Regulamin organizacyjny
Podstawa prawna - U c h w a ł a Nr 37/414/03 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 25 czerwca 2003 r.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Regulamin Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku, zwany dalej „Regulaminem” określa organizację wewnętrzną i zasady funkcjonowania Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
§ 2.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
-
Sejmiku, Zarządzie, Marszałku, Wicemarszałku, członku Zarządu, Skarbniku - należy przez to rozumieć odpowiednio: Sejmik, Zarząd, Marszałka, Wicemarszałka, członka Zarządu, Skarbnika - Województwa Podlaskiego;
-
Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białymstoku, który funkcjonuje jako jednostka budżetowa;
-
Województwie – należy przez to rozumieć jednostkę samorządu terytorialnego – Województwo Podlaskie;
-
Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku;
-
dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego, Dyrektora Biura Informacji i Promocji Województwa oraz dyrektorów departamentów Urzędu;
-
departamencie – należy przez to rozumieć departament, Biuro Sejmiku Województwa Podlaskiego, Biuro Informacji i Promocji Województwa;
-
jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Podlaskiego;
-
osobie prawnej - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną posiadającą osobowość prawną, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Podlaskiego.
§ 3.
-
Zarząd przy pomocy Urzędu wykonuje uchwały Sejmiku oraz zadania Województwa określone przepisami prawa.
-
W przypadkach określonych odrębnymi przepisami Zarząd i Marszałek wykonują zadania, o których mowa w ust. 1 przy pomocy jednostek organizacyjnych, osób prawnych oraz podmiotów gospodarczych.
§ 4.
Obowiązki Urzędu jako zakładu pracy oraz prawa i obowiązki pracowników Urzędu, związane ze stosunkami pracy określa Regulamin Pracy Urzędu.
ROZDZIAŁ II
ZASADY KIEROWANIA URZĘDEM
§ 5.
-
Marszałek jest kierownikiem Urzędu, zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych.
-
Marszałek kieruje pracą Urzędu przy pomocy Wicemarszałków i członków Zarządu, Dyrektora Generalnego, Skarbnika i dyrektorów.
-
Marszałek dokonuje podziału zadań pomiędzy Wicemarszałków i członków Zarządu oraz określa zadania Skarbnika, Dyrektora Generalnego oraz dyrektorów.
-
Nadzór Wicemarszałków oraz członków Zarządu nad poszczególnymi departamentami ustala Zarząd na wniosek Marszałka.
§ 6.
Wicemarszałkowie i członkowie Zarządu zapewniają w powierzonym im zakresie kompleksowe rozwiązywanie problemów oraz nadzorują departamenty i jednostki organizacyjne, a w szczególności:
-
przedkładają lub aprobują projekty uchwał Zarządu;
-
wydają polecenia służbowe;
-
przedkładają wnioski dotyczące zatrudnienia, wynagrodzenia, nagradzania, karania oraz zwolnienia dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych;
-
aprobują składane przez dyrektorów nadzorowanych departamentów i kierowników jednostek organizacyjnych propozycje zmian organizacyjnych, wnioski kadrowe oraz wnioski dotyczące upoważnienia pracowników do wydawania decyzji administracyjnych,
-
wydają z upoważnienia Marszałka decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
§ 7.
-
Departamentami kierują dyrektorzy na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i odpowiedzialności za wyniki pracy departamentu.
-
Dyrektorzy realizują swoje obowiązki przy pomocy zastępców dyrektorów, (jeżeli takie stanowisko zostało utworzone) lub kierowników referatów.
-
Do zadań zastępcy dyrektora departamentu należy w szczególności wykonywanie zadań powierzonych przez dyrektora. W razie braku możliwości pełnienia przez dyrektora obowiązków służbowych lub nieobecności w pracy, zastępstwo pełni zastępca dyrektora wskazany przez dyrektora w uzgodnieniu z właściwym członkiem Zarządu i Dyrektorem Generalnym.
-
W departamencie, w którym nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora departamentu, funkcję tę w czasie nieobecności dyrektora pełni jeden z kierowników referatu wchodzący w skład departamentu (lub pracownik – wyznaczony przez dyrektora, w uzgodnieniu z właściwym członkiem Zarządu).
§ 8.
-
Dyrektor Generalny działając z upoważnienia Marszałka zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu, nadzoruje i koordynuje działalność wszystkich departamentów i w tym zakresie podlegają mu bezpośrednio dyrektorzy.
-
Dyrektor Generalny koordynuje realizację uchwał Sejmiku i Zarządu wykonywanych przez wszystkie departamenty Urzędu i jednostki organizacyjne.
-
Dyrektor Generalny zapewnia obsługę organizacyjną wszystkich departamentów.
