Kontrola w Specjalistycznym Psychiatrycznym SP ZOZ w Suwałkach

Notatka służbowa

z przeprowadzonej kontroli Specjalistycznego Psychiatrycznego SP ZOZ w Suwałkach, ul. Szpitalna 62, 16-400 Suwałki, REGON 790244055, NIP 844-12-47-165.

przez Anetę Koleśnik - inspektora, upoważnienie nr 77/2004 z dnia 09.11.2004r.
Renatę Szydłowską - inspektora, upoważnienie nr 78/2004 z dnia 09.11.2004r.
Alinę Pyłkowską - inspektora, upoważnienie nr 79/2004 z dnia 09.11.2004r.
Andrzeja Kurianowicza - podinspektora, upoważnienie nr 93/2004 z dnia 22.11.2004r.

Pracowników Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w zakresie wyjaśnienia skargi odnośnie funkcjonowania Specjalistycznego Psychiatrycznego SP ZOZ w Suwałkach, a w szczególności:

a) zmiany w statucie SP SP ZOZ w Suwałkach,

b) przestrzeganie przepisów Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29.03.1999r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w publicznych zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 30 poz. 300),

c) dokształcanie pracowników ze środków finansowych Szpitala,

d) wykorzystanie samochodów prywatnych przez pracowników Szpitala do celów służbowych,

e) przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 10.06.1994r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2002r. Nr 72, poz. 664) oraz ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 z poźń. zm.w zakresie zakupu leków i środków farmaceutycznych,

f) konkurs na udzielenie świadczeń zdrowotnych na rok 2004r. w zakresie pełnienia dyżurów medycznych.

Dyrektorem Szpitala jest Pan Leszek Sagadyn.

1. Data rozpoczęcia kontroli 16.11.2004r.
2. Data zakończenia kontroli 09.12.2004r.

Z przerwami w dniach 17.11.2004r., 19.11.2004r., 22.11.2004r., 24-25.11.2004r.

W trakcie kontroli stwierdzono:

Zmiany w statucie Specjalistycznego Psychiatrycznego SPZOZ w Suwałkach

W dniu 27 czerwca 2003 r. uchwałą Nr IX/77/03 zostały zatwierdzone przez Sejmik Województwa Podlaskiego zmiany w statucie Szpitala, uchwalone uchwałą Nr 4 Rady Społecznej z dnia 16 kwietnia 2003 r.

Na zapytanie, czy zostały zgłoszone do rejestrów i wdrożone zmiany w statucie, Dyrektor Szpitala i Specjalista ds. Pracowniczych udzielili wyjaśnienia (pismo z dnia 18.11.2004 r. ), z którego wynika, że "w dniu 2.04.2004 r. Szpital wystąpił z wnioskiem do KRS (druk KRS-Z 22) o dokonanie wpisu podmiotu. Odpis postanowienia w sprawie wpisania podmiotu do KRS otrzymaliśmy 26.04.2004 r. Na przełomie m-ca czerwca-lipca 2004 r. Szpital zasięgał informacji w Podlaskim Centrum Zdrowia Publicznego w sprawie wpisu zmian w rejestrze i otrzymał odpowiedź, żeby z tą sprawą wstrzymać się do września br., ponieważ nastąpić mają zmiany w przepisach, dotyczące rejestrów jak również i zmiana druków rejestrowych i trzeba będzie ponownie dokonywać zmian w drukach rejestrowych".

Natomiast czynności rejestrowe w Podlaskim Centrum Zdrowia Publicznego, które prowadzi rejestr publicznych zakładów opieki zdrowotnej, Szpital podjął dopiero w listopadzie 2004 r. poprzez złożenie w dniu 9.11.2004 r. kompletu dokumentów w sprawie dokonanych zmian w statucie.
Należy zaznaczyć, że termin do zgłoszenia zmian do KRS wynosi 7 dni (art. 22 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym), natomiast zmiany do rejestru publicznych zakładów opieki zdrowotnej należy zgłosić w terminie 14 dni od dokonania zmiany (art. 14 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
Jednocześnie Dyrektor Szpitala poinformował, że "proces dostosowania struktur Szpitala do zmian statutu jest wdrażany, celem rozpoczęcia działalności zmian organizacyjnych od 01.01.2005 r. zgodnie ze złożoną ofertą na usługi medyczne do NFZ".
Do końca 2004 r. Szpital dysponuje 149 łóżkami i 24 miejscami w opiece dziennej. Oświadczenie Dyrektora w przedmiotowej sprawie stanowi zał. nr 1.
Przestrzeganie przepisów rozporządzenia MZiOS z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk
w publicznych zakładach opieki zdrowotnej

Główna Księgowa:
Wykształcenie: średnie pomaturalne o specjalności finanse i rachunkowość, uprawnienia do prowadzenia ksiąg rachunkowych - świadectwo kwalifikacyjne nr 25828/01 wydane przez Departament Rachunkowości Ministerstwa Finansów.

Staż pracy w służbach finansowo-księgowych: ogółem staż pracy 27 lat, w tym w służbach finansowo-księgowych od 1989 r.

W SPSPZOZ w Suwałkach od 12.02.1992 r. , a od 1.05.1992 r. p.o. Głównej Księgowej, od 1.11.2001 r. - Główna Księgowa.

Kwalifikacje pracowników zatrudnionych w publicznych zakładach opieki zdrowotnej określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w publicznych zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 30, poz. 300), wydane na podstawie delegacji określonej w art. 40 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Rozporządzenie to jest przepisem szczególnym, mającym pierwszeństwo w stosowaniu.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem główny księgowy powinien posiadać wykształcenie wyższe i 5-letni staż pracy w służbach finansowo-księgowych, w tym 3 lata na stanowisku kierownika działu. Ww. rozporządzenie przewidywało 5-letni okres przejściowy na uzupełnienie przez pracowników wymaganych kwalifikacji.

Ponadto kontroli poddano kwalifikacje personelu zatrudnionego w oddziale IV - Nerwic, z której wynika, że zatrudniony jest personel, który spełnia wymagania stawiane przez NFZ (warunki szczegółowe jakie musi spełnić oferent przystępując do konkursu na świadczenia zdrowotne w zakresie psychiatrii). Pracownicy, którzy udzielają świadczenia z zakresu psychoterapii grupowej posiadają stosowne kwalifikacje lub są w trakcie kształcenia, co również jest dopuszczalne w warunkach szczegółowych podanych przez NFZ zarówno na rok 2004, jak i na rok 2005. Poszczególny wykaz kwalifikacji osób udzielających świadczenia z zakresu psychoterapii stanowi załącznik nr 2.

