oprogramowania firmy PIK Systemy Informatyczne w Gliwicach (obecna nazwa firmy ComputerLand S.A.). Program ten został zatwierdzony do użytkowania w §3 w/w Zarządzenia. Nie została w Zarządzeniu określona wersja programu.
3. Bilans za rok 2003 wraz z rachunkiem zysków i strat w wariancie porównawczym został zbadany przez biegłego rewidenta z firmy "BUCHALTERIA" Biuro Usług Księgowo - Audytorskich SKwP Spółka z o.o. Grupa Finans Servis. Bilans został zatwierdzony bez zastrzeżeń.
6) Stosowanie procedur ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. Nr 119, poz. 773 z późn. zm.)
Skontrolowano udzielanie zamówień publicznych przez Szpital w roku 2003 r. i I półroczu 2004 r. w świetle poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (D. U. z 2002 r Nr 72, poz. 664).
Procedury zamówień publicznych w 2004 r.:
- Dostawa leków.
Postępowanie było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Dopuszczono składanie ofert częściowych - całe zamówienie zostało podzielone na 63 części. Szacunkową wartość zamówienia Zamawiający określił na 6.573.800 zł (1.392.406 euro - kurs NBP z dnia 28.01.2004 r.). Ogłoszenie o wszczęciu postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 17/04 z dn. 03.02.2004 r., poz. 6202. Postępowanie prowadzono z zastosowaniem obowiązkowych preferencji krajowych.
Otwarcie ofert nastąpiło dn. 17.03.2004 r., do tego terminu zostało złożonych 29 ofert. Z postępowania wykluczono dwóch oferentów tj.: Glaxo SmithKline Pharmaceuticals S.A. z Poznania i MIP Pharma Polska Sp. z o.o. z Gdańska, w związku z brakiem wymaganych ustawą o zam. publ. i SIWZ oświadczeń oraz dokumentów.
Postępowanie zostało unieważnione w 22 pakietach. Powody unieważnień były następujące:
1. Jeden pakiet unieważniono na podstawie art. 27 b ust. 1 pkt 4 ustawy o zamówieniach publicznych - postępowanie obarczone było wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy. Zamawiający nie sprecyzował wielkości opakowań leków co nie pozwoliło na wybór oferty najkorzystniejszej
2. Dwa pakiety unieważniono na podstawie art. 27 b ust. 1 pkt 2 ustawy o zamówieniach publicznych - cena ofert najkorzystniejszych przewyższyła kwotę jaką Zamawiający mógł przeznaczyć na finansowanie zamówienia.
3. Pozostałe 19 pakietów unieważniono na podstawie art. 27 b ust. 1 pkt 1 ustawy o zamówieniach publicznych - wpłynęły mniej niż dwie oferty nie podlegające odrzuceniu.
O wyniku postępowania na oferenci zostali powiadomieni pismem z dnia 08.04.2004 r., a ogłoszenie o tym fakcie zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 70/04 z dn. 10.05.2004 r., poz. 22632.
W pakiecie nr 29 - dostawa leku Clexane zawarto umowę z firmą Aventis Pharma Sp. z o.o. z Warszawy na kwotę 229.649 zł brutto, pomimo braku pełnego zabezpieczenia wadialnego. W gwarancji bankowej przedłożonej przez firmę Aventis Pharma Sp. z o.o. zabrakło zobowiązania gwaranta do wypłaty zabezpieczenia w przypadku nie złożenia przez oferenta oświadczenia o pozostawaniu w stosunku zależności lub dominacji w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447) z innymi uczestnikami postępowania lub zamawiającym albo osobami po stronie zamawiającego biorącymi udział w postępowaniu.
W związku z powyższym oferent ten powinien zostać wykluczony z postępowania o zamówienie publiczne na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 8 ustawy o zamówieniach publicznych z powodu nie wniesienia wadium. W konsekwencji cały przetarg na pakiet nr 29 powinien zostać unieważniony na podstawie art. 27 b ust. 1 pkt 1 ustawy o zamówieniach publicznych - wpłynęły mniej niż dwie oferty nie podlegające odrzuceniu.
2. Dostawa leku Clexane
W dniu 02.01.2004 r. Szpital zawarł umowę na dostawę leku Clexane z firmą Aventis Pharma Sp. z o.o. na kwotę 38.035 zł brutto. Umowa została zawarta na czas określony do 15.04.2004 r.
W związku z powyższym zamówieniem publicznym zwrócono się pismem z dnia 31.08.2004 r. do Dyrektora Szpitala Pana Henryka Misiewicza o wyjaśnienie poniższych kwestii:
- W oparciu o jakie przepisy ustawy o zamówieniach publicznych została zawarta umowa nr 9/2004 z dnia 02.01 .2004 r. z firmą Aventis Pharma Sp. z o.o. na dostawę leku Clexane?
