Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 25 marca 2024 r. w sprawie sprzeciwu wobec objęcia terenu całej Puszczy Białowieskiej ochroną w formie Obiektu Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska

Tytuł
Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 25 marca 2024 r.Województwa Podlaskiego z dnia 25 marca 2024 r. w sprawie sprzeciwu wobec objęcia terenu całej Puszczy Białowieskiej ochroną w formie Obiektu Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska
Data
2024-03-25

Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 25 marca 2024 r. w sprawie sprzeciwu wobec objęcia terenu całej Puszczy Białowieskiej ochroną w formie Obiektu Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska

Sejmik Województwa Podlaskiego, po zapoznaniu się z projektem ustawy o Obiekcie Światowego Dziedzictwa UNESCO Puszcza Białowieska, zwanym dalej Puszczą Białowieską, zwraca się do Senatu RP o wycofanie się z procedowania ww. projektu ustawy.

W obecnym kształcie projektowana ustawa nie odpowiada na prawdziwe problemy w zakresie ochrony Puszczy Białowieskiej oraz znacząco godzi w interesy lokalnych samorządów, przedsiębiorców i mieszkańców. Dodatkowo projekt ustawy przewiduje możliwość wywłaszczania właścicieli nieruchomości niebędących własnością Skarbu Państwa w celu realizacji założeń aktu prawnego. Proponowane zapisy ustawy w swych skutkach mogą doprowadzić do gospodarczej zapaści terenów mających być w oddziaływaniu postulowanych przez Senat RP regulacji. Ograniczenie wpływu na tak istotny obszar dla lokalnych samorządów, przedsiębiorców oraz mieszkańców w konsekwencji może doprowadzić do zwiększenia bezrobocia, ograniczenia prowadzonych inwestycji przez podlaskie samorządy i firmy, a także uniemożliwić lokalnym społecznościom korzystanie z pełni ich praw na zamieszkiwanym terenie.

Wrażliwa społecznie problematyka ochrony Puszczy Białowieskiej, niewątpliwie potrzebnej, wymaga roztropności i ostrożności przy podejmowaniu decyzji jej ulepszenia. Stąd Sejmik Województwa Podlaskiego wyraża sprzeciw wobec wykluczania z prac legislacyjnych wszelkich zainteresowanych podmiotów, w tym lokalnych: samorządów, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz mieszkańców, uniemożliwiając im wyrażenie swoich racji oraz zgłaszanie konstruktywnych wniosków. Formułując propozycję zmian nie należy bazować wyłącznie na opiniach podmiotów zewnętrznych dla Puszczy Białowieskiej. Koszty ekonomiczne i społeczne nietrafionych uregulowań w wyniku przyjęcia projektu ustawy mogą być wysokie i trudne do odwrócenia.

Sejmik Województwa Podlaskiego uważa, że Puszcza Białowieska powinna łączyć wszystkie strony społeczne, a nie być powodem do konfliktów, dlatego postuluje się wycofanie projektu ustawy i rozpoczęcie prac nad nowym projektem przy udziale wszelkich zainteresowanych podmiotów, a szczególnie tych z terenów mających być objętych nowymi regulacjami.

Stanowisko otrzymują:

  1. Marszałek Sejmu RP,
  2. Marszałek Senatu RP,
  3. Prezes Rady Ministrów,
  4. Minister Klimatu i Środowiska,
  5. Przewodniczący Sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa,
  6. Przewodniczący Senackiej Komisji Klimatu i Środowiska,
  7. Wojewoda Podlaski,
  8. Komisja Europejska.

 

Powrót na początek strony