Dofinansowywanie ze środków Szpitala kształcenia pracowników w formach szkolnych i dokształcania w formach pozaszkolnych

W latach 2001-2004 zostały zawarte z pracownikami 2 umowy, tj:

- z M.G. - psychologiem Oddziału IV Nerwic - umowa zawarta w dniu 6.10.2003 r., w której Pracodawca zobowiązał się:

- wydać pracownikowi skierowanie na Kurs Podstawy Systemowej Terapii Rodzin organizowany przez Fundację Krakowskiej Katedry Psychiatrii Zakład Terapii Rodzin Katedry Psychiatrii,

- ułatwić kształcenie przez okres 3 lat,

- udzielić płatnego urlopu szkoleniowego w wymiarze 1 dnia w ciągu miesiąca,

- dofinansować koszty uczestnictwa w kursie w kwocie 1.000 zł

Ponadto została zawarta w dniu 6.10.2004 r. umowa z Panią E.T. - psychologiem Oddziału III Psychosomatycznego, w której Pracodawca zobowiązał się do:

- wydania skierowania na Kurs Podstawy Systemowej Terapii Rodzin organizowany przez Fundację Krakowskiej Katedry Psychiatrii,

- udzielenia płatnego urlopu szkoleniowego w wymiarze 1 dnia w ciągu miesiąca,

- dofinansowania kosztów uczestnictwa w Kursie w kwocie 1.000 zł.

Ww. umowy zostały zawarte zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12.10.1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103, poz. 472 z późn.zm.).

W ww. umowach pracownicy zobowiązali się do przepracowania u Pracodawcy 3 lat po ukończeniu nauki lub kursu.

W dniu 23.11.2004 r. Dyrektor Szpitala ustnie wyjaśnił, że nie było innych wniosków od pracowników Szpitala o dofinansowanie kształcenia lub dokształcania.

Ponadto pracownicy Oddziału Odwykowego i Poradni Odwykowej korzystali ze szkoleń finansowanych z otrzymanej dotacji z budżetu Województwa Podlaskiego w ramach Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W 2003 r. z ww. szkoleń skorzystało 11 osób, natomiast w 2004 r. - 10 osób.

Używanie przez pracowników Szpitala samochodów prywatnych do celów służbowych

W Specjalistycznym Psychiatrycznym SPZOZ w Suwałkach zawarte są następujące umowy o używanie samochodu prywatnego pracownika do celów służbowych:

1) z Panem Leszkiem Sagadynem - Dyrektorem Specjalistycznego Psychiatrycznego SPZOZ w Suwałkach (umowa zawarta w dniu 25.06.2002 r. przez Zarząd Województwa Podlaskiego), został ustalony miesięczny limit 300 kilometrów na jazdy lokalne,

2) z Panem A.O. - Kierownikiem Sekcji Administracyjno-Gospodarczej - umowa zawarta w dniu 3.01.2000 r., w której pracodawca ustalił miesięczny limit 300 kilometrów na jazdy lokalne. W ww. umowie pracownik zobowiązał się również do używania swego samochodu w podróżach służbowych na podstawie indywidualnego polecenia wyjazdu. Z wyjaśnień udzielonych przez Główną Księgową wynika, że w okresie 1.01.2003 do 26.11.2004 nie wydawano Panu A.O. polecenia wyjazdu służbowego samochodem prywatnym. Oświadczenie w tej sprawie stanowi zał. nr 3.

Umowa o używanie samochodu prywatnego do celów służbowych zawarta z Panem A.O. nie została zmieniona z chwilą wejścia w życie nowych przepisów prawnych regulujących zasady zwrotu przez pracodawcę kosztów używania samochodów prywatnych do celów służbowych. Dopiero w dniu 22.11.2004 r. został zawarty aneks określający wysokość stawki za 1 km przebiegu samochodu, zgodnie z obecnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271).

W trakcie kontroli wyrywkowo sprawdzono prawidłowość dokonywania rozliczeń miesięcznych ryczałtów za używanie samochodu prywatnego przez Pana Leszka Sagadyna i Pana A.O.

Sprawdzono następujące dokumenty:

- oświadczenie złożone przez Pana L. Sagadyna o używaniu samochodu prywatnego do celów służbowych w miesiącu lipcu i we wrześniu 2004 r.

- oświadczenie złożone przez Pana A.O. o używaniu samochodu prywatnego do celów służbowych w miesiącu lipcu i we wrześniu 2004 r.

Stwierdzono, że rozliczenia z tego tytułu dokonywane są prawidłowo. Każde oświadczenie poddawane jest sprawdzeniu pod względem merytorycznym i rachunkowym i jest zatwierdzane do wypłaty.

3) z Panem Stanisławem Wróblewskim - Zastępcą Dyrektora ds. Lecznictwa - umowa zawarta w dniu 15.07.1999 r., w której pracownik zobowiązał się używać swego samochodu w podróżach służbowych na podstawie indywidualnego polecenia wyjazdu. Natomiast pracodawca zobowiązał się pokrywać koszty używania samochodu według zasad przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 1998 r. w sprawie warunków ustalania i zasad zwrotu kosztów utrzymania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 41, poz. 239 z późn.zm.).

W związku z tym, że rozporządzenie, o jakim mowa wyżej utraciło moc obowiązującą z dniem 1.01.2002 r. - w dniu 22.11.2004 r. został zawarty aneks określający, że "stawka za 1 km przebiegu samochodu ulegać będzie zmianie w stopniu odpowiadającym planowanemu średniorocznemu wskaźnikowi cen i towarów i usług konsumpcyjnych ustalonemu w ustawie budżetowej na dany rok. Zmiana stawki następować będzie od pierwszego dnia miesiąca następującego po tym miesiącu, w którym ogłoszono ustawę budżetową."

Z wyjaśnień udzielonych w przedmiotowej sprawie wynika, że w okresie 1.01.2003-26.11.2004 zostało udzielone jedno polecenie wyjazdu służbowego na wyjazd samochodem prywatnym, wydane P. S. Wróblewskiemu do Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

Specjalistyczny Psychiatryczny ZOZ w Suwałkach posiada 9-osobowy samochód służbowy marki KIA PREGIO nr rej. SWN 6783, który wynajmuje na podstawie umowy najmu zawartej w dniu 1.06.2004 r. Niepublicznemu Psychiatrycznemu ZOZ "LOGOS" z siedzibą w Olecku przy ul. 11 Listopada 23. Samochód, o którym mowa wynajmowany jest w czasie, gdy nie jest potrzebny SPP ZOZ w Suwałkach. Umowa obowiązuje od dnia 1.06.2004 r. do 31.12.2004 r. Najemca zobowiązał się do opłaty wynajmującemu kwoty wynikającej z iloczynu przejechanych kilometrów i ceny 60 gr za km powiększonej o podatek VAT. Rozliczenia następują na podstawie zestawienia wypożyczeń samochodu wg wzoru załączonego do zawartej umowy.