- Jaką kwotę wydatkował Szpital na Clexane w 2003 r. oraz na ile jest szacowana wartość zamówienia na ten lek w 2004 r.?
W piśmie z dnia 02.09.2004 r. Dyrektor Szpitala udzielił następujących wyjaśnień:
Ad. 1 "Umowę Nr 9/2004 zawarto w oparciu o art. 71 ust 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych. Lek Clexane jest lekiem stosowanym u pacjentów dializowanych, a w związku ze zwiększoną liczba pacjentów (czego nie możne było przewidzieć) wcześniej zrealizowano ilościowo umowę przetargową, ponieważ lek ten musi być przez cały czas podawany ww. pacjentom. Zawarto umowę zabezpieczającą najpilniejsze potrzeby do czasu rozstrzygnięcia ogłoszonego przetargu na leki.
Ad. 2 "Zgodnie z zawartymi umowami nr 21/2003, 9/2004 Szpital wydatkował na Clexane od 01.03.2004 r. do 15.04.2004 r. kwotę 150.572,87 zł, zaś umowa nr 13/2004 obowiązująca do 22.04.2005 r. opiewa na kwotę 229.649 zł."
Zgodnie z uzyskaną odpowiedzią na pytania należy uznać, iż łączny szacunkowy wydatek Szpitala na lek Clexane w 2004 r. przekroczył wartość 30.000 EURO. Mając na względzie art. 3 ust. 2 oraz art. 70 ust. 1a ustawy o zamówieniach publicznych na zawarcie umowy z wolnej ręki Szpital powinien uzyskać zgodę Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
3. Dostawa erytropoetyny
W dniu 24.02.2004 r. Szpital zawarł umowę nr 3/2004 r. z firmą Hurtofarm z Sosnowca oraz umowę nr 4/2004 r z firmą Hand Prod Sp. z o.o. na dostawę erytropoetyny alfa i beta w łącznej ilości 12.600.000j. w cenie 60,99 zł brutto za 1000j. Umowy zostały zawarte w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych.
Ponieważ szacunkowa wartość zamówienia przekraczała 30.000 EURO Dyrektor Szpitala zwrócił się pismem z dnia 07.01.2004 r. do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zatwierdzenie trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki na dostawę 12.600.000j. erytropoetyny. W powyższym piśmie Dyrektor argumentował między innymi, że w związku z koniecznością unieważnienia wcześniejszego postępowania na dostawę tego specyfiku (otwarcie ofert dnia 15.12.2003 r.), gdyż cena najkorzystniejszej oferty przewyższyła kwotę, którą zamawiający mógł przeznaczyć na finansowanie zamówienia, zachodzi konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia publicznego. Ponadto twierdził, iż nie można w związku z tym zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia oraz nie było możliwości przewidzenia takiej sytuacji ze względu na znaczne zwiększenie liczby dializowanych pacjentów.
W związku z powyższym zamówieniem publicznym zwrócono się pismem z dnia 31.08.2004 r. do Dyrektora Szpitala Pana Henryka Misiewicza o wyjaśnienie poniższej kwestii:
"Dlaczego we wniosku do Prezesa UZP z dnia 07.01.2004 r. o wyrażenie zgody na zakup erytropoetyny w trybie z wolnej ręki powoływano się m. in. na brak możliwości zachowania terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia? Cena ofert była znana Zamawiającemu już w dniu 15.12.2003 r., a umowę na dostawę zawarto ostatecznie 27.02.2004 r."
W piśmie z dnia 02.09.2004 r. Dyrektor Szpitala udzielił następujących wyjaśnień:
"We wniosku do Prezesa UZP z dnia 07.01.2004 r. powoływano się na brak możliwości zachowania terminów określonych dla innych trybów, ponieważ erytropoetyna jak wspomniano wyżej jest lekiem ratującym życie, którego nie może zabraknąć w Szpitalu. Umowę zawarto 27.02.2004 r. ponieważ prowadzone były negocjacje z firmami mające na celu obniżenie ceny leku"
Prezes Urzędu zamówień Publicznych zatwierdził tryb tego zamówienia pismem z dnia 13.01.2004 r. Ogłoszenie o wyniku postępowania zamieszczono w BZP Nr33, poz. 13049 z dnia 05.03.2004 r.
Procedury zamówień publicznych w 2003 r.:
1. Dostawa bonów towarowych dla pracowników.
Zakup bonów dla pracowników Szpitala został zrealizowany w dwóch częściach. Wartość pierwszej transzy bonów została określona na 120.460 zł. Przetarg nieograniczony o wartości szacunkowej poniżej 30.000 EURO ogłoszono na tablicy ogłoszeń Zamawiającego oraz na stronie internetowej w dn. 20.03.2003 r. Postępowanie prowadzono z zastosowaniem obowiązkowych preferencji krajowych. Jako jedyne kryterium oceny ofert przyjęto cenę koszyka produktów określonych w SIWZ. Termin realizacji zamówienia 10.04.2004 r. Wpłynęły trzy oferty z których najkorzystniejszą przedstawiła firma Bonus Systems Polska S.A. z Warszawy. Ogłoszenie o wyborze oferty zamieszczono na tablicy ogłoszeń Szpitala w dn. 03.04.2004 r.