-
Do zadań Dyrektora Generalnego należy w szczególności:
-
koordynowanie pracy w zakresie organizacyjnym poszczególnych departamentów oraz komórek organizacyjnych bezpośrednio podległych Marszałkowi;
-
bezpośredni nadzór nad Departamentem Organizacyjno-Prawnym i Kadr;
-
nadzór nad kontrolą wewnętrzną w Urzędzie w zakresie przestrzegania postanowień regulaminu pracy, Regulaminu, przestrzegania kodeksu postępowania administracyjnego i instrukcji kancelaryjnej, wykonania uchwał Zarządu i zarządzeń Marszałka;
-
koordynowanie prac związanych z kontrolą zewnętrzną sprawowaną przez poszczególne departamenty oraz Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej;
-
koordynowanie i wykonywanie czynności z zakresu nadzoru nad działaniami związanymi z przygotowywaniem przez departamenty projektów aktów prawnych organów Województwa i Marszałka;
-
zapewnienie warunków organizacyjnych umożliwiających sprawne wykonywanie zadań przez Zarząd i Urząd,
-
rozpatrywanie skarg dotyczących pracowników Urzędu,
-
wykonywanie kontroli spraw pracowniczych w Urzędzie w zakresie upoważnienia udzielonego przez Marszałka;
-
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad prowadzeniem spraw socjalnych pracowników Urzędu;
-
zapewnienie warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu.
§ 9.
W przypadku nieobecności Dyrektora Generalnego zastępstwo ustala Marszałek.
§ 10.
-
Skarbnik zapewnia prawidłową gospodarkę finansową Województwa i jako główny księgowy budżetu Województwa, realizuje zadania określone w odrębnych przepisach.
-
Skarbnik jest Dyrektorem Departamentu Finansów.
-
Do zadań Skarbnika należy w szczególności:
-
1) udzielanie kontrasygnaty składanym w imieniu Województwa oświadczeniom woli, z których mogą wynikać zobowiązania pieniężne;
-
2) koordynowanie prac związanych z opracowaniem projektu budżetu Województwa;
-
3) czuwanie nad prawidłową realizacją budżetu, opracowywanie analiz i sprawozdań;
-
4) zapewnienie prawidłowego wykorzystania środków pieniężnych oraz kredytów;
-
5) kontrolowanie wykonania obowiązków przez głównych księgowych jednostek i zakładów budżetowych województwa.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA URZĘDU
§ 11.
-
W skład Urzędu wchodzą następujące departamenty:
-
Biuro Sejmiku Województwa Podlaskiego;
-
Biuro Informacji i Promocji Województwa;
-
Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr;
-
Departament Finansów;
-
Departament Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych;
-
Departament Infrastruktury, Gospodarki i Ochrony Środowiska;
-
Departament Geodezji, Rolnictwa i Mienia;
-
Departament Zdrowia i Polityki Społecznej;
-
Departament Edukacji i Kultury;
-
Departament Turystyki i Sportu.
-
W departamentach tworzy się:
-
referaty;
-
samodzielne stanowiska pracy, nie wchodzące w skład referatów.
-
W skład Urzędu wchodzą ponadto komórki organizacyjne nie wchodzące w skład departamentów:
-
Biuro Prawne;
-
Pion Ochrony Informacji Niejawnych;
-
Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej;
-
Samodzielne Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy podlegające bezpośrednio Marszałkowi.
-
Do komórek organizacyjnych wymienionych w ust. 3 i kierowników tych komórek stosuje się odpowiednio postanowienia Regulaminu dotyczące departamentów i dyrektorów.
§ 12.
Departamenty oraz komórki organizacyjne wymienione w § 11 przy znakowaniu spraw używają następujących symboli:
-
Biuro Sejmiku Województwa Podlaskiego – BSW;
-
Biuro Informacji i Promocji Województwa – BIP;
-
Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr – OPK;
-
Departament Finansów – FN;
-
Departament Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych – PR;
-
Departament Infrastruktury, Gospodarki i Ochrony Środowisk – IGO;
-
Departament Geodezji, Rolnictwa i Mienia – GRM;
-
Departament Zdrowia i Polityki Społecznej – ZPS;
-
Departament Edukacji i Kultury – EK;
-
Departament Turystyki i Sportu – DTS;
-
Biuro Prawne – BP;
-
Pion Ochrony Informacji Niejawnych – POI;
-
Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej – BKF;
-
Samodzielne Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy – BHP.
§ 13.
-
Organizację wewnętrzną departamentów, a w szczególności podział na referaty i samodzielne stanowiska pracy oraz zakresy zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy, ustalają – dyrektorzy poszczególnych departamentów w uzgodnieniu z nadzorującymi członkami Zarządu.
-
Organizację wewnętrzną departamentów, szczegółowy zakres zadań departamentów oraz komórek organizacyjnych, o których mowa w § 11 Regulaminu zatwierdza Marszałek.
-
Szczegółowe zakresy czynności zastępców dyrektorów departamentów, kierowników referatów i pozostałych pracowników ustalają dyrektorzy.
ROZDZIAŁ IV
ZADANIA WSPÓLNE DEPARTAMENTÓW
§ 14.