Ponadto Szpital posiada służbowy samochód marki Lanos nr rej. BSO 1167. Z analizy "kart kontrolnych prac pojazdu samochodowego" (za miesiąc kwiecień 2003, październik 2003, luty 2004, sierpień 2004 i październik 2004), wynika, że ww. samochód służbowy wykorzystywany był średnio przez 18 dni w miesiącu przez 8 godzin.

W kartach kontrolnych pojazdu nie są odnotowywane przerwy w ciągu dnia, w których nie jest używany samochód służbowy. Dla przykładu: w dniu 28.04.2003 r. w godz. 7.00-15.00 jest odnotowane, że samochód służbowy przejechał przez 8 godzin 15 kilometrów; w dniu 30.10.2003 w godz. 7.00 - 15.00 samochód służbowy przejechał 25 kilometrów; w dniu 22.10.2004 r. w godz. 7.00 - 15.00 samochód służbowy przejechał 7 kilometrów.

W związku z faktem że samochód służbowy marki Lanos jest wykorzystywany w niewielkim stopniu przez pracowników, wydaje się być niezasadnym dokonywanie zwrotu przez Pracodawcę kosztów używania przez pracowników samochodów prywatnych.

Rozmowy ze służbowych telefonów komórkowych

W Specjalistycznym Psychiatrycznym SP ZOZ w Suwałkach służbowe telefony komórkowe posiadają następujące osoby:

1) Leszek Sagadyn - Dyrektor Szpitala (bez limitu rozmów)

2) Stanisław Wróblewski - Zastępca Dyrektora ds. Lecznictwa (ustalony limit rozmów
100 zł + VAT)

3) Krystyna Bierdziewska - Główna Księgowa (ustalony limit rozmów 150 zł + VAT),

4) A.O. - Kierownik Sekcji Administracyjno-Gospodarczej (telefon na kartę - 3-miesięczne karty za 99 zł).

Koszty ponoszone przez Szpital z tytułu rozmów ze służbowych telefonów wynoszą średnio miesięcznie 378,77 zł (ustalone z okresu 10 m-cy 2004r.). Z wyjaśnień udzielonych przez Zastępcę Dyrektora ds. Lecznictwa pismem z dnia 16.11.2004r. SPSP ZOZ/812/1/2888/04 wynika, że "w przypadku wystąpienia rozmów ponadlimitowych dokonuje się imiennych obciążeń".

Wyjazdy służbowe Dyrektora Szpitala w latach 2002-2004

W 2002 r. Szpital wydatkował na delegacje Pana Dyrektora ogółem kwotę 1.560,42 + 805 zł z tytułu opłat za szkolenia

W 2003 r. Szpital wydatkował na delegacje Pana Dyrektora ogółem kwotę 1.157,06 zł +1.070 zł z tytułu opłat za szkolenie, konferencje.

W 2004 r. (do 31.10.2004 r.) Szpital wydatkował na delegacje Pana Dyrektora ogółem kwotę 2.178,15 zł.

Zrealizowane delegacje w latach 2002-2004 dotyczą wyjazdów służbowych Pana Dyrektora związanych z działalnością Szpitala. Dyrektor kilkakrotnie uczestniczył w innych spotkaniach w ramach delegacji, której nie rozliczano (np posiedzenie Rady ds. Potwierdzania Kwalifikacji Zawodowych Osób Prowadzących Terapię Uzależnienia i Współuzależnienia, prowadzenie szkolenia z zakresu psychoterapii uzależnienia na zaproszenie innych instytucji, które zobowiązały się pokryć koszty podróży).

Łączenie funkcji kierowniczych w Szpitalu

Czynności kontrolne w tym zakresie dotyczyły zajmowania przez tę samą osobę stanowisk :

1) Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa i stanowiska Ordynatora Oddziału III Psychosomatycznego z odcinkiem geriatrycznym,

2) Naczelnej Pielęgniarki i stanowiska Pielęgniarki Oddziałowej Oddziału III Psychosomatycznego z odcinkiem geriatrycznym

Ad. 1

Na stanowisku Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa i stanowisku Ordynatora Oddziału III Psychosomatycznego z odcinkiem geriatrycznym zatrudniony jest Pan Stanisław Wróblewski. Z zakresów czynności na ww. stanowiskach wynika, że Pan S. Wróblewski zatrudniony zarówno na stanowisku Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa, jak i na stanowisku Ordynatora Oddziału podlega bezpośrednio Dyrektorowi Szpitala.

Pan S. Wróblewski został powołany z dniem 1.12.1994 r. na stanowisko Ordynatora Oddziału III Psychosomatycznego w wyniku rozstrzygniętego konkursu na okres 6 lat. W akcie powołania zostało ustalone również wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek funkcyjny.

Pismem z dnia 1.04.1996 r. znak: SP.ZOZ.III-11/55/96 Dyrektor Szpitala powierzył Panu S. Wróblewskiemu pełnienie obowiązków Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa na okres od 1.04.96 r. do 30.06.96 r. oraz przyznał dodatek funkcyjny. Okres pełnienia obowiązków Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa był 6-krotnie przedłużany za zgodą Pana S. Wróblewskiego do dnia 29.02.2000 r.

Następnie Dyrektor Szpitala pismem znak: SPSPZOZ.III.11/26/00 z dnia 1.03.2000 r. powierzył Panu S. Wróblewskiemu obowiązki Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa od dnia 1.03.2000 r. i ustalił wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek funkcyjny. W ww. akcie zawarto również klauzulę, że Pan S. Wróblewski będzie wykonywał obowiązki Zastępcy Dyrektora ds. lecznictwa i obowiązki Ordynatora Oddziału III Psychosomatycznego w ramach nominalnego czasu pracy pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy.

Z dniem 1.12.2000 r. Dyrektor Szpitala powierzył Panu S. Wróblewskiemu pełnienie obowiązków Ordynatora III Oddziału Psychosomatycznego z odcinkiem geriatrycznym do czasu rozstrzygnięcia konkursu na to stanowisko.

Pismem z dnia 31.10.2001 r. znak: SPSPZOZ.III-11/135/01 w wyniku rozstrzygniętego konkursu Dyrektor powierzył Panu S. Wróblewskiemu obowiązki Ordynatora III Oddziału Psychosomatycznego z odcinkiem geriatrycznym na okres od 1.11.2001 r. do 31.10.2007 r. i ustalił wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek funkcyjny.