Wartość drugiej transzy bonów została określona na 41.260 zł. Przetarg nieograniczony o wartości szacunkowej poniżej 30.000 EURO ogłoszono na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej w dn. 24.09.2003 r. Postępowanie prowadzono z zastosowaniem obowiązkowych preferencji krajowych. Jako jedyne kryterium oceny ofert przyjęto ponownie cenę koszyka produktów określonych w SIWZ. Termin realizacji zamówienia 13.10.2004 r. Wpłynęły dwie oferty z których najkorzystniejszą przedstawiła firma Bonus Systems Polska S.A. z Warszawy. Ogłoszenie o wyborze oferty zamieszczono na tablicy ogłoszeń Szpitala w dn. 07.10.2004 r.
2. Remont Oddziału Neuroinfekcji i Chorób Zakaźnych
Przetarg nieograniczony o wartości szacunkowej poniżej 30.000 EURO - 71.130,86 zł - w oparciu o kosztorys inwestorski z dn. 05.06.2003 r. Postępowanie prowadzono z zastosowaniem obowiązkowych preferencji krajowych. Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczono na tablicy ogłoszeń Zamawiającego oraz na stronie internetowej w dn. 13.06.2003 r. Kryteria oceny ofert: cena 97% oraz termin płatności 3%. Termin realizacji zamówienia określono na 15.09.2003 r.
Termin składania ofert upłynął w dn. 07.07.2003 r. Odrzucono dwie oferty jako sprzeczne ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia tj. P.H.U. Mars oraz Zakładu Remontowo - Budowlanego i Instalacyjnego B. Stepaniuk z Białegostoku. Dokonano również poprawy oczywistej omyłki w cenie oferty Zakładu Usług Budowlanych, A.Parfieniuk z Białegostoku.
Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma PIB Bud Compex Sp. z o.o. z Białegostoku - cena oferty 70.980,85 zł. Ogłoszenie o wyborze oferty zamieszczono na tablicy ogłoszeń Zmawiającego w dn. 10.07.2004 r. W tym dniu powiadomiono także oferentów o wyniku postępowania o zamówienie publiczne.
3. Dostawa leku REBETRON (Interferon)
Postępowanie na dostawę leku Rebetron było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Szacunkową wartość zamówienia Zamawiający określił na 1.500.000,- zł na podstawie dotychczas zrealizowanych umów. Ogłoszenie o wszczęciu postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 38/03 z dn. 26.03.2003 r., poz. 15239. Postępowanie prowadzono z zastosowaniem obowiązkowych preferencji krajowych. Kryteria oceny ofert: cena 97% oraz termin płatności 3%. Termin realizacji 12 miesięcy od daty podpisania umowy.
Termin składania ofert upłynął w dn. 13.05.2003 r. Wpłynęły dwie oferty, z których najkorzystniejszą złożyła firma Farmacol S.A. z Katowic - cena oferty 783.180,- zł
Ogłoszenie o wyniku postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 76/03 z dn. 04.06.2003 r. Umowę nr 53/03 z firmą Farmacol S.A. zawarto w dniu 28.05.2003 r.
4. Dostawa sprzętu medycznego do hemodializ.
Postępowanie na dostawę sprzętu medycznego do hemodializ było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Szacunkową wartość zamówienia Zamawiający określił na 980.000,- zł (220.000 EURO w oparciu o kurs NBP z dn. 04.06.2003 r.), na podstawie dotychczas zrealizowanych umów. Ogłoszenie o wszczęciu postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 79/03 z dn. 10.06.2003 r., poz. 15239. Przetarg prowadzono z zastosowaniem obowiązkowych preferencji krajowych. Kryteria oceny ofert: cena 87%, jakość 10% oraz termin płatności 3%. Termin realizacji 12 miesięcy od daty podpisania umowy. Zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych (14 części).
Kryterium jakość (pkt VIII ppkt C SIWZ) - zostało określone w sposób nieobiektywny. Nie wskazano, jakimi czynnikami (parametrami) jakościowymi będzie kierować się Komisja Przetargowa przy ocenie tego kryterium. "Bezspornym jest również naruszenie art. 35 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych, gdyż w chwili składania ofert nie wiadomo, jak będzie punktowane kryterium jakości. (...) Komisja Przetargowa nie może różnicować poszczególnych oferentów na podstawie kryteriów, które sama określi dopiero w momencie przyznawania punktów". (cyt. z wyroku Zespołu Arbitrów z dnia 19.12.2003 r., sygn. akt: UZP/ZO/0-2107/03)
Termin składania ofert upłynął w dn. 31.07.2003 r. Wpłynęło czternaście ofert. Unieważniono postępowanie w części pakiet nr 1 (cewniki do hemodializ z powłoką hydrofilną) - podstawa prawna art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o zamówieniach publicznych. W pozostałych przypadkach skutecznie wyłoniono dostawców, z którymi zawarto umowy w dn. 12.09.2003 r.
