Wystąpienie pokontrolne
NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI |
Białystok, dnia 12 kwietnia 2006 r.
LBI-410/27-3-2005
Pan |
WYSTĄPIENIE POKONTROLNE
Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1994r. o Najwyższej Izbie, Kontroli1 (zwanej dalej „ustawą o NIK"), Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Białymstoku skontrolowała w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku (zwanym dalej „Urzędem”) wykonanie budżetu województwa podlaskiego w powiązaniu z budżetem państwa w 2005 roku.
W związku z kontrolą, której wyniki przedstawiono w protokóle podpisanym 28 marca 2006 roku, Najwyższa Izba Kontroli, stosownie do art. 60 ustawy o NIK, przekazuje Panu Marszałkowi niniejsze wystąpienie pokontrolne.
Najwyższa Izba Kontroli negatywnie ocenia realizację dochodów budżetu państwa, zaś pozytywnie ocenia realizację budżetu samorządu województwa w powiązaniu z budżetem państwa w pozostałym zakresie, pomimo stwierdzonych nieprawidłowości, które nie miały istotnego wpływu na kontrolowaną działalność.
1. W 2005 r. Samorząd Województwa zrealizował dochody budżetu państwa w łącznej kwocie 319,1 tys. zł, w tym m.in. 191,9 tys. zł ze sprzedaży energii elektrycznej i 101,1 tys. zł z opłat rocznych za użytkowanie gruntów pod wodami Skarbu Państwa. Na własne dochody zgodnie z postanowieniami art. 6 ust. l pkt 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego2, potrącono kwotę 16 tys. zł (5%). Jednak z powodu braku nadzoru ze strony Urzędu, uzyskane przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku (WZMiUW) od 10 lutego do 8 lipca 2005 r. dochody ze sprzedaży energii elektrycznej z elektrowni wodnej na zbiorniku Siemianówka w kwocie 70.191 zł zostały odprowadzone do budżetu państwa 18 sierpnia 2005 r., tj. od 34 do 184 dni po terminie określonym w §7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowywania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zlecanych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami oraz przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych na realizację tych zadań3. Dochody te WZMiUW przekazywał na bieżąco do budżetu województwa jako dochody własne, czego w Urzędzie nie skorygowano. Także odsetki w kwocie 2.826,53 zł przekazano 2 dni po wymaganym terminie. Przekazywanie wpływów uzyskiwanych z tej elektrowni, finansowanej m.in. z dotacji otrzymanej z budżetu państwa na realizację zadań zleconych, NIK kwestionowała już w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 13 kwietnia 2005 r. Pomimo zalecenia wydanego wówczas przez NIK, Pan Marszałek nie wyegzekwował od WZMiUW obowiązku zwrotu do budżetu państwa uzyskanych w 2004 r. dochodów ze sprzedaży energii elektrycznej w wysokości 188,1 tys. zł oraz należnych odsetek.
1 Dz. U. z 2001r. Nr 85, poz. 937 ze zm.
2 Dz. U. Nr 203 poz. 1966 ze zm.
2. Samorząd Województwa terminowo wykonał zaplanowane zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami. Analiza dotacji otrzymanych w dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo w kwocie 5.493,8 tys. zł (z 12.451 tys. zł dotacji otrzymanych na zadania zlecone) wykazała, że wydatkowano je prawidłowo i zgodnie z przeznaczeniem. Sfinansowano nimi utrzymanie i budowę urządzeń melioracji wodnych, pomoc techniczną rolniczego Sektorowego Programu Operacyjnego i analizę zmian w strukturze agrarnej. Otrzymane dotacje były przekazywane do podległych jednostek bez zbędnej zwłoki (do 4 dni).
3. Dotacje na zadania własne samorządu województwa w dziale 600 Transport i łączność w kwocie 9.184,3 tys. zł - z 17.878,2 tys. zł ogólnej kwoty dotacji (51%) - wykorzystano również zgodnie z przeznaczeniem. Sfinansowano z nich zakup autobusów szynowych, remonty dróg oraz materiały edukacyjne o ruchu drogowym dla przedszkoli. Dotację na zakup tych materiałów w kwocie 18 tys. zł przekazano do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Białymstoku dopiero po 10 dniach od jej otrzymania, co nie skutkowało jednak opóźnieniem w realizacji zadania, zaś środki na pozostałe zadania przekazywano do podległych jednostek niezwłocznie. W ramach Kontraktu wojewódzkiego w 2005 r. realizowano 11 zadań, a przekazane terminowo środki z dotacji celowych z budżetu ze zm. państwa w łącznej
kwocie 1.702,8 tys. zł, wydatkowano na 9 zadań.
3 Dz. U. Nr 100 poz. 1077 ze zm.
4. W toku sprawdzenia 6 zadań, realizowanych przez Samorząd Województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej ustalono, że 1.393.137 zł wydatkowano zgodnie z przeznaczeniem, a niewykorzystane 533 zł na Prezentację województwa w ramach Roku Polsko-Niemieckiego zwrócono do budżetu państwa w ustalonym terminie.