Dokumentacja w przedmiotowej sprawie wskazuje na wykonywanie przez tę samą osobę w tym samym czasie pracy dwóch rodzajów pracy. Brak jest określenia wymiaru czasu pracy na stanowisku Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa i na stanowisku Ordynatora Oddziału III Psychosomatycznego z odcinkiem geriatrycznym.

Pan S. Wróblewski otrzymuje jedno wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek funkcyjny + dodatkowo stałą premię miesięczną przyznaną przez Dyrektora (pismo z dnia 29.01.2001 r.) za jednoczesne pełnienie funkcji Ordynatora oraz funkcji Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa. Premia, o jakiej mowa została przyznana od stycznia 2001 r. na czas nieokreślony.

Ad. 2

Na stanowisku Pielęgniarki Oddziałowej Oddziału III Psychosomatycznego z odcinkiem geriatrycznym i na stanowisku Naczelnej Pielęgniarki zatrudniona jest Pani W.U.

Pani W.U. została powołana na stanowisko Pielęgniarki Oddziałowej Oddziału III Psychosomatycznego z dniem 1.07.1996 r. na okres 6 lat (pismo z dnia 1.07.96 r. znak: SPSPZOZ.III-11/94/96. W powołaniu ustalono wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek funkcyjny.

Z dniem 1.09.96 r. pismem znak: SPSPZOZ.III-120/96 zostało powierzone Pani W.U. pełnienie obowiązków Naczelnej Pielęgniarki na okres do 30.06.1997 r. i ustalono wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek funkcyjny. Ww. pismo zostało podpisane z upoważnienia Dyrektora Szpitala przez Specjalistę ds. Pracowniczych.

Pismem z dnia 1.10.1999 r. znak: SPSPZOZ.III-11/79/99 Dyrektor Szpitala powierzył Pani W.U. pełnienie obowiązków Naczelnej Pielęgniarki na okres 1.10.99 - 31.12.99 i przyznał dodatek funkcyjny. Okres pełnienia obowiązków Naczelnej Pielęgniarki, za jej zgodą był dwukrotnie przedłużany do dnia 31.12.2001 r.

Pismem z dnia 28.06.2001 znak: SPSPZOZ.III-11/64/01 Dyrektor Szpitala powierzył Pani W.U. pełnienie obowiązków Pielęgniarki Oddziałowej Oddziału III Psychosomatycznego z odcinkiem geriatrycznym do czasu rozstrzygnięcia konkursu. Następnie w wyniku rozstrzygniętego konkursu, pismem z dnia 30.11.2001 znak: SPSPZOZ.III-11/146/01 Dyrektor Szpitala powierzył obowiązki Pielęgniarki Oddziałowej Oddziału III Psychosomatycznego z odcinkiem geriatrycznym na okres od 1.12.2001 do 30.11.2007 r. i ustalił wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek funkcyjny.

Okres pełnienia obowiązków Naczelnej Pielęgniarki za zgodą Pani W.U. był jeszcze trzykrotnie przedłużany do dnia 31.12.2004r.

W umowie o pracę zawartej z Panią W. Ułanowicz nie jest określony wymiar czasu pracy na każdym z tych stanowisk. Ponadto Pani W.U. zatrudniona jest jednocześnie jako Naczelna Pielęgniarka i jako Pielęgniarka Oddziałowa - taka sytuacja powoduje konflikt interesów, bowiem zwierzchnikiem bezpośrednim i osobą sprawującą nadzór nad pracą pielęgniarek oddziałowych jest Naczelna Pielęgniarka.

Konkurs na udzielenie świadczeń zdrowotnych na rok 2004 w zakresie pełnienia dyżurów medycznych

Z przeprowadzonej kontroli dokumentów dotyczących przebiegu postępowania konkursowego na świadczenie usług medycznych w zakresie pełnienia dyżurów lekarskich zgodnie z Rozporządzeniem MZiOS z dnia 13 lipca 1998 roku w sprawie umowy o udzielenie zamówienia na świadczenia zdrowotne (Dz. U. z dnia 23 lipca 1998r.) nie stwierdzono uchybień proceduralnych toku postępowania konkursowego.

Z treści protokołów sporządzanych z każdego posiedzenia komisji konkursowej wynika sposób kwalifikacji ofert oraz kryteria cenowe. Komisja konkursowa przyjęła założenia, iż wobec propozycji cenowych będą brane pod uwagę kwalifikacje zawodowe (posiadanie specjalizacji psychiatrycznej, internistycznej lub neurologicznej). Każda oferta złożona do postępowania konkursowego zawierała potwierdzenie kwalifikacji zawodowych stosownymi dokumentami. Wszyscy lekarze, którzy posiadają specjalizację pierwszego stopnia ostatecznie przyjęli zaproponowaną cenę za godzinę dyżuru w dzień powszedni 18 zł i dyżur świąteczny 24 zł, specjaliści z drugim stopniem specjalizacji porównywalnie 20 zł i 27 zł. Jedynym wyjątkiem jest dr Stanisław Wróblewski, który jako jedyny posiadając drugi stopień specjalizacji z interny oraz drugi stopień specjalizacji z psychiatrii wynegocjował stawkę za godzinę dyżuru w dzień powszedni 23 zł i świąteczny 30 zł.

Przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 10.06.1994r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2002r. Nr 72, poz. 664) oraz ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 z poźń. zm.w zakresie zakupu leków i środków farmaceutycznych

Skontrolowano udzielanie zamówień publicznych przez Szpital w roku 2003 w świetle poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 72 poz. 664 z późn.zm.).

W Specjalistycznym Psychiatrycznym SPZOZ w Suwałkach upoważnienie (z dnia 10.12.2000 r.) do reprezentowania Szpitala we wszystkich sprawach związanych
z zamówieniami publicznymi z wyłączeniem zawierania umów z oferentami, rozstrzygania z którym oferentem należy zawrzeć umowę i samodzielnego otwarcia i oceny ofert, posiada Pan A.O. - Kierownik Sekcji Administracyjno-Gospodarczej.

Ponadto Pan Stanisław Wróblewski - Zastępca Dyrektora ds. Lecznictwa posiada upoważnienie (z dnia 10.12.2001 r.) do prowadzenia wszystkich spraw związanych
z realizacją zamówień leków w szczególności do:

- podpisywania dokumentów związanych z prowadzonymi postępowaniami przetargowymi lub prowadzonymi w innych trybach zamówieniami publicznymi,

- podpisywania umów na dostawę leków i środków farmaceutycznych,

- merytoryczny nadzór nad realizacją zamówień.