W dniu 15.09.2003 r. wpłynęła odmowa zamieszczenia ogłoszenia o wyniku postępowania w Biuletynie Zamówień Publicznych. Jako przyczynę odmowy wskazano inną liczbę zadań (części), niż podano w ogłoszeniu o przetargu nieograniczonym. W odpowiedzi pismem z dnia 15.09.2003 r. Zamawiający stwierdził słusznie, że zapis art. 36 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych pozwala na modyfikację specyfikacji istotnych warunków zamówienia - w tym podział zadań.
Ogłoszenie o wyniku postępowania zamieszczono ostatecznie w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 141/03 z dn. 23.09.2003 r.
5. Dostawa sprzętu medycznego do hemodializ I.
W dniu 30.07.2003 r. Szpital zawarł umowy z firmami: Gambro Poland Sp. z o.o. z Warszawy, Medan s.j. z Nieporętu i Aesculap Chifa Sp. z o.o., na dostawę dializatorów i linii krwi. Umowy zostały zawarte w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych.
Ponieważ szacunkowa wartość zamówienia przekraczała 30.000 EURO - 150.000 zł Dyrektor Szpitala zwrócił się pismem z dnia 11.06.2003 r. do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zatwierdzenie trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki na dostawę dializatorów i linii krwi. W powyższym piśmie Dyrektor argumentował między innymi, że w związku z realizacją w całości dotychczas zawartej umowy i znacznym wzrostem liczby pacjentów, czego nie można było przewidzieć, spełnione zostały przesłanki do udzielenia zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych.
Prezes Urzędu zamówień Publicznych zatwierdził tryb tego zamówienia pismem z dnia 08.07.2003 r na 3 miesiące. Zgodnie z protokołem ZP-1 z dnia 29.07.2003 r. dotyczącym tego postępowania, umowy zawarto do czasu rozstrzygnięcia przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o wyniku postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 112/03 z dn. 06.08.2003 r., poz. 48046.
- Dzierżawa analizatora immunochemicznego wraz z dostawą odczynników.
Postępowanie na dzierżawę analizatora immunochemicznego wraz z dostawą odczynników było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Szacunkową wartość zamówienia Zamawiający określił na 1.115.392,- zł (249.000 EURO). Ogłoszenie o wszczęciu postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 146/03 z dn. 02.10.2003 r., poz. 63096. Przetarg prowadzono z zastosowaniem obowiązkowych preferencji krajowych. Kryteria oceny ofert:
-cena dzierżawy i odczynników 78%
-ocena techniczna analizatora 20%
termin płatności:
- dzierżawa - 1 %
- odczynniki - 1%
Termin składania ofert upłynął w dn. 19.11.2003 r. Wpłynęły dwie oferty, w których obie firmy zaproponowały dzierżawę tego samego urządzenia firmy Abbott o nazwie handlowej AXSYM. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Abbott Laboratories Poland Sp. z o.o. z Warszawy z którą następnie podpisano umowę w dniu 08.12.2004 r. na okres trzech lat. Kwota umowy 369.686,23 za 1 rok dzierżawy.
Ogłoszenie o wyniku postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 190/03 z dn. 23.12.2003 r., poz. 81349.
- Dzierżawa analizatora immunochemicznego (bolerioza) wraz z dostawą odczynników.
Przetarg nieograniczony na dzierżawę analizatora immunochemicznego (bolerioza) wraz z dostawą odczynników o wartości szacunkowej poniżej 30.000 EURO - 90.000,- zł.(21.000,- EURO). Postępowanie prowadzono z zastosowaniem obowiązkowych preferencji krajowych. Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczono na tablicy ogłoszeń Zamawiającego oraz na stronie internetowej w dn. 20.11.2003 r. Kryteria oceny ofert: cena 96% oraz termin płatności: dzierżawa 2% i odczynniki 2%. Termin realizacji zamówienia 12 miesięcy od daty podpisania umowy.
Termin składania ofert upłynął w dn. 04.12.2003 r. Wpłynęły dwie oferty, spośród których najkorzystniejszą przedstawiła firma Biomedica Sp. z o.o. - cena oferty 115.887,42 zł za odczynniki oraz 1.464,- zł za dzierżawę analizatora. Ogłoszenie o wyborze oferty zamieszczono na tablicy ogłoszeń Zmawiającego w dn. 05.12.2004 r. W tym dniu powiadomiono także oferentów o wyniku postępowania o zamówienie publiczne.
