Zarządzenie Wewnętrzne Marszałka Województwa Podlaskiego Nr 9/05 z dnia 1 lipca 2005 r.
Zarządzenie wewnętrzne Nr 9/05
Marszałka Województwa Podlaskiego
z dnia 1lipca 2005 r.
w sprawie zatwierdzenia zmiany organizacji wewnętrznej i szczegółowych zadań departamentów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku
Na podstawie art. 41 ust.2 pkt 7 ustawy o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zmianami) w związku z § 13 ust. 2 i § 30 ust. l pkt 2 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku zarządza się, co następuje:
§