W okresie od 1.01.2003 do 30.06.2003 r. Szpital dokonywał zakupu leków i środków farmaceutycznych w trybie zamówienia z wolnej ręki. W tym okresie wydatkowano ogółem kwotę 200.820,01 zł brutto na zakup leków gotowych. Szczegółowy wykaz w załączeniu - zał. nr 4. Szpital nie występował do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wyrażenie zgody na dokonywanie zakupu leków i środków farmaceutycznych w trybie zamówienia z wolnej ręki, pomimo, że łączna wartość zamówienia na dostawę leków i środków farmaceutycznych przekracza rocznie 20 000 euro.

W okresie od 1.07.2003 do 30.06.2004 r. Szpital dokonywał zakupu leków i środków farmaceutycznych na podstawie umowy Nr 1/07/2003 zawartej w dniu 1.07.2003 r. w wyniku rozstrzygniętego przetargu w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji.

Przetarg w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji na dostawę leków i środków farmaceutycznych poprzedzony był dwoma przetargami nieograniczonymi o wartości szacunkowej powyższej 30 tys. Euro.

I przetarg nieograniczony ogłoszony w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 18.10.2002 r. Nr 175 poz. 68797 o wartości szacunkowej zamówienia 350.000 zł brutto (wartość zamówienia ustalono na podstawie zużycia leków w oparciu o okres poprzednich 12 m-cy), został unieważniony z powodu braku ofert.

Ogłoszenie o wyniku ww. postępowania ukazało się w BZP z dnia 10.04.2003r. Nr 46 poz. 19038.

II przetarg nieograniczony ogłoszony został w BZP z dnia 23.01.2003 r. Nr 10 poz. 3862. Szacunkową wartość zamówienia zamawiający określił na podstawie zużycia leków z poprzednich okresów na kwotę 380.000 zł brutto.

W momencie przeprowadzania procedury przetargowej Zamawiający nie zastosował wymaganych ustawą o zamówieniach publicznych preferencji krajowych.

W ogłoszeniu o przetargu ustalono m.in.:

- termin realizacji zamówienia: wymagany 1.04.2003 - 31.03.2004

- wadium w wysokości 10.000 zł

- kryteria wyboru ofert i ich znaczenie: cena 80%, warunki płatności 10% termin realizacji zamówień częściowych 10%

- miejsce i termin składania ofert

- miejsce i termin otwarcia ofert

SIWZ została zatwierdzona w dniu 30.12.2002 r. przez Zastępcę Dyrektora ds. Lecznictwa - Stanisława Wróblewskiego.

W SIWZ Zamawiający nie określił sposobu oceny kryterium wyboru ofert.

Komisja przetargowa została powołana zarządzeniem wewnętrznym Dyrektora Specjalistycznego Psychiatrycznego SPZOZ w Suwałkach. Zarządzenie obowiązywało od dnia 24.03.2003 r.

Otwarcie ofert nastąpiło w dniu 24.03.2003r. o godz. 10.00. Do tego terminu wpłynęły następujące oferty:

1) Apteka Małgorzata Samczuk Świętajno

2) "START" J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Spółka Jawna w Suwałkach

3) PGF "Cefarm" Sp. Z.o.o Dywity k/Olsztyna

W toku czynności kontrolnych stwierdzono brak oświadczeń członków komisji przetargowej, że nie podlegają wyłączeniu z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (druk Zp-21).

Podczas prac komisja przetargowa stwierdziła, że wszystkie oferty, które wpłynęły zawierają braki - niewypełnienie wszystkich pozycji formularza cenowego określonego w zał. Nr 1 do SIWZ. Wszystkie oferty zostały odrzucone i postępowanie zostało unieważnione.

Ogłoszenie o wyniku postępowania zostało zamieszczone w BZP z 2003 r. Nr 10 poz. 3862.

W dniu 26.03.2003 r. Zamawiający poinformował pisemnie wszystkich oferentów, których oferty zostały odrzucone w unieważnionym przetargu o wyniku postępowania i poinformował jednocześnie, że powtórzy postępowanie na dostawę leków i środków farmaceutycznych w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji.

W dniu 14.04.2003 r. Zamawiający pismem znak: SPSPZOZ/IV/332/865/03 wysłał zaproszenie do składania ofert na dostawę leków i środków farmaceutycznych i poprosił o złożenie ofert wstępnych będących deklaracją wzięcia udziału w negocjacjach w wyznaczonym terminie. Zamawiający wyznaczył termin do złożenia deklaracji na dzień 25.04.2003 r. i załączył SIWZ.

Zaproszenie zostało wysłane do następujących podmiotów:

1) Apteka Małgorzata Samczuk Świętajno

2) PGF "Cefarm" Sp. z.o.o. Dywity k/Olsztyna

3) PPHU "Start" Hurtownia Farmaceutyczna "STATIM"

W dniu 25.04.2003 r. deklarację przystąpienia do negocjacji z zachowaniem konkurencji złożyła firma "START" J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. Jawna w Suwałkach. Z notatki służbowej sporządzonej w dniu 25.04.2003 r. przez Pana A. Olszewskiego wynika, że firma PGF "Cefarm" Sp. z.o.o. w Dywitach k/Olsztyna poinformowała telefonicznie, że nie jest zainteresowana przystąpieniem do postępowania przetargowego.

Postępowanie zostało unieważnione.

W dniu 8.05.2003 r. Zamawiający wysłał pismo znak: SPSPZOZ/IV/707/03 będące zaproszeniem do wzięcia udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji na dostawę leków i środków farmaceutycznych.

Zaproszenie wysłano do następujących podmiotów:

1) Apteka Prywatna Izabela Żurawska Kowale Oleckie

2) PPHU "START" s.c. Hurtownia Farmaceutyczna "STATIM" Suwałki

3) Apteka Małgorzata Samczuk Świętajno

Zamawiający nie zaprosił do udziału w kolejnym postępowaniu w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji wszystkich oferentów, którzy złożyli oferty w unieważnionym przetargu nieograniczonym, tj. nie wysłał zaproszenia do firmy PGF "Cefarm" sp. z.o.o w Dywitach k/Olsztyna - przez co naruszył art. 65 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych.

Zamawiający poinformował jednocześnie podmioty, do których wysłał zaproszenie, że w przypadku zainteresowania uzyskaniem zamówienia prosi o złożenie oferty wstępnej będącej deklaracją wzięcia udziału w postępowaniu (bez podania ceny i wypełniania załącznika Nr 1 do SIWZ) . Termin złożenia deklaracji zamawiający wyznaczył na dzień 19.05.2003 r. Jednocześnie Zamawiający poinformował, ww. podmioty, że przedmiot zamówienia i wyjaśnienia SIWZ zostaną omówione w dniu 23.05.2003 r. w negocjacjach z zachowaniem konkurencji.