- Dostawa dwóch aparatów do hemodializ
Przetarg nieograniczony na dostawa dwóch aparatów do hemodializ o wartości szacunkowej poniżej 30.000 EURO - 120.000,- zł.(27.027,- EURO). Postępowanie prowadzono z zastosowaniem obowiązkowych preferencji krajowych. Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczono na tablicy ogłoszeń Zamawiającego oraz na stronie internetowej w dn. 17.07.2003 r. Kryteria oceny ofert: cena 72%, jakość 15% oraz termin płatności 3%.
Termin składania ofert upłynął w dn. 15.09.2003 r. Wpłynęły dwie oferty, spośród których najkorzystniejszą przedstawiła firma Fresenius Medical Care S.A z Poznania - cena oferty 127.999,98 zł.
W poz. 1 pkt 2 SIWZ Zamawiający żądał udzielenia przez oferentów 12 miesięcznej gwarancji na oferowany sprzęt. Firma Compol AG S.A. z Poznania na str. 9 oferty zaproponowała gwarancję 12 miesięcy lub 4500 godzin pracy. W związku z tym oferta tej firmy powinna być odrzucona jako sprzeczna z SIWZ (art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o zamówieniach publicznych). 4500 godzin pracy po którym nastąpi wygaśnięcie gwarancji nie jest tożsamym zapisem co 12 miesięcy, które określała specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Mając powyższe na uwadze Zamawiający powinien unieważnić to postępowanie na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 1 u.o.z.p, ze względu na brak wymaganej liczby ofert nie podlegających odrzuceniu.
Ogłoszenie o wyborze oferty zamieszczono na tablicy ogłoszeń Zmawiającego w dn. 18.09.2004 r. W tym dniu powiadomiono także oferentów o wyniku postępowania o zamówienie publiczne.
- Modernizacja kotłowni węglowej na gazowo - olejową. II Etap.
Postępowanie na modernizację kotłowni węglowej na gazowo - olejową. II Etap było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Szacunkową wartość zamówienia Zamawiający określił na 1.168.800- zł (255.000 EURO), na podstawie kosztorysu inwestorskiego z dnia 21.10.2003 r.. Ogłoszenie o wszczęciu postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 161/03 z dn. 28.10.2003 r., poz. 69674. Przetarg prowadzono z zastosowaniem obowiązkowych preferencji krajowych. Kryteria oceny ofert: cena 98% oraz termin płatności 2%. Termin realizacji robót 30.06.2004 r..
Zamawiający skrócił termin składania ofert na podstawie art. 38 ust. 3 pkt 2a i 2b ustawy o zamówieniach publicznych- wielkość zamówienia nie przekraczała wartości szacunkowej 5.000.000,- EURO, zaś wyznaczenie 6 tygodniowego terminu na składanie ofert, uniemożliwiłoby wykonanie części zamówienia w danym roku budżetowym.
W trakcie postępowania wpłynął w dn. 19.11.2003 r. protest wniesiony przez firmę Rzońca z Łomży. Zarzucono Zamawiającemu naruszenie art. 16 ustawy o zamówieniach publicznych poprzez postawienie wymogu dostawy podstawowych urządzeń niezbędnych do realizacji zamówienia - kotłów, palników gazowo - olejowych i stacji uzdatniania wody w nieprzekraczalnym terminie do 22.12.2003 r. Protestujący twierdził, że czas realizacji takiej dostawy przez firmę Viessmann Sp. z o.o. wynosi 6 tygodni od daty złożenia zamówienia, co powoduje, że oferent musi takie urządzenie już posiadać, aby móc zapewnić realizację prac w terminie. Protest ten został odrzucony jako wniesiony po terminie oraz jako oczywiście niezasadny, ponadto Zamawiający mógłby ponieść szkodę większą niż protestujący.
Termin składania ofert upłynął w dn. 20.11.2003 r. Wpłynęły trzy oferty. Jedna z ofert (firmy Elpom S.A. z Nadarzyna) została odrzucona na podstawie art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o zamówieniach publicznych, jako sprzeczna z specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma Energotechnika Sp z o.o. z Ostrowa Mazowieckiego - cena oferty: 1.084.346,51 zł. Oferentów powiadomiono w wyborze oferty w dniu 01.12.2003 r.
Ogłoszenie o wyniku postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 192/03 z dn. 29.12.2003 r., poz. 82029.
Pismem z dnia 22.12.2003 r. przekazano informacje cenowe z postępowania oraz kopię oferty najkorzystniejszej do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- Remont pawilonu przychodni.
Postępowanie na remont pawilonu przychodni było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Szacunkową wartość zamówienia Zamawiający określił na 148.000,- EURO na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Ogłoszenie o wszczęciu postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 83/03 z dn. 17.06.2003 r., poz. 34555. Przetarg prowadzono z zastosowaniem obowiązkowych preferencji krajowych. Kryteria oceny ofert: cena 97% oraz termin płatności 3%. Termin realizacji robót 24.11.2004 r.
W specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający postawił jako warunek udziału w postępowaniu - istnienie firmy na rynku od min. 5 lat. Narzucenie takiego wymogu stoi w sprzeczności z art. 16 ustawy o zamówieniach publicznych, który nakłada na Zamawiającego obowiązek traktowania na równych prawach wszystkich podmiotów i do prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji. Nie ma żadnego uzasadnienia faktycznego, że podmiot działający na rynku przez np. okres trzech lat nie byłby w stanie sprostać wykonaniu zamówienia będącego przedmiotem tego przetargu. Wprowadzenie tego wymogu niewątpliwie ogranicza dostęp do rynku firmom z mniejszym stażem i zawęża niepotrzebnie liczbę podmiotów, które mogłyby złożyć ofertę.
Termin składania ofert upłynął w dn. 14.07.2003 r. Termin składania ofert skrócono na podstawie art. 38 ust. 3 pkt 2b ustawy o zamówieniach publicznych złożono dwie oferty, z których najkorzystniejszą złożyła firma PIB Bud Compex Sp. z o.o. z Białegostoku - cena oferty: 651.506,94 zł. Oferentów powiadomiono w wyborze oferty w dniu 18.07.2003 r.
Ogłoszenie o wyniku postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 110/03 z dn. 01.08.2003 r., poz. 47220.
Pismem z dnia 29.07.2003 r. przekazano informacje cenowe z postępowania oraz kopię oferty najkorzystniejszej do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- Dostawa erytropoetyny I
W dniu 31.01.2003 r. Szpital zawarł umowę nr 7/2003 r. z firmą Hurtofarm z Sosnowca oraz umowę nr 8/2004 r z firmą Hand Prod Sp. z o.o. na dostawę erytropoetyny alfa i beta w łącznej ilości 4.000.000j. w cenie 60,99 zł brutto za 1000j. Umowy zostały zawarte w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych.
Ponieważ szacunkowa wartość zamówienia przekraczała 30.000 EURO Dyrektor Szpitala zwrócił się pismem z dnia 24.01.2003 r. do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zatwierdzenie trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki na dostawę 4.000.000j. erytropoetyny. W powyższym piśmie Dyrektor argumentował między innymi, że w związku z zrealizowaniem dotychczas zawartych umów oraz ze względu na zwiększoną liczbę pacjentów, czego nie można było przewidzieć, zachodzi konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia publicznego. Dodatkowo pismem z dnia 07.02.2003 r. Dyrektor prosił Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o szybką odpowiedź w tej sprawie. Co ciekawe ponaglenie to zostało wystosowane w momencie kiedy faktyczne Dyrektor zawarł już umowy na tę dostawę (31.01.2003 r.).
Prezes Urzędu zamówień Publicznych zatwierdził tryb tego zamówienia pismem z dnia 18.02.2003 r.
- Dostawa erytropoetyny II
W dniu 01.12.2003 r. Szpital zawarł umowę nr 96/2003 r. z firmą Hurtofarm z Sosnowca oraz umowę nr 95/2004 r z firmą Hand Prod Sp. z o.o. na dostawę erytropoetyny alfa i beta w łącznej ilości 8.000.000j. w cenie 60,99 zł brutto za 1000j. Umowy zostały zawarte w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych.
Ponieważ szacunkowa wartość zamówienia przekraczała 30.000 EURO Dyrektor Szpitala zwrócił się pismem z dnia 23.10.2003 r. do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zatwierdzenie trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki na dostawę 8.000.000j. erytropoetyny. W powyższym piśmie Dyrektor argumentował między innymi, że w związku z zrealizowaniem dotychczas zawartych umów oraz ze względu na zwiększoną liczbę pacjentów, czego nie można było przewidzieć, zachodzi konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia publicznego.
Prezes Urzędu zamówień Publicznych zatwierdził tryb tego zamówienia pismem z dnia 03.11.2003 r.
Ogłoszenie o wyniku postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 9/04 z dn. 20.01.2004 r., poz. 3290.
- Dostawa leku Gemzar
Postępowanie na dostawę leku Gemzar było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Szacunkową wartość zamówienia Zamawiający określił na 37.600,- EURO. Ogłoszenie o wszczęciu postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 116/03 z dn. 12.08.2003 r., poz. 49841 Przetarg prowadzono z zastosowaniem obowiązkowych preferencji krajowych. Kryteria oceny ofert: cena 97% oraz termin płatności 3%. Termin realizacji robót 24.11.2004 r.
Termin składania ofert upłynął w dn. 07.10.2003 r. Złożono cztery oferty, z których najkorzystniejszą złożyła firma Unitrans M i W Fijał s.j. z Józefowa - Michalin - cena oferty: 173.262,50 zł. Oferentów powiadomiono w wyborze oferty w dniu 14.10.2003 r.