Stwierdzono jednak, że zaciągając w umowie z l sierpnia 2005 r. ze Spółką z o.o. „Marek Budzyński - Architekt" w Warszawie zobowiązanie na opracowanie dokumentacji projektowej Opery Podlaskiej w wysokości 1.882.947 zł, w tym koncepcji wielobranżowej za kwotę 677.302 zł z terminem płatności w 2005 r. oraz projektu budowlanego za kwotę 1.205.645 zł z terminem płatności w grudniu 2005 r. lub styczniu 2006 r., Pan Marszałek naruszył postanowienia obowiązującego wówczas art. 132 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych4, zgodnie z którym kierownik jednostki budżetowej jednostki samorządu terytorialnego może, w celu realizacji zadań, zaciągać zobowiązania pieniężne do wysokości kwot wydatków określonych w zatwierdzonym planie finansowym jednostki. Na dzień zawarcia umowy z wykonawcą w planie finansowym Urzędu na opracowanie dokumentacji zaplanowane było bowiem 300.000 zł, tj. o 1.582.947 zł mniej, a zwiększeń planu o kolejne 450 tys. zł i 1.700 tys. zł dokonano dopiero 6 września i 7 listopada 2005 r. Ponadto, pomimo niesprawdzenia prawidłowości sporządzenia projektu budowlanego, w dniu 29 listopada 2005 r. wykonawcy wypłacono kwotę 1000 tys. zł z dotacji otrzymanej z budżetu państwa.
Ustalono też, że w trakcie realizacji zadania Opracowanie materiałów informacyjnych dotyczących azbestu, sfinansowanego dotacją w kwocie 19.398 zł, określony w porozumieniu z Ministrem Gospodarki i Pracy z 13 lipca 2005 r. termin zakończenia dystrybucji ulotek do gmin przekroczono o 76 dni.
5. W 2005 r. Województwo terminowo i we właściwych wysokościach otrzymywało raty
subwencji ogólnej (w łącznej kwocie 55.569,6 tys. zł) oraz dokonywało wpłat na część
regionalną subwencji ogólnej (ogółem 13,3 tys. zł).
6. Samorząd województwa nie interweniował u Wojewody Podlaskiego w sprawie zwiększenia kwot dotacji celowych na zadania zaplanowane na 2005 rok, ani terminów ich przekazywania. Jednak z powodu późnego udostępnienia środków na pomoc techniczną Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich" (SPO), w 2005 roku nie zrealizowano 4 projektów: w zakresie wsparcia procesu wdrażania SPO, zakupu samochodu i 2 projektów promujących SPO, przenosząc 294.598 zł na wydatki nie wygasające z dniem 31 grudnia 2005 r., zaś 417.224 zł wykorzystano 219.814 zł na projekt w zakresie refundacji wynagrodzeń pracowników wdrażających SPO i projekt w zakresie wsparcia ich kwalifikacji. Ograniczona realizacja projektów pomocy technicznej nie miała negatywnego wpływu na wdrażanie SPO.
4 Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 ze zm.
Ponadto, w związku z realizacją projektu w zakresie wynagrodzeń pracowników wdrażających SPO, stwierdzono następujące nieprawidłowości:
a)w dniu 11 stycznia 2006 r. do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego zwrócono niewykorzystane na projekty SPO środki w kwocie 197.410 zł, tj. o 2.693 zł wyższej od wynikającej z prawidłowego obliczenia. Powodem było nieuwzględnienie wynagrodzeń 3 osób zatrudnionych od 15 do 28 lutego 2005 roku,
b)kwotę 2.693 zł ujęto w ewidencji księgowej we właściwej podziałce klasyfikacji
budżetowej - rozdziale 01036 zamiast 75018 - dopiero 7 lutego 2006 r. (pod datą
31 grudnia 2005 r.), a pozostałe koszty wynagrodzeń, wypłaconych od stycznia do sierpnia 2005 r. w kwocie 88.926 zł, przeksięgowano z rozdziału 75018 do rozdziału 01036 dopiero pod datą 31 sierpnia 2005 r., chociaż zgodnie z art. 24 ust. l ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości5 księgi rachunkowe powinny być prowadzone m.in. bezbłędnie,
c)Zarządowi Województwa przekazano sprawozdanie roczne Rb-28S z wykonania planu
wydatków budżetowych Urzędu 7 lutego 2006 r., tj. 7 dni po terminie określonym
w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej6.