Termin składania ofert ostatecznych Zamawiający wyznaczył na dzień 28.05.2003 r. godz. 900.

W dniu 19.05.2003 r. deklarację wzięcia udziału w postępowaniu złożyła firma "START" J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. Jawna w Suwałkach oraz Apteka Prywatna Izabela Żurawska (faksem wysłanym w dniu 19.05.2003 r.).

W dokumentacji przetargowej brak jest dokumentów, które potwierdzałyby przeprowadzenie przez Zamawiającego negocjacji z oferentami, przed złożeniem przez nich ofert ostatecznych. Podkreślić należy, że pomimo, że zakup leków i środków farmaceutycznych nie jest zamówieniem o specyficznym charakterze, Zamawiający z naruszeniem postanowień art. 63 obowiązującej wówczas ustawy, negocjował warunki umowy tylko z dwoma oferentami.

Zarządzeniem Dyrektora została powołana komisja przetargowa na dostawę leków i środków farmaceutycznych w postępowaniu ogłoszonym w BZP nr 10 poz 3862 z dnia 23.01.2003r.

Z uwagi na zapytanie jednego z oferentów termin składania ofert Zamawiający przesunął na dzień 6.06.2003 r.

W terminie określonym przez Zamawiającego zostały złożone następujące oferty:

1) Apteka Prywatna Izabela Żurawska Kowale Oleckie

2) "START" J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. Jawna Suwałki

W dniu 11.06.03 Komisja przetargowa stwierdziła wpłynięcie 2 ważnych ofert i dokonała oceny tych ofert, co zostało potwierdzone w protokóle z dnia 11.06.03 r.

W dniu 12.06.2003 r. Zamawiający wezwał ww. podmioty do złożenia oświadczeń, czy pozostają w stosunku zależności lub dominacji w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi z innymi uczestnikami postępowania i zamawiającym, jak też osobami po stronie zamawiającego biorącymi udział w postępowaniu. Zamawiający nie określił terminu, w ciągu którego oferenci mają złożyć ww. oświadczenia.

W dniu 16.06.03 oświadczenie, o jakim mowa wyżej złożyła firma "START J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. Jawna w Suwałkach, natomiast Apteka Prywatna Izabeli Żurawskiej złożyła oświadczenie w dniu 17.06.03 r.

Komisja przetargowa wybrała ofertę złożoną przez firmę "START" J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. Jawna w Suwałkach z ceną brutto 354.386,91 zł. Oferta ta uzyskała 100 punktów. Przy ocenie ofert komisja kierowała się następującymi kryteriami: cena 80%, termin realizacji zamówienia 10% i warunki płatności 10%.

W toku postępowania przetargowego został sporządzony jedynie protokół ZP-1 bez załączników oraz zostały złożone przez członków komisji przetargowej oświadczenia, że nie podlegają wyłączeniu z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Prace komisji przetargowej zakończyły się w dniu 31.06.2003, co zostało odnotowane w protokóle (druk ZP-1) zatwierdzonym w dniu 31.06.2003 przez Zastępcę Dyrektora ds. Lecznictwa - Pana Stanisława Wróblewskiego.

Realizacja umowy zawartej z firmą "START" J. Pietrukiewicz i Wspólnicy sp. Jawna w Suwałkach na okres 1.07.2003 r. - 30.06.2004 r.

Realizacja zamówień na dostawę leków i środków farmaceutycznych w Szpitalu odbywa się na podstawie zamówień składanych przez poszczególne Oddziały bezpośrednio do firmy "START". Sprawdzono wyrywkowo przestrzeganie terminów realizacji zamówienia na podstawie nw. dokumentów.

Oddział odwykowy:

- receptariusz Nr 285 z dnia 15.03.2004r. oraz fakturę VAT 1554/FVH/04/01 z dnia 15.03.2004

- receptariusz Nr 294 z 26.05.2004r. oraz fakturę VAT 2971/FVH/04/01 z dnia 26.05.2004r.

Oddział psychiatryczny Nr 2

- receptariusz nr (brak) z 15.01.2004r. oraz fakturę VAT 285/FVH/04/04 z dnia 15.01.2004r.

- receptariusz nr (brak) z dnia 15.06.2004r. oraz fakturę VAT 3362/FVH/04/01 z dnia 15.06.2004r.

W trakcie wyrywkowej kontroli stwierdzono, że leki wymienione w receptariuszu są zgodne z wykazem zamówionych leków na fakturze oraz, że jest przestrzegany termin realizacji zamówienia w ciągu 1-go dnia.

Ponadto stwierdzono, że wartość ww. umowy została przekroczona o 39.201,4 zł. Dyrektor Szpitala wyjaśnił (pismo z dnia 1.12.2004 r. znak: SPSP ZOZ/I/2999/04), że "przekroczenie wartości leków i środków farmaceutycznych nastąpiło z następujących przyczyn:

  1. Wzrost ilości świadczeń w stosunku do zaplanowanych w kontrakcie z NFZ o ponad 7%, które nie mogły być uwzględnione przy składaniu zamówienia przetargowego.
  2. W realizacji kontraktu z NFZ był wyższy niż zakładano udział pacjentów ze złożonymi interdyscyplinarnymi schorzeniami wymagającymi bardziej kosztownej farmakoterapii.
  3. Uaktualnione standardy leczenia ogłaszane przez Instytut Psychiatrii i Neurologii (konsultanta krajowego) zakładają używanie bardziej nowoczesnych leków - skuteczniejszych obarczonych mniejszą ilością działań ubocznych lecz jednocześnie bardziej kosztownych.

Przekroczenie to polegało na zakupieniu większej ilości niektórych pozycji leków w firmie Start objętych umową (...).

Zakupy leków ponad limit wynikający z umowy odbywały się z wolnej ręki z powodu wystąpienia sytuacji, których zamawiający nie mógł wcześniej przewidzieć a potrzeba dokonania zakupów była pilna ze względu na konieczność stosowania leków u hospitalizowanych pacjentów. Na dokonanie zakupu w opisowej czystej formie pozwalał art. 71 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych a w późniejszym okresie art. 67 ust. 1 pkt 3 lub pkt 6 nowej ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych".

Stwierdzono również, że w okresie trwania umowy Szpital dokonywał zakupu leków i środków farmaceutycznych w innych firmach farmaceutycznych. Łącznie Szpital zakupił leki i środki farmaceutyczne poza umową na kwotę 27.527,51 zł brutto. Szczegółowe zestawienie stanowi załącznik nr 5.

