STANOWISKO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie niezwłocznego dostosowania przepisów ustawy – Prawo łowieckie do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 lipca 2014 r., sygn. akt. P 19/13

Tytuł
STANOWISKO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie niezwłocznego dostosowania przepisów ustawy – Prawo łowieckie do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 lipca 2014 r., sygn. akt. P 19/13
Data
2017-03-27

STANOWISKO
SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
z dnia 27 marca 2017 r.

w sprawie niezwłocznego dostosowania przepisów ustawy – Prawo łowieckie do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 lipca 2014 r., sygn. akt. P 19/13



     Sejmik Województwa Podlaskiego apeluje o niezwłoczne zakończenie prac legislacyjnych mających na celu dostosowanie przepisów ustawy z dnia 13 października 1995 r. – Prawo łowieckie (Dz. U. z 2015 r. poz. 2168, z późn. zm.) do wykładni wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 lipca 2014 r., sygn. akt P 19/13, w którym to stwierdzono, iż art. 27 ust 1 w związku z art. 26 ustawy – Prawo łowieckie, jest niezgodny z art. 64 ust. 1 w związku z art. 64 ust. 3 i art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
     Wejście w życie powyższego wyroku Trybunału Konstytucyjnego spowodowało utratę z dniem 22 stycznia 2016 r. dotychczas obowiązującego art. 27 ust 1 Prawa łowieckiego, na mocy którego nieruchomości obejmowane były reżimem obwodu łowieckiego. Obecnie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego wpływają wezwania do usunięcia naruszenia prawa od właścicieli nieruchomości w związku z włączeniem ich nieruchomości do obwodu łowieckiego bez ich zgody.
     Brak regulacji prawnych w zakresie uznawania przez sejmik województwa roszczeń związanych z wyłączaniem nieruchomości z obwodów łowieckich i dokonywania zmian w uchwałach dotyczących podziału województwa na obwody łowieckie może skutkować wnoszeniem skarg do sądów administracyjnych. W sytuacji, w której wyrok sądu administracyjnego stwierdzi nieważność aktu prawa miejscowego (w części lub w całości), jakim jest uchwała o podziale województwa na obwody łowieckie, w praktyce prowadzić może do wstrzymania prowadzenia gospodarki łowieckiej. Efekty takiego wyroku będą bardzo odczuwalne. Wzrośnie liczba szkód w uprawach i płodach rolnych wyrządzonych przez zwierzynę łowną a myśliwi – w związku z niewykonaniem przyjętych rocznych planów łowieckich będą ponosić konsekwencje finansowe.
     Wyłączenie nieruchomości z obwodu łowieckiego przyzna temu terenowi status obszaru niewchodzącego w skład obwodów łowieckich. Na mocy art. 50 ust.2 Prawa łowieckiego za szkody łowieckie, które zostały wyrządzone przez zwierzęta łowne na obszarach niewchodzących w skład obwodów łowieckich odpowiada Skarb Państwa a odszkodowania wypłaca zarząd województwa ze środków budżetu państwa.
     Rokrocznie notowana jest tendencja wzrostowa dla ilości składanych wniosków o szacowanie szkód oraz wysokości wypłacanych odszkodowań z budżetu państwa. Zarząd Województwa realizując powyższe zadanie zmuszony będzie ponosić dodatkowe koszty między innymi związane z zapewnieniem kompleksowego zaplecza kadrowego.
     Sejmik Województwa Podlaskiego wyraża niepokój w związku z panująca aktualnie sytuacją, gdzie od chwili ogłoszenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 lipca 2014 r. ustawodawca nie dokonał odpowiedniej nowelizacji przepisów regulujących sposób tworzenia obwodów łowieckich.





Otrzymują:
1.    Pan Andrzej Duda - Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
2.    Pan Marek Kuchciński - Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
3.    Pan Stanisław Karczewski - Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
4.    Pani Beata Szydło - Prezes Rady Ministrów
5.    Pan Jan Szyszko - Minister Środowiska
6.    Pan Krzysztof Jurgiel - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
7.    Parlamentarzyści Województwa Podlaskiego

Powrót na początek strony