Do wspólnych zadań departamentów należy w szczególności:
1) opracowywanie propozycji do projektu budżetu oraz sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu;
2) realizacja dochodów budżetowych;
3) dokonywanie wydatków budżetowych;
4) rozliczanie merytoryczne i finansowe dotacji udzielanych przez organy samorządu województwa, dotyczących spraw prowadzonych przez departament;
5) opracowywanie projektów strategii rozwoju województwa oraz programów wojewódzkich;
6) realizacja zadań wynikających ze strategii rozwoju Województwa, programów wojewódzkich, w tym kontraktu wojewódzkiego;
7) inicjowanie i zapewnienie realizacji zadań o charakterze wojewódzkim określonych ustawami;
8) współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi, osobami prawnymi w realizacji zadań Województwa;
9) realizacja zadań zleconych Województwu z zakresu administracji rządowej oraz zadań przejętych przez Województwo z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumień z jej organami,
10) prowadzenie postępowania egzekucyjnego w administracji,
11) prowadzenie spraw kadrowych kierowników jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez samorząd województwa, a w szczególności w zakresie: organizowania i przeprowadzania konkursów oraz zasięgania opinii lub uzyskiwania wymaganej zgody przewidzianych przepisami prawa w zakresie powoływania i odwoływania kierowników jednostek, prowadzenia spraw związanych z udzielaniem pełnomocnictw, wynagradzaniem oraz oceną pracy dyrektorów;
12)współdziałanie z administracją rządową, jednostkami samorządu terytorialnego oraz z innymi jednostkami w realizacji zadań istotnych dla Województwa;
13) wykonywanie czynności związanych z:
a) nadzorowaniem i kontrolowaniem działalności jednostek organizacyjnych, osób prawnych w zakresie ustalonym przez Zarząd,
b) przygotowaniem projektów aktów prawnych Marszałka oraz projektów uchwał i innych dokumentów wnoszonych pod obrady Sejmiku, jego komisji i Zarządu, w tym: tworzenia, przekształcania, likwidacji jednostek, nadawania, zmiany statutów i regulaminów organizacyjnych jednostek,
c) przygotowaniem projektów umów i porozumień zawieranych przez Zarząd,
d) wykonywaniem uchwał Sejmiku i Zarządu oraz zarządzeń Marszałka,
e) sporządzaniem analiz sposobu wykorzystania wniosków wynikających z informacji i wystąpień pokontrolnych,
f) opracowaniem na potrzeby Zarządu i Marszałka oraz w celu przedłożenia Sejmikowi, jego komisjom oraz organom administracji rządowej, sprawozdań, analiz i bieżących informacji o realizacji powierzonych zadań, w tym sprawozdań z wykonania uchwał Zarządu, kwartalnych informacji z wykonania uchwał Sejmiku, sprawozdania rocznego z działalności Zarządu,
g) przygotowaniem projektów odpowiedzi na wnioski komisji, interpelacje i zapytania radnych oraz wystąpienia posłów i senatorów,
14) prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem skarg i wniosków obywateli;
15) prowadzenie spraw dotyczących postępowania administracyjnego w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
16) wykonywanie zadań wynikających z przepisów dotyczących statystyki publicznej;
17) realizacja zadań obronnych, obrony cywilnej i bezpieczeństwa publicznego zgodnie z zakresem działania określonym odrębnymi przepisami;
18) prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych;
19) zapewnienie warunków organizacyjno-technicznych oraz obsługa Komitetów Sterujących w zakresie zadań poszczególnych departamentów;
20) zapewnienie obywatelom możliwości korzystania z protokołów z sesji Sejmiku, z posiedzeń komisji Sejmiku, z posiedzeń Zarządu oraz pozostałych dokumentów wynikających z funkcjonowania organów Województwa;
21) udostępnianie posiadanej informacji publicznej, według zasad i trybu określonego odrębnymi przepisami;
22) przekazywanie porozumień Województwa zawartych z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru Województwa w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych do ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz do Departamentu Organizacyjno-Prawnego i Kadr;
23) przygotowywanie dokumentacji związanej z wdrażaniem polityki jakości – nowoczesnego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO;
24) udział w opracowaniu strategii społeczeństwa informacyjnego i informatyzacji w administracji publicznej Województwa, w tym opiniowanie programów realizacyjnych;
25) przetwarzanie danych osobowych zgodnie z odrębnymi przepisami;
26) zapewnienie sprawnej obsługi interesantów.
ROZDZIAŁ V
ZAKRESY DZIAŁANIA DEPARTAMENTÓW
§ 15.
-
Do zadań Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego należy w szczególności:
1) obsługa administracyjno – techniczna sesji Sejmiku i jego organów;
2) ewidencja uchwał i innych aktów Sejmiku;
3) prowadzenie rejestrów: uchwał Sejmiku, wniosków i opinii komisji Sejmiku, interpelacji i wniosków radnych, aktów prawa miejscowego i ich udostępnianie;
4) opracowywanie projektów uchwał dotyczących: spraw proceduralnych, planu pracy Sejmiku i jego organów, Statutu;
5 przekazywanie uchwał Sejmiku właściwym organom nadzoru oraz departamentom Urzędu, współdziałanie i współpraca z Departamentem Organizacyjno-Prawnym i Kadr w zakresie obsługi wyborów do Sejmiku;
6) udzielanie radnym pomocy w wykonywaniu mandatu w zakresie ustalonym przez Sejmik i jego Przewodniczącego.