Stwierdzono, że niektóre leki, które są wykazane w załączniku do zawartej umowy z firmą "START", Szpital zakupił w innych firmach, np. w SERWER POLSKA sp. z.o.o.
w Warszawie Hurtowni Farmaceutycznej, tj:

- coaxil 12,5 mg, 9 szt. na kwotę 72 zł

- prestarium 4 mg, 16 szt. na kwotę 80 zł,

- tertensif SR 1,5 mg, 5 szt. na kwotę 25 zł

Ponadto Szpital zakupił w innej firmie farmaceutycznej leki, które nie były uwzględnione w zawartej umowie z firmą "START, a nie były to leki, które są podawane w stanach zagrażających zdrowiu i życiu pacjenta np. w Przedsiębiorstwie Farmaceutyczno-Chemicznym "PROFARM" Sp. z.o.o. w Warszawie zakupiono atarax 25 mg, na kwotę 5.345,60 zł. brutto.

Wyrywkowo sprawdzono ilości zakupionych leków w okresie obowiązywania umowy z firmą "START" J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. Jawna w Suwałkach.

Stwierdzono że:

- leku Imovane zakupiono o 321 opakowań więcej niż przewidywała umowa,

- leku Clemastin zakupiono o 3 opakowania więcej niż przewidywała umowa,

- leku Hydroxyzinum 10 mg o 26 opakowań więcej niż przewidywała umowa.

Ponadto skontrolowano udzielanie zamówień publicznych przez Szpital w roku 2004 na zakup leków i środków farmaceutycznych w świetle obowiązującej ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.).

W okresie od 01.07.2004r. do 31.10.2004r. Szpital dokonywał zakupu leków i środków farmaceutycznych w trybie zamówienia z wolnej ręki. Szpital nie występował do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wyrażenie zgody na dokonywanie zakupu leków i środków farmaceutycznych w trybie zamówienia z wolnej ręki, pomimo, że łączna wartość zamówienia na dostawę leków i środków farmaceutycznych przekracza rocznie 60 000 euro.

W tym okresie wydatkowano ogółem kwotę 122.152,58 zł na zakup leków gotowych i środków farmaceutycznych. Szczegółowy wykaz w załączeniu - zał. nr 6.

Od 01.11.2004r. Szpital dokonuje zakupu leków i środków farmaceutycznych na podstawie umowy Nr ZP/P/4/2004 zawartej w dniu 27.10.2004r. na okres do dnia 31.10.2005r. z firmą "START" J. Pietrukiewicz i wspólnicy Sp. J. z siedzibą w Suwałkach w wyniku rozstrzygniętego przetargu nieograniczonego.

I. przetarg nieograniczony ogłoszony w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 22.04.2004r. nr 60 poz. 19805 o wartości szacunkowej zamówienia 400.000 zł brutto (wartość zamówienia ustalono na podstawie zużycia leków i środków farmaceutycznych w oparciu o okres poprzednich 12 miesięcy).

Do upływu terminu składania ofert tj. do dnia 23.06.2004r. złożono 1 ofertę na kwotę 443.852,54 zł. Postępowanie zostało unieważnione w dniu 06.07.2004r. na podst. art. 93 ust. 1 pkt. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. (bezpośrednio przez otwarciem ofert Zamawiający podał kwotę jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia - kwota 400 tys. zł, natomiast złożona oferta przewidywała cenę 443.852,54 zł).

II. przetarg nieograniczony ogłoszony został w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 18.08.2004r. nr 140 poz. 40498. Szacunkową wartość zamówienia zamawiający określił na podstawie wewnętrznej wyceny zużycia leków i środków farmaceutycznych w ciągu 12 miesięcy na kwotę 350 000 zł brutto.

SIWZ została zatwierdzona w dniu (brak) przez Zastępcę Dyrektora ds. Lecznictwa - Stanisława Wróblewskiego.

Stwierdzono, iż powyższa specyfikacja istotnych warunków zamówienia nie spełnia wymogów określonych w art. 36 ust. 1 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. W SIWZ pominięto następujące informacje wymagane jako niezbędne:

a) pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy w toku postępowania o udzielenie zamówienia,

b) informacja o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy,

c) informacja dotycząca walut obcych, w jakich mogą być prowadzone rozliczenia między zamawiającym i wykonawcą,

d) informacja o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń i dokumentów,

e) żądanie wskazania przez wykonawcę w ofercie części zamówienia, której wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający żąda od wykonawcy dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, jeżeli wartość zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 60 000 euro. W § 1 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie rodzajów dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. Nr 71, poz. 645), określony został katalog dokumentów jakich musi żądać zamawiający od wykonawcy w przypadku określonym w art. 26 ust. 1 powyższej ustawy. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający bezprawnie zrezygnował z wymogu przedstawienia w ofertach przez wykonawców następujących dokumentów:

a) informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 4-8 ustawy Prawo zamówień publicznych,

b) informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 9 ustawy Prawo zamówień publicznych,

c) koncesji (zezwolenia)- na obrót środkami farmaceutycznymi.

W ogłoszeniu o przetargu ustalono m.in.:

- termin realizacji zamówienia: 01.11.2004r. - 30.10.2005r.

- wadium w wysokości 5000 zł

- kryteria wyboru ofert i ich znaczenie: cena 100%

- miejsce i termin składania ofert: 15.10.2004r. godz. 9.00 siedziba Zamawiającego

- miejsce i termin otwarcia ofert: 15.10.2004r. godz. 9.30 siedziba zamawiającego

Komisja przetargowa została powołana zarządzeniem wewnętrznym Dyrektora Specjalistycznego Psychiatrycznego SPZOZ w Suwałkach z dnia 15.10.2004r.

Otwarcie ofert nastąpiło w dniu 15.10.2004r. o godz. 9.30 . Do tego terminu została złożona 1 oferta: "START" J. Pietrukiewicz i wspólnicy Sp. J. z siedzibą w Suwałkach na kwotę 344.707,36 zł

W ocenie kontrolujących oferta firmy "START" J. Pietrukiewicz i wspólnicy Sp. J. z siedzibą w Suwałkach powinna być odrzucona na podst. Art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych i postępowanie powinno być unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 cyt. Ustawy.

Wszyscy członkowie Komisji złożyli oświadczenia określone w art. 17 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych na drukach ZP - 11.