Ogłoszenie o wyniku postępowania zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 167/03 z dn. 07.11.2003 r., poz. 72414.
- Rozbudowa systemu stacji uzdatniania wody w Stacji Dializ.
Szacunkową wartość zamówienia Zamawiający określił na 121.000 zł (25.910,- EURO). Postępowanie prowadzono w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 1 ustawy o zamówieniach publicznych - z przyczyn technicznych można było udzielić tego zamówienia tylko jednemu dostawcy. Umowę zawarto w dn. 08.01.2004 r. z firmą Gambro Sp. z o.o. na kwotę 147.620 zł.
- Dostawa sprzętu medycznego do hemodializ II
Szacunkową wartość zamówienia (cewniki, prowadnice, rozszerzacze, igły) Zamawiający określił na 66.000 zł (14.865,- EURO). Zamówienia udzielono w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 4 ustawy o zamówieniach publicznych - unieważniono uprzednio prowadzone postępowanie z powodu braku wymaganej liczby ofert. Pierwotne warunki zamówienia nie zostały zmienione, a ze względu na szczególny rodzaj dostaw można je uzyskać od jednego dostawcy. Umowę zawarto w dn. 23.09.2003 r. z firmą Balton Sp. z o.o. z Warszawy na kwotę 65.571,50 zł.
II. Wykorzystanie sprzętu wysokospecjalistycznego
Departament Zdrowia i Polityki Społecznej pismem ZPS.I.8027-64/08/99 z dnia 3 sierpnia 1999 roku zobowiązał zakłady opieki zdrowotnej, dla których organem założycielskim jest województwo podlaskie do obowiązkowego przesyłania kwartalnych informacji dotyczących wykorzystania specjalistycznego sprzętu medycznego zgodnie z podanym wzorem formularza. Szpital przesyłał kwartalne sprawozdania w terminie na adres Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej.
Na podstawie zestawienia przysłanego przez Szpital stwierdzono:
27 aparatów "sztuczna nerka",
26 zestaw do dializ otrzewnowych,
17 aparatów EKG,
13 kardiomonitorów,
8 inkubatorów,
7 pomp, strzykawek infuzyjnych,
4 mierniki oddechu (respiratory),
4 retroskopy,
3 miernik temperatury,
3 pulsoksymetry,
3 gastrofiberoskopy,
2 bronchoskopy,
2 spirometry,
2 Aparaty RTG TUR,
2 urządzenia do kriochirurgii,
1 cardio defibrylator,
1 defibrylator,
1 separator do plazomotermy,
1 fiberoskopy
1 kolonofiberoskop,
1 sigmofiberoskop,
1 myjka endoskopowa,
1 rejestrator Holter,
1 komora do cytostatyków,
1 lasera CLT,
1 lancetron,
W sposób wyrywkowy dokonano analizy wykorzystania 5-ciu (pięciu) pozycji z przedstawionego wykazu.
1. Aparat RTG TUR D-800
Aparat RTG TUR D-800 rok produkcji 1983 nie posiada automatycznego licznika wykonanych zdjęć RTG. Na podstawie prowadzonych rejestrów przyjęć pacjentów stwierdzono, iż w roku 2003 roku przeprowadzono 422 badania, natomiast do dnia 30 czerwca 2004 roku 99 badań.
Aparat RTG dostępny był w pracowni RTG w godzinach 700 -1700. Na podstawie Uchwały Zarządu Województwa Podlaskiego Szpital podpisał w dniu 31 maja 2004 roku umowę Nr 36/2004 na sprzedaż stacjonarnego zestawu rentgenowskiego TUR D800-1 z Niepublicznym ZOZ-em Medicus Alicja i Dariusz Leończuk. Faktura Vat nr 06002/2004 z dnia 01 czerwca 2004 roku na kwotę8.050,00 zł. Faktura została opłacona poleceniem przelewu z dnia 2004 roku. Zgodnie z § 4 ust. 1 zawartej umowy odbiór aparatu dokonany został na koszt kupującego.
2. Aparat RTG TUR D-800-1 z torem wizyjnym
Aparat RTG TUR D-800-1 z torem wizyjnym rok produkcji 1986 nie posiada automatycznego licznika wykonanych zdjęć RTG. Na podstawie prowadzonych rejestrów przyjęć pacjentów stwierdzono, iż w 2003 roku przeprowadzono 10.117 badań, natomiast do dnia 30 czerwca 2004 roku 5 824 badań.
3. Aparat RTG Polydoros LX50 Multix CP Manuell
Aparat RTG Polydors LX50 Multix CP Manuell rok produkcji 1994 przekazany został Uchwałą Nr 59/693/03 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 2 grudnia 2003 roku przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w postaci darowizny. Zdemontowana darowizna została przetransportowana do Szpitala.
