Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie finansowania świadczeń zdrowotnych w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień z dnia 22 maja 2017 r.

Tytuł
Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie finansowania świadczeń zdrowotnych w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień z dnia 22 maja 2017 r.
Data
2017-05-22

Stanowisko

Sejmiku Województwa Podlaskiego

w sprawie finansowania świadczeń zdrowotnych

w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień

z dnia 22 maja 2017 r.

 

Sejmik Województwa Podlaskiego jest głęboko zaniepokojony niskim poziomem finansowania świadczeń zdrowotnych w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień
w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej w Województwie Podlaskim. Sytuacja finansowa podlaskich zakładów opieki zdrowotnej realizujących powyższe świadczenia uległa pogorszeniu z uwagi na niedostateczne finansowanie świadczeń zdrowotnych, a w szczególności zaniżoną wyceną punktu za świadczenia opieki zdrowotnej.

Z danych finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, wynika, że wycena świadczeń w opiece psychiatrycznej w województwie podlaskim jest niedostosowana do realnych kosztów ponoszonych przez świadczeniodawców, które są ponoszone m.in. w związku z koniecznością spełnienia wymogów określonych przez Ministerstwo Zdrowia w danym rodzaju świadczeń opieki zdrowotnej. Wycena świadczeń na poziomie 10,20 zł w zakresie opieka psychiatryczna dla dorosłych jak również w pozostałych zakresach nie odzwierciedla rzeczywistych kosztów i różni się od wysokości finansowania takich samych świadczeń w pozostałych regionach Polski przy konieczności spełnienia jednakowych warunków dla wszystkich świadczeniodawców. Utrzymanie stawki wyceny świadczeń na poziomie dotychczas obowiązującym wpłynie na dalsze pogłębienie trudnej sytuacji ekonomicznej zakładów jak również ograniczy działania inwestycyjne zarówno w zakresie modernizacji bazy lokalowej, sprzętu i aparatury medycznej oraz podnoszenie kwalifikacji przez kadrę medyczną, co jest niezbędne do udzielania świadczeń zdrowotnych na wymaganym poziomie. Na uwagę zasługuje zmiana tendencji, związanej ze wzrostem liczby osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych w stosunku do liczby leczonych pacjentów z zaburzeniami psychotycznymi. Leczenie uzależnień wynikających z zażywania „dopalaczy” powoduje wzrost kosztów personelu i leków w porównaniu do leczenia innych schorzeń psychicznych, co nie zostało uwzględnione w 2012 r. w finansowaniu świadczeń przez NFZ. Utrzymanie oddziału internowania przymusowego więźniów ze względu na małe jego obłożenie wymaga współfinansowania tej usługi przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Ponadto, zakłady opieki zdrowotnej, nadzorowane przez Województwo Podlaskie od wielu lat podejmują liczne działania, które mają na celu przywrócenie i utrzymanie równowagi finansowej, które są osiągane dzięki prowadzonej restrykcyjnej i oszczędnej gospodarce finansowej. Jednakże sytuacja finansowa zakładów opieki zdrowotnej przybiera niepokojący kierunek w związku z zachwianiem płynności finansowej.

Niezbędne jest wyrównanie wyceny taryfy świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie opieki psychiatrycznej, które powinny być dostosowane do rzeczywistych kosztów ponoszonych przez podmioty lecznicze, a nie zróżnicowanie dla poszczególnych województw. Potwierdzeniem powyższej tezy jest ustalona na dzień 29 czerwca 2016 r. przez Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji taryfa świadczeń gwarantowanych w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień, która została ustalona względem aktualnych średnich cen punktu ustalonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Obecnie obowiązujące wyceny punktowe świadczeń ustalone przez NFZ zostały zwiększone przez AOTMiT o 20% w przypadku oddziałów dziennych i oddziałów dziennych rehabilitacyjnych, o 25% w przypadku świadczeń związanych z opieką środowiskową, o 5% w przypadku pozostałych świadczeń ambulatoryjnych.

Podwyższenie wyceny świadczeń w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień jest niezbędna do zapewnienia pacjentom leczenia na wymaganym poziomie. Niezmieniona od 2012 r. wycena uniemożliwi zakładom opieki zdrowotnej pokrywanie bieżących kosztów funkcjonowania oraz realizację zobowiązań ustawowych, tj. wprowadzonych z dniem 1 stycznia 2017 r. wzrost płacy minimalnej wynagrodzenia w wysokości 2000 zł oraz minimalnej stawki godzinowej w wysokości 13 zł, które w znaczny sposób obciążają budżet szpitali.

Sejmik Województwa Podlaskiego zwraca się z uprzejmą prośbą o podwyższenie wyceny świadczeń w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień oraz poprawę finansowania umożliwiającą rzeczywiste pokrycie kosztów ponoszonych przez zakład opieki zdrowotnej przynajmniej na poziomie wyceny świadczeń obowiązującej w województwie mazowieckim.

 

 

Powrót na początek strony