-
W ramach Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego działają Oddziały Terenowe w Łomży i w Suwałkach.
-
Do zadań Oddziałów Terenowych Biura w Łomży i w Suwałkach należy obsługa radnych w terenie, organizacja dyżurów radnych, przyjmowanie interesantów, inne zadania zlecone przez Marszałka lub Zarząd.
-
Dyrektor Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego wykonuje bezpośredni nadzór nad Oddziałami Terenowymi.
-
Dyrektor Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego w zakresie obsługi Sejmiku współpracuje z Przewodniczącym Sejmiku.
§ 16.
-
Do zadań Biura Informacji i Promocji Województwa należy w szczególności:
1) obsługa funkcji reprezentacyjnych Marszałka i członków Zarządu;
2) organizacja i funkcjonowanie służby prasowej Marszałka;
3) organizowanie i koordynowanie działań związanych z udostępnianiem informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej;
4) prowadzenie zadań z zakresu promocji Województwa;
5) współpraca zagraniczna Województwa, w tym:
a) opracowywanie priorytetów współpracy zagranicznej Województwa,
b) nadzorowanie procedur i przygotowywanie projektów umów o współpracy międzynarodowej,
c) opracowywanie zasad współpracy z organizacjami międzynarodowymi.
-
Biurem Informacji i Promocji Województwa kieruje Dyrektor Biura Informacji i Promocji Województwa, pełniący jednocześnie funkcję Rzecznika Prasowego Marszałka Województwa.
-
Dyrektor Biura Informacji i Promocji Województwa sprawuje nadzór nad realizacją zadań z zakresu:
1) promocji i współpracy z zagranicą Województwa;
2) opracowuje propozycje dotyczące treści, kierunków i form działalności prasowo- informacyjnej organów Województwa oraz zapewnia ich realizację.
-
Zadaniem Rzecznika Prasowego Marszałka Województwa jest w szczególności:
1) publiczne prezentowanie działań organów Województwa;
2) organizowanie kontaktów publicznych Marszałka i Zarządu, realizowanych z udziałem lub za pośrednictwem środków masowego przekazu.
-
Realizację zadań Rzecznika Prasowego Marszałka Województwa zapewnia służba prasowa Marszałka.
§ 17.
-
Do zadań Departamentu Organizacyjno-Prawnego i Kadr należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw z zakresu organizacji i funkcjonowania Urzędu;
2) prowadzenie spraw pracowniczych Urzędu;
3) prowadzenie akt osobowych kierowników jednostek organizacyjnych;
4) ochrona danych osobowych Urzędu;
5) szkolenia pracowników Urzędu;
6) koordynacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Urzędzie;
7) obsługa sekretarska Zarządu;
8) obsługa posiedzeń Zarządu;
9) opracowywanie projektów sprawozdań z działalności Zarządu, projektów informacji z wykonania uchwał Zarządu oraz uchwał Sejmiku;
10)przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w Urzędzie;
11)prowadzenie zbioru dokumentacji przeprowadzanych kontroli zewnętrznych;
12)prowadzenie centralnych rejestrów kancelaryjnych;
13)prowadzenie kancelarii ogólnej Urzędu;
14)prowadzenie archiwum zakładowego Urzędu;
15)zapewnienie Sejmikowi, Zarządowi i departamentom materiałowo – technicznych warunków pracy;
16)wykonywanie czynności związanych z wyborami do Sejmiku;
17)prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych;
18)obsługa informatyczna i teleinformatyczna Urzędu.
-
Przy Departamencie Organizacyjno-Prawnym i Kadr funkcjonuje wyodrębnione Biuro Prawne do zadań, którego należy udzielanie porad prawnych, opiniowanie projektów aktów prawnych i zastępstwo procesowe w sprawach sądowych i administracyjnych.
-
Przy Departamencie Organizacyjno-Prawnym i Kadr funkcjonuje Samodzielne Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy do zadań, którego należą sprawy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w Urzędzie oraz wykonywanie czynności w ramach nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi.
§ 18.