7. W 2005 r. Urząd był beneficjentem 11 projektów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, planowanych do sfinansowania łączną kwotą 29.972,9 tys. zł. W toku realizacji projektu Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim, m.in. w związku z długotrwałym korygowaniem uchybień w złożonym do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego wniosku o dofinansowanie i podpisaniem umowy o dofinansowanie dopiero 23 września 2005 r., w 2005 roku z planowanej kwoty 13.990,4 tys. zł nie zrealizowano żadnych wydatków. W ramach pozostałych 6 objętych kontrolą projektów w zakresie pomocy technicznej ZPORR, 321,4 tys. zł prawidłowo wydatkowano na wynagrodzenia pracowników wdrażających ZPORR (138,5 tys. zł), promocję ZPORR (131,7 tys. zł), sprzęt biurowy (38,7 tys. zł) i szkolenia (12,4 tys. zł). Pomimo zawarcia umów o dofinansowanie refundacji wynagrodzeń z Wojewodą Podlaskim 31 października 2005 r., Urząd do końca roku nie złożył wniosków o płatność, zaś wnioski o dofinansowanie pozostałych 4 objętych kontrolą projektów Urząd złożył w okresie od 13 października do 5 grudnia 2005 r. i do końca roku nie zawarł umów o dofinansowanie, w tym dopiero 13 października 2005 r. złożono wniosek o dofinansowanie zakupu sprzętu służącego promocji ZPORR za kwotę 91.040 zł, wydatkowaną 30 sierpnia 2005 r. W rezultacie, w 2005 r. Urząd nie otrzymał z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego refundacji poniesionych wydatków na kwotę 239.849 zł, w tym na wynagrodzenia i promocję 170.969 zł. Biorąc pod uwagę ponoszenie przez Urząd kosztów obsługi zaciąganych kredytów, takie działania należy uznać za niegospodarne.
5 Dz. U. z 2002. Nr 76 poz. 694 ze zm.
6 Dz. U. Nr 170 poz. 1426, Załącznik nr 35
8. Ponadto w toku kontroli stwierdzono następujące uchybienia:
a)Wbrew postanowieniom §3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowywania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowe., Zarząd nie opracował planu finansowego, obejmującego dochody z realizacji zadań z zakresu administracji rządowej. Planowane dochody w łącznej kwocie 512 tys. zł, pierwotnie ujęte w budżecie województwa na 2005 r., zostały z niego usunięte uchwałą Sejmiku z 21grudnia 2005 r. Natomiast zaplanowane przez WZMiUW na kwotę 110,6 tys. zł dochody budżetu państwa z opłat melioracyjnych i opłat rocznych za użytkowanie gruntów pod wodami Skarbu Państwa wbrew postanowieniom art. 20 ust. 9 i art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne7, ujęto w budżecie jako dochody własne samorządu województwa.
b)Wbrew postanowieniom § 3 ust. 4 pkt 2 i § 5 ust. 3 powołanego rozporządzenia, Zarząd Województwa w skierowanych do Urzędu Marszałkowskiego i WZMiUW informacjach z 8 listopada 2004 r., o wynikających z projektu planu finansowego dochodach z realizacji zadań z zakresu administracji rządowej oraz informacjach z 28 grudnia 2004 r. o ostatecznych kwotach tych dochodów, nie ujął zaplanowanych do wykonania przez te jednostki dochodów budżetu państwa (odpowiednio w kwotach 454 tys. zł i 58 tys. zł). W rezultacie, w projektach planów finansowych tych jednostek z 22 i 24 listopada 2004 r., nie wskazano dochodów podlegających przekazaniu do budżetu państwa, czego Zarząd nie skorygował, wbrew obowiązkowi określonemu w §4 ust. 2 rozporządzenia.
7 Dz. U. Nr 115 poz. 1229 ze zm.
Przedstawiając powyższe oceny i uwagi, Najwyższa Izba Kontroli wnosi o:
1. Wyegzekwowanie od WZMiUW obowiązku zwrotu do budżetu państwa, uzyskanych
dochodów w wysokości 188,1 tys. zł wraz z należnymi odsetkami i wyeliminowanie
przypadków nieterminowego przekazywania pobranych dochodów budżetu państwa
z tytułu realizacji zadań z zakresu administracji rządowej.
2.Zaciąganie zobowiązań wyłącznie do wysokości kwot wydatków, określonych
w zatwierdzonym planie finansowym Urzędu.
3.Ponoszenie wydatków po sprawdzeniu prawidłowości wykonania zadań i ich realizację
w terminach ustalonych w porozumieniach, zawartych z organami administracji rządowej.
4.Możliwie bieżące wnioskowanie o płatności ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego oraz precyzyjne rozliczanie projektów unijnych.
5.Terminowe i rzetelne sporządzanie sprawozdań budżetowych oraz prawidłowe księgowanie wydatków.
6.Rzetelne sporządzanie planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz
weryfikowanie projektów planów finansowych jednostek.
Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Białymstoku, na podstawie art. 62 ust. l ustawy o NIK, oczekuje od Pana Marszałka w terminie 14 dni od otrzymania niniejszego wystąpienia, informacji o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków, bądź o podjętych działaniach na rzecz realizacji wniosków lub o przyczynach niepodjęcia takich działań.
Stosownie do art. 61 ust. l ustawy o NIK, w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego, przysługuje Panu Marszałkowi prawo zgłoszenia na piśmie do Dyrektora Delegatury NIK w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń, zgodnie z art. 62 ust. 2 ustawy o NIK, termin nadesłania informacji, o którym wyżej mowa wyżej, liczy się od dnia otrzymania ostatecznej uchwały właściwej komisji NIK.
Z poważaniem
DYREKTOR DELEGATURY
Najwyższej Izby Kontroli
Ryszard Walendzik