Początkowa wartość aparatu wynosiła 305.470,03 zł, i została umorzona w 100 %. Wartość szacunkowa wg rzeczoznawcy wynosi 75.000 zł. W dniu 29 lutego 2004 roku do aparatu RTG przypisane zostało stanowisko kosztów 501-01-15. W dniu 30 lipca 2004 roku tj. przeprowadzenia wizytacji pomieszczeń szpitalnych stwierdzono, iż aparat leży zdemontowany.
4. Sztuczna nerka
Szpital ma środki trwałe (sztuczne nerki) o roku produkcji od 1992 do 2003 roku.
Na podstawie prowadzonych rejestrów stwierdzono, iż do dnia 31 grudnia 2003 roku pracował 83.380 godzin natomiast do dnia 30 czerwca 2004 r. 42.796 godzin dializ. Co odpowiednio stanowi 15.222 i 8.174 liczbę wykonanych badań na aparatach do hemodializ.
Sztuczne nerki użytkowane są 24 godziny na dobę. Z uwagi na charakter choroby związanych z niewydolnością nerek wszystkie hemodializy są wykonywane na bieżąco.
5. Zestawy do dializ otrzewnowych
Szpital ma środki trwałe o roku produkcji od 1999 do 2001 roku.
Na podstawie prowadzonych rejestrów stwierdzono, iż do dnia 31 grudnia 2003 roku wykonano 84.365 godzin natomiast do dnia 30 czerwca 2004 r. 44.103 godzin dializ otrzewnowych.. Aparat nie jest wyposażony w licznik wykonanych badań.
Zestawy do dializ otrzewnowych są użytkowane przez pacjentów w domach. W dniu 30 lipca 2004 roku podczas kontroli stwierdzono na stanie 6 spakowanych zestawów do dializy otrzewnowej.
Wszystkie badania u osób z niewydolnością nerek wykonywane są na bieżąco i bezpłatnie (za usługi płaciły kasy chorych i NFZ). Na terenie Szpitala nie funkcjonuje stowarzyszenie, fundacja lub niepubliczny zoz wykonujący badania specjalistyczne osób (niewydolność nerek). Pacjenci dializowani odbywali pierwszy zabieg w dniu uzyskania skierowania.
W stacji dializ wyodrębniono 3 stanowiskową salę dla pacjentów będących nosicielami HBS+ (wirusowe zapalenie wątroby typu B), 5 stanowiskową salę dla nosicieli HCV (wirusowe zapalenie płuc typu C) oraz 2 stanowiskową salę dla pacjentów z HIV.
Na podstawie przedstawionych przez Głównego Księgowego materiałów stanowiących załącznik do niniejszego protokołu stwierdzono, iż wynik na sprzedaży hemodializ w roku 2003 był dodatni i wyniósł 103.010 zł natomiast na dzień 30 czerwca 2004 roku był dodatni i wyniósł 214.746 zł. Wynik na sprzedaży dializ otrzewnowych był ujemny i wynosił odpowiednio 281.624 zł i 54.477 zł.
Podsumowanie i wnioski końcowe:
1) Należy uzupełnić zakładowy plan kont o konto "Środki pieniężne w drodze".
2) Na podstawie sprawdzonych dokumentów księgowych nie stwierdzono innych nieprawidłowości.
3) Na podstawie skontrolowanych procedur o udzielenie zamówień publicznych w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. K. Dłuskiego w Białymstoku, nie stwierdzono istotnych uchybień proceduralnych. Występujące nieprawidłowości w istotny sposób nie miały wpływu na ogólną, pozytywną ocenę prawidłowego dysponowania przez Szpital środkami publicznymi z punktu widzenia ustawy o zamówieniach publicznych.
4) Na podstawie skontrolowanego sprzętu wysokospecjalistycznego, nie stwierdzono nieprawidłowości związanych z jego wykorzystaniem.
Dyrektor Szpitala został poinformowany o przysługujących mu uprawnieniach:
1. Jeżeli przed podpisaniem protokółu kontroli kierownik jednostki kontrolowanej lub główny księgowy zgłaszają zastrzeżenia, co do jego treści, kontrolujący dodatkowo bada zasadność tych zastrzeżeń i w uzasadnionych wypadkach uzupełnia lub koryguje protokół.
2. Jeżeli kierownik lub główny księgowy jednostki kontrolowanej odmawiają podpisania protokołu kontroli, są obowiązani złożyć pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
3. Protokół kontroli, którego podpisania odmówił kierownik jednostki kontrolowanej, podpisuje kontrolujący, czyniąc w protokole wzmiankę o odmowie podpisania protokołu.
4. Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.
Podpisy osób kontrolujących Dyrektor Szpitala
1) ....................... .....................
2) .......................
3) ....................... Główny Księgowy Szpitala
4) ....................... .....................
Białystok, dnia ..................