-
Do zadań Departamentu Finansów należy prognozowanie, planowanie i nadzorowanie wykonania budżetu Województwa, obsługa finansowo – księgowa Urzędu jako jednostki budżetowej, a w szczególności:
1) koordynacja prac związanych z planowaniem i ustalaniem projektu budżetu;
2) zapewnienie prawidłowego wykonania budżetu;
3) sporządzanie okresowych sprawozdań z wykonania budżetu;
4) rozliczanie dotacji celowych z budżetu państwa na zadania zlecone, powierzone i własne samorządu województwa w okresach przewidzianych w ustawie o finansach publicznych;
5) obsługa finansowo – księgowa budżetu;
6) prowadzenie ewidencji syntetycznej: Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych, Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym;
7) przygotowanie projektów zmian w budżecie;
8) przeprowadzenie analiz przedkładanych materiałów dotyczących planowania budżetu;
9) miesięczne przeprowadzanie analiz sprawozdań o dochodach i wydatkach, należnościach i zobowiązaniach budżetowych;
10) przeprowadzenie analiz sprawozdań zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i funduszy celowych w zakresie uprawnień do dokonywania zmian w planach finansowych, sporządzanie wniosków do kontroli;
11) przeprowadzenie analiz systemu finansów publicznych;
12)dokonywanie analiz sprawozdań finansowych spółek handlowych, których Województwo jest wspólnikiem albo akcjonariuszem;
13) obsługa wynagrodzeń i świadczeń z zakresu ubezpieczeń społecznych pracowników Urzędu, ewidencja i analiza płac pracowników Urzędu;
14) obsługa kasowa Urzędu;
15) bieżąca kontrola finansowa.
-
W Departamencie Finansów tworzy się stanowisko Głównego Księgowego Urzędu.
§ 19.
-
Do zadań Departamentu Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych należy w szczególności:
1) opracowanie, wdrażanie, monitoring i aktualizacja Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego;
2) opracowywanie i monitorowanie programów i kontraktów wojewódzkich;
3) prowadzenie analizy w zakresie społeczno-gospodarczego rozwoju Województwa;
4) podejmowanie działań zmierzających do pobudzenia aktywności gospodarczej regionu;
5) współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego i samorządami gospodarczymi w zakresie integracji działań na rzecz rozwoju regionalnego;
6) prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem funduszy pomocowych Unii Europejskiej i organizacji międzynarodowych;
7) opracowywanie i wdrażanie programów rozwoju regionalnego współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w tym:
a) przyjmowanie wniosków na realizację projektów,
b) dokonywanie oceny kompletności i poprawności wniosków,
c) organizowanie i obsługa prac paneli ekspertów i Komitetu Sterującego.
8) kształtowanie i realizacja polityki przestrzennej Województwa;
9) wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem:
a) Podlaskiego Biura Planowania Przestrzennego w Białymstoku,
b) Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku.
§ 20.
-
Do zadań Departamentu Infrastruktury, Gospodarki i Ochrony Środowiska należy w szczególności:
1) zarządzanie ruchem na drogach wojewódzkich;
2) rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej dróg wojewódzkich;
3) transport zbiorowy w tym: wydawanie zezwoleń w zakresie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych;
4) koordynacja rozkładów jazdy przewoźników autobusowych;
5) rozliczanie dopłat do ulgowych przejazdów autobusowych;
6) organizowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich;
7) szkolenie kierowców pojazdów przewożących towary niebezpieczne;
8) kształtowanie polityki energetycznej Województwa;
9) realizacja polityki ekologicznej w Województwie;
10) opłaty za korzystanie ze środowiska oraz opłaty produktowej (gromadzenie, weryfikacja, egzekucja opłat, udzielanie ulg, redystrybucja wpływów na fundusze ochrony środowiska, kontrola);
11) gospodarka opakowaniami i odpadami opakowaniowymi i poużytkowymi;
12) gospodarka odpadami w Województwie;
13) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku;
14) wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem:
a) Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku,
b) Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Białymstoku,
c) Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łomży,
d) Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Suwałkach.
§ 21.
-
Do zadań Departamentu Geodezji, Rolnictwa i Mienia należy w szczególności:
1) gromadzenie i prowadzenie zasobu geodezyjnego i kartograficznego z terenu Województwa;
2) dysponowanie środkami Wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym;
3) gromadzenie i prowadzenie wojewódzkich baz danych wchodzących w skład Krajowego Systemu Informacji o Terenie (PSIT);
4) dysponowanie środkami Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych;
5) gospodarowanie wojewódzkim zasobem nieruchomości i mieniem;
6) organizacja prac urządzeniowo – rolnych i ochrony gruntów;
7) rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej wsi;
8) gospodarka wodna, w tym ochrona przeciwpowodziowa;
9) regionalna polityka rolna;
10) realizacja Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich;
11) pozyskiwanie i wykorzystanie środków w ramach Programu SAPARD;
12) wydawanie zezwoleń na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu przedsiębiorcom;
13)wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku.
-
W skład Departamentu Geodezji, Rolnictwa i Mienia wchodzi Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, który realizuje zadania Marszałka z zakresu geodezji i kartografii.
-
Wojewódzkim Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej kieruje Geodeta Województwa, podległy bezpośrednio Marszałkowi.
§ 22.
-
Do zadań Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej należą w szczególności sprawy z zakresu:
1) ochrony zdrowia;
2) pomocy społecznej;
3) profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii;
4) rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych;
5) tworzenia, przekształcania i likwidacji zakładów opieki zdrowotnej;
6) nadzoru nad realizacją zadań statutowych, dostępnością i poziomem świadczeń, prawidłowością gospodarowania mieniem, gospodarką finansową zakładów opieki zdrowotnej;
7) organizacji, finansowania oraz zapewnienia odbycia stażu podyplomowego absolwentów studiów lekarskich i lekarsko-stomatologicznych, absolwentów szkół pielęgniarskich i szkół położnych;
8) udzielanie i cofanie zezwoleń na zbiórki publiczne na terenie Województwa lub jego części obejmującej więcej niż jeden powiat;
9) ochrony praw konsumentów.
