Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 3 marca 2008 r. kierowane do Rządu RP
Stanowisko
Sejmiku Województwa Podlaskiego
z dnia 3 marca 2008 roku
kierowane do Rządu RP
Samorząd Województwa Podlaskiego jest głęboko zaniepokojony utrudnieniami w ruchu transgranicznym oraz w rozwoju współpracy transgranicznej z rejonami przygranicznymi Republiki Białoruś, wynikającymi z realizacji przez Polskę postanowień z Schengen.
Niewątpliwie ratyfikacja układu z Schengen wpłynęła na uszczelnienie granicy wschodniej, w tym granicy polsko - białoruskiej. Jednocześnie jednak przyjęte zostały kilkakrotnie wyższe od dotychczasowych opłaty wizowe. Fakt ten spowodował utrudnienia i ograniczenia w przekraczaniu granicy przez obywateli Białorusi, w tym licznej społeczności polskiej, żyjącej w tym kraju oraz białoruskiej, mającej krewnych w Polsce. Problemy wizowe skutkują znacznym spadkiem ruchu, zwłaszcza osobowego, na granicy polsko- białoruskiej. Tak drastyczne zahamowanie ruchu granicznego powoduje trudne do oszacowania straty ekonomiczne i społeczne w rejonach przygranicznych.
Innym problemem są utrudnienia przy realizacji współpracy transgranicznej z tworzącymi Euroregiony rejonami przygranicznymi. Umowa o ruchu osobowym zawarta między rządami Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Białoruś, nie przewiduje możliwości wydawania wielokrotnych wiz długoterminowych i zwolnienia z opłat konsularnych dla osób organizujących współpracę oraz zarządzających wspólnymi projektami transgranicznymi realizowanymi w ramach programów Unii Europejskiej. Sytuacja ta utrudnia, a często uniemożliwia, realizację podstawowych celów działań euroregionów, działających na polsko- białoruskiej granicy.
Zastosowanie uproszczeń w przepisach o ruchu osobowym jest szansą na aktywizację gospodarczą regionów i wywierać będzie korzystny wpływ na rozwój turystyki transgranicznej, która jest ważnym elementem strategii rozwoju Województwa Podlaskiego
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty Samorząd Województwa Podlaskiego postuluje:
1) podjęcie negocjacji prowadzących do zmian w umowie o ruchu osobowym i umożliwienie uzyskiwania bezpłatnych, wielokrotnych wiz długoterminowych i zwolnienia z opłat konsularnych dla osób realizujących współpracę transgraniczną w ramach euroregionów, samorządów gminnych, powiatowych i województwa.
2) obniżenie kosztu opłaty wizowej do 35 euro, zgodnie z przepisami Unii Europejskiej,
3) podjęcie prac nad przygotowaniem i zawarciem umowy o małym ruchu granicznym, zakładając możliwość włączenia do obszaru przygranicznego dużych ośrodków miejskich leżących w dopuszczonej przepisami Unii Europejskiej 50 kilometrowej strefie przygranicznej.
4) jak najszybsze usprawnienie obsługi konsularnej obywateli Białorusi w placówkach RP poprzez zorganizowanie:
a) dodatkowych punktów obsługi
b) wydłużenie czasu pracy oraz zwiększenie przepustowości w punktach obecnie istniejących
Obecna sytuacja stanowi poważne ograniczenie i barierę w realizacji propagowanych i wspieranych przez Unie Europejską idei współpracy transgranicznej na zewnętrznych granicach Unii. Zastosowanie proponowanych rozwiązań, przewidzianych prawem Unii Europejskiej, rozwiązałoby w polsko- białoruskim obszarze transgranicznym wiele problemów, z którymi spotykają się rejony przygraniczne.