Protokół postępowania o udzielenie zamówienia o wartości zamówienia przekraczającej wyrażoną w złotych równowartość kwoty 60.000 euro został zatwierdzony (bez daty) przez Z-cę Dyrektora ds. lecznictwa Pana S. Wróblewskiego. Protokół nie zawiera załączników wymaganych Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 07.04.2004r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Dnia 27.10.2004r. została zawarta umowa z firmą "START" J. Pietrukiewicz i Wspólnicy SP. Jawna w Suwałkach.

Realizacja umowy zawartej z firmą "START J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. Jawna w Suwałkach zawartej na okres 1.11.2004 - 31.10.2005

Stwierdzono, że Szpital dokonał zakupu leków i środków farmaceutycznych poza zawartą umową z firmą "START" J. Pietrukiewicz i Wspólnicy sp. Jawna w Suwałkach w firmie SERVIER POLSKA SERVICES Sp. z.o.o. w Warszawie Hurtowni Farmaceutycznej (faktura nr FT500490 z dnia 2.11.2004 r.)tj.

- coaxil 12,5 mg na kwotę 64 zł,

- detralex 500 mg na kwotę 64 zł,

- diaprel MR 30mg na kwotę 25 zł

Ww. leki były uwzględnione w załączniku nr 1 do zawartej umowy z firmą "START J. Pietrukiewicz i Wspólnicy sp. Jawna w Suwałkach i powinny być zakupione w tej hurtowni.

- prestarium 4 mg na kwotę 85 zł,

- tertensif SR 1,5 mg na kwotę 25 zł

Należy zaznaczyć, że leki prestarium i rertensif SR nie były uwzględnione w umowie zawartej z firmą "START" i nie są podawane w stanach zagrażających zdrowiu i życiu pacjenta.

Ponadto stwierdzono, że w okresie od 1.11.2004 do 24.11.2004 r. tj. w okresie obowiązywania umowy zawartej z firmą "START" j. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. Jawna
w Suwałkach, Szpital zakupił poza umową w tej samej firmie 32 rodzaje leków i środków farmaceutycznych na łączną kwotę 2.544,80 zł. Szczegółowy wykaz leków stanowi załącznik nr 7.

Faktury dotyczące zakupu leków i środków farmaceutycznych w innych firmach poza firmą "START" zawierają adnotację następującej treści: "zakup zgodny z ustawą o zamówieniach publicznych art. 6 ust. 1 pkt 7 - nie stosuje się ustawy o zamówieniach publicznych, których wartość nie przekracza równowartości kwoty 3 tys. euro" lub: "Ustawy nie stosuje się przy zamówieniach i konkursach, których wartość nie przekracza równowartości kwoty 6 tys. euro art. 4 pkt 8 ustawy prawo zamówień publicznych" - pomimo że rocznie Szpital zakupuje leki i środki farmaceutyczne na kwotę przekraczającą ww. wartości, a więc zobowiązany jest do stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Ponadto odnośnie kwestii zatrudnienia żony w firmie "START" J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. Jawna w Suwałkach Dyrektor Szpitala złożył oświadczenie, które stanowi zał. nr 8.

Wnioski pokontrolne:

1. Nie są przestrzegane terminy zgłaszania do właściwych rejestrów zmian danych zawartych w rejestrze publicznych zakładów opieki zdrowotnej i w Krajowym Rejestrze Sądowym.

2. Pracodawca nie przestrzega przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w publicznych zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 30 poz. 300).

3. Niezasadne jest dokonywanie zwrotu kosztów używania przez pracowników samochodów prywatnych do celów służbowych w związku z posiadaniem przez Szpital samochodu służbowego.

4. W "kartach kontrolnych prac samochodu służbowego" marki Lanos nr rej. BSO 1167 nie są odnotowywane przerwy w ciągu dnia, w których nie jest używany samochód służbowy.

5. W zakresie sprawowania funkcji kierowniczych przez osobę zatrudnioną jednocześnie na stanowisku:

a) Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa i na stanowisku Ordynatora III Oddziału Psychosomatycznego z odcinkiem geriatrycznym - w umowie o pracę nie jest określony wymiar czasu pracy na każdym z tych stanowisk. Dokumentacja wskazuje na wykonywanie przez tę samą osobę w tym samym czasie pracy dwóch rodzajów pracy,

b) Naczelnej Pielęgniarki i na stanowisku Pielęgniarki Oddziałowej III Oddziału Psychosomatycznego z odcinkiem geriatrycznym - w umowie o pracę nie jest określony wymiar czasu pracy na każdym z tych stanowisk. Ponadto ta sama osoba wykonuje pracę jako Naczelna Pielęgniarka i jednocześnie zatrudniona jest na stanowisku Pielęgniarki Oddziałowej - taka sytuacja może spowodować konflikt interesów, bowiem zwierzchnikiem bezpośrednim i osobą sprawującą nadzór nad pracą pielęgniarek oddziałowych jest Naczelna Pielęgniarka.

6. W zakresie udzielania zamówienia na dostawę leków i środków farmaceutycznych do Szpitala:

a) w okresie między przetargami Szpital dokonywał zakupu leków i środków farmaceutycznych w trybie zamówienia z wolnej ręki nie posiadając zgody Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych,

b) dokumentacja przetargowa nie jest przygotowywana i prowadzona z należytą starannością na każdym etapie postępowania (np. SIWZ nie spełnia wymogów określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych, protokół nie zawiera załączników wymaganych Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 07.04.2004r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego).

c) Zamawiający nie żądał od wykonawców wszystkich wymaganych dokumentów, potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przy zamówieniach przekraczanych wyrażoną w złotych równowartość kwoty 60 000 euro,

d) nie jest sprawowany nadzór w zakresie zakupu przez Szpital leków i środków farmaceutycznych, o czym świadczy:

- przekroczenie o kwotę 39.201,4 zł wartości umowy zawartej z firmą "START" J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. Jawna w Suwałkach na okres od 1.07.2003 r. do 30.06.2004 r.

- zamawianie większych ilości leków i środków farmaceutycznych ponad przewidziane ilości w umowie zawartej z firmą "START" J. Pietrukiewicz i Wspólnicy Sp. Jawna
w Suwałkach w wyniku rozstrzygniętego przetargu,

- dokonywanie zakupu leków i środków farmaceutycznych w innych firmach farmaceutycznych w okresie obowiązywania umowy zawartej z firmą wyłonioną
w drodze przetargu,

- dokonywanie zakupu leków i środków farmaceutycznych innych niż określonych w umowie w tej samej firmie, z którą została zawarta umowa na dostawę leków i środków farmaceutycznych.

Białystok, 2004-12-10

Podpisy kontrolerów                                                                      Podpis kierownika jednostki

.................................................                                                .................................................

..................................................                                               .................................................

..................................................

..................................................

Powrót na początek strony