-
Nadzorowi Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej podlegają:
1) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzki Szpital Zespolony im. J. Śniadeckiego w Białymstoku;
2) Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. K. Dłuskiego w Białymstoku;
3) Białostocki Ośrodek Onkologiczny im. M. Skłodowskiej – Curie w Białymstoku;
4) Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku;
5) Specjalistyczny Dermatologiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Białymstoku;
6) Podlaski Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Białymstoku;
7) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku;
8) Samodzielny Publiczny Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej im. Stanisława
Deresza w Choroszczy;
9) Samodzielny Publiczny Zakład Opiekuńczo – Leczniczy dla Dzieci i Młodzieży w Bacikach Średnich;
10) Szpital Wojewódzki imienia Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży;
11) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzki Zakład Patomorfologii w Łomży;
12) Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Paliatywnej w Suwałkach;
13) Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki w Suwałkach;
14) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Rehabilitacji w Suwałkach;
15) Specjalistyczny Psychiatryczny Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Suwałkach;
16)Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łomży;
17) Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży;
18) Obwód Lecznictwa Kolejowego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Białymstoku w likwidacji;
19) Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Suwałkach.
§ 23.
-
Do zadań Departamentu Edukacji i Kultury należy w szczególności:
1) wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli;
2) kształtowanie świadomości kulturowej mieszkańców;
3) zakładanie i prowadzenie publicznych zakładów kształcenia i placówek doskonalenia nauczycieli, szkół, bibliotek pedagogicznych oraz instytucji kultury;
4) merytoryczna ocena realizacji gospodarki finansowej nadzorowanych jednostek;
5) prognozowanie kierunków rozwoju życia kulturalnego w Województwie;
6) sprawowanie mecenatu nad działalnością kulturalną;
7) ochrona dziedzictwa kultury.
-
Wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem:
1) Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku;
2) Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach;
3) Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łomży;
4) Biblioteki Pedagogicznej w Łomży;
5) Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Łomży;
6) Kolegium Nauczycielskiego w Suwałkach;
7) Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Suwałkach;
8) Medycznego Studium Zawodowego nr 1 w Białymstoku;
9) Medycznego Studium Zawodowego nr 2 w Białymstoku;
10) Medycznego Studium Zawodowego w Łomży;
11) Medycznego Studium Zawodowego w Suwałkach;
12) Szkołą Policealną Służb Społecznych w Białymstoku;
13) Muzeum Podlaskiego w Białymstoku;
14) Filharmonii Białostockiej w Białymstoku;
15) Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku;
16) Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku;
17) Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Białymstoku;
18) Muzeum Rolnictwa im. Ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu;
19) Ośrodka „Pogranicze - sztuk, kultur, narodów” w Sejnach.
§ 24.
-
Do zadań Departamentu Turystyki i Sportu należy w szczególności:
1) prowadzenie i wspieranie działań z zakresu rozwoju turystyki i promocji walorów turystycznych Województwa w tym: kreowanie nowych i promowanie istniejących w regionie produktów turystycznych;
2) wspieranie i prowadzenie zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu w tym rozwoju bazy sportowej Województwa;
3) zabezpieczanie realizacji zadań związanych z systemem szkolenia i współzawodnictwa sportowego;
4) opracowywanie regionalnych programów rozwoju kultury fizycznej, w tym bazy sportowo – rekreacyjnej.
§ 25.
-
Do zadań Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej należy prowadzenie audytu wewnętrznego i kontroli finansowej w Urzędzie, jednostkach podległych i nadzorowanych przez Zarząd w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, a także przygotowanie Urzędu do wdrożenia systemu zarządzania jakością, zgodnego z normą ISO.
-
Do zadań Pionu Ochrony Informacji Niejawnych należy ochrona informacji niejawnych.
-
Pionem Ochrony Informacji Niejawnych kieruje Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych zwany dalej „Pełnomocnikiem Ochrony”, który odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych.
-
W skład Pionu Ochrony Informacji Niejawnych wchodzi Kancelaria Tajna, która stanowi wyodrębnioną komórkę organizacyjną podległą bezpośrednio Pełnomocnikowi Ochrony, odpowiedzialną za właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie dokumentów zawierających informacje niejawne uprawnionym osobom.
-
Kancelaria Tajna przy znakowaniu spraw używa symbolu – KT.
§ 26.
Zadania wymienione w § 14 – 25 Regulaminu departamenty wykonują samodzielnie lub współpracując ze sobą.
ROZDZIAŁ VI
PODSTAWOWE ZASADY OPRACOWYWANIA AKTÓW PRAWNYCH WYDAWANYCH PRZEZ MARSZAŁKA
§ 27.
-
Projekty aktów prawnych (uchwały Sejmiku i Zarządu) opracowują dyrektorzy na polecenie Zarządu i Skarbnika.
-
Podstawowe zasady opracowywania projektów aktów prawnych wydawanych przez Sejmik i Zarząd określa Statut.
§ 28.
-
Projekt aktu prawnego przed wniesieniem pod obrady Zarządu powinien być uzgodniony:
1) ze Skarbnikiem, jeżeli dotyczy zadań budżetowych lub powoduje inne skutki finansowe;
2) z Dyrektorem Generalnym, jeżeli dotyczy spraw organizacyjnych.
-
Po dokonaniu uzgodnień i uzyskaniu opinii prawnej, projekty aktów prawnych przedkładane są Zarządowi wraz z wnioskiem uzasadniającym potrzebę podjęcia aktu prawnego.
§ 29.
Wnioski Zarządu o podjęcie uchwał Sejmiku podpisuje Marszałek, a w przypadku nieobecności Marszałka, wyznaczony przez niego Wicemarszałek. W razie nie wyznaczenia wnioski podpisuje najstarszy wiekiem Wicemarszałek.
§ 30.
-
Marszałek wydaje następujące akty prawne:
1) zarządzenia - w zakresie przewidzianym w przepisach prawa;
2) zarządzenia wewnętrzne - w zakresie dotyczącym pracy Urzędu;
3) decyzje – jeżeli przepis szczególny tak stanowi;
4) inne akty prawne wynikające z przepisów prawa.
-
Do opracowania aktów prawnych Marszałka mają odpowiednio zastosowanie zasady dotyczące opracowywania projektów aktów prawnych wydawanych przez Sejmik i Zarząd.
ROZDZIAŁ VII
TRYB PRZYJMOWANIA I ZAŁATWIANIA INDYWIDUALNYCH SPRAW OBYWATELI ORAZ SKARG I WNIOSKÓW
§ 31.
-
Dyrektorzy wnioskują do Marszałka o upoważnienie kierowników jednostek organizacyjnych oraz innych pracowników departamentu do załatwienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Upoważnienie powinno być dokonane na piśmie.
-
Upoważnienie może zostać cofnięte przez Marszałka. Cofnięcie upoważnienia powinno być dokonane na piśmie i doręczone pracownikowi.
§ 32.
-
Marszałek, Wicemarszałkowie, członkowie Zarządu, Skarbnik i Dyrektor Generalny oraz dyrektorzy przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach 1200 – 1700.
-
Jeżeli poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, obywatele są przyjmowani w następnym dniu roboczym.
§ 33.
Skargi i wnioski przyjmowane przez Marszałka, Wicemarszałków, członków Zarządu i Dyrektora Generalnego w ramach osobistej interwencji obywatela lub składane pisemnie do Zarządu, Marszałka, Wicemarszałków lub członków Zarządu oraz skargi i wnioski wpływające do Urzędu w formie pisemnej, telegraficznej, faksem lub wniesione ustnie do protokołu podlegają rejestracji w rejestrze centralnym.
§ 34.
-
Centralny rejestr skarg i wniosków prowadzi Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr.
-
Rejestr skarg i wniosków w departamentach prowadzą wyznaczeni imiennie pracownicy tych departamentów.
-
Odpowiedzi na skargi podpisują:
1) w sprawach prowadzonych przez Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr – Marszałek;
2) w sprawach prowadzonych przez departamenty – właściwi Wicemarszałkowie oraz członkowie Zarządu.
§ 35.
Dyrektorzy są odpowiedzialni za wszechstronne wyjaśnienie i załatwienie skarg i wniosków dotyczących zadań realizowanych przez departament.
ROZDZIAŁ VIII
ORGANIZACJA I PROWADZENIE AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
ORAZ DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
§ 36.
Audyt wewnętrzny i kontrola mają na celu zapewnienie Marszałkowi i Zarządowi informacji umożliwiających sprawne kierowanie Urzędem oraz informacji o pracy podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych.
§ 37.
-
System kontroli w Urzędzie obejmuje kontrolę wewnętrzną i kontrolę zewnętrzną.
-
Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie wykonują:
1) Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr – w sprawach przestrzegania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, instrukcji kancelaryjnej, czasu pracy, załatwiania skarg i wniosków, wykonania uchwał Zarządu i zarządzeń Marszałka;
2) Departament Finansów w zakresie bieżącej kontroli finansowej;
3) Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej w zakresie kontroli finansowej oraz gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także przejrzystości i jawności;
4) dyrektorzy, kierownicy referatów – w odniesieniu do pracowników, polegającą na sprawdzeniu prawidłowości i terminowości załatwiania spraw, prowadzenia spisów spraw, rejestrów, teczek spraw ostatecznie załatwionych, a także prawidłowości pobierania opłaty skarbowej i kasowania znaków.
-
Kontrolę zewnętrzną, obejmującą sposób realizowania zadań Województwa wynikających z ustaw i aktów wykonawczych oraz uchwał Sejmiku i Zarządu, w odniesieniu do jednostek organizacyjnych prowadzą:
1) departamenty – wobec nadzorowanych jednostek w zakresie działalności statutowej, oraz udzielania i rozliczania dotacji;
2) Departament Zdrowia i Polityki Społecznej w zakresie działalności statutowej i finansowej jednostek nadzorowanych przez Departament;
3) Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej wobec pozostałych jednostek podległych i nadzorowanych przez Zarząd w zakresie gospodarki finansowej z uwzględnieniem obowiązku wynikającego z art. 127 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148).
-
Kontrolę zewnętrzną sprawują departamenty oraz Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej w oparciu o roczny plan kontroli uchwalony przez Zarząd.
-
Propozycję do rocznego planu kontroli dyrektorzy oraz kierownik Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej przekazują do Departamentu Organizacyjno-Prawnego i Kadr do 15 grudnia roku poprzedzającego rok objęty planem kontroli.
§ 38.
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli i audytu wewnętrznego regulują odrębne uchwały Zarządu.
§ 39.
-
Wyniki kontroli powinny być wykorzystane do likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości i zapobiegania ich powstawaniu, a także do usprawnienia działalności jednostek kontrolowanych.
-
Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr dokonuje rocznej analizy działalności kontrolnej Urzędu w oparciu o przedłożone przez departamenty analizy działalności kontrolnej.
§ 40.
-
Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr prowadzi centralny zbiór materiałów pokontrolnych Regionalnej Izby Obrachunkowej, Najwyższej Izby Kontroli, Wojewody Podlaskiego i innych jednostek kontroli – z kontroli Urzędu.
-
Materiały wymienione w ust. 1 przekazywane są wg właściwości departamentom, celem wykorzystania stosownie do potrzeb i wynikających z tych materiałów ustaleń, wniosków i zaleceń.
-
Projekty odpowiedzi dotyczące sposobu wykonania zaleceń pokontrolnych opracowują dyrektorzy. Odpowiedzi wymagają akceptacji nadzorującego członka Zarządu.
ROZDZIAŁ IX
ZASADY PODPISYWANIA PISM
§ 41.
Do podpisu Marszałka zastrzeżone są:
1) pisma w sprawach należących do jego właściwości, stosownie do ustalonego podziału zadań między Marszałka, Wicemarszałków i członków Zarządu;
2) wnioski o nadanie odznaczeń;
3) odpowiedzi na wystąpienia Regionalnej Izby Obrachunkowej, Najwyższej Izby Kontroli, i Wojewody Podlaskiego oraz innych organów kontroli;
4) decyzje w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Urzędu i kierowników wojewódzkich jednostek organizacyjnych;
5) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Marszałka do jego podpisu;
6) korespondencja kierowana do instytucji administracji publicznej szczebla centralnego.
§ 42.
Do Wicemarszałków, członków Zarządu, Skarbnika i Dyrektora Generalnego należy:
1) aprobata wstępna spraw zastrzeżonych do właściwości Marszałka, a związanych z zakresem wykonywanego przez nich nadzoru;
2) podpisywanie pism i dokumentów w sprawach należących do ich zakresu, zgodnie z dokonanym podziałem zadań i kompetencji.
§ 43.
Dyrektorzy departamentów:
1) aprobują wstępnie pisma zastrzeżone do podpisu Marszałka, Wicemarszałków, członków Zarządu, Skarbnika;
2) podpisują projekty pism w sprawach z zakresu prowadzonych przez departamenty zadań,
3) podpisują pisma dotyczące delegacji służbowych, urlopów pracowników, z wyjątkiem urlopów bezpłatnych.
ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 44.
Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w Urzędzie określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów samorządu województwa (Dz. U. Nr 160, poz.1073).
§ 45.
W przypadku zmiany zadań Urzędu, jeżeli zmiana wynika wprost z przepisów ustawy o samorządzie województwa lub zawartych porozumień z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, podziału zadań między departamenty dokonuje Marszałek.
§ 46.
W razie zmiany zadań szczegółowych departamentu, przekazanie akt między departamentami następuje na podstawie protokołu zdawczo – odbiorczego przygotowanego przez departament przekazujący dokumentację.
§ 47.
Dyrektorzy są obowiązani zapoznać pracowników z postanowieniami Regulaminu i dostosować organizację wewnętrzną departamentów, zakresy czynności pracowników do ustaleń Regulaminu oraz przedstawić propozycje szczegółowych zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy w terminie 30 dni od wejścia w życie uchwały.
§ 48.
Integralną część regulaminu stanowi schemat organizacyjny Urzędu – załącznik do uchwały.
§ 49.
-
Traci moc uchwała Nr 17/121/03 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 25 lutego 2003 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.
-
Uchwały Zarządu oraz zarządzenia Marszałka wydane na podstawie uchwały Nr 17/121/03 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 25 lutego 2003 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku zachowują moc do czasu wydania nowych.
§ 50.
Wykonanie uchwały powierza się Marszałkowi Województwa Podlaskiego.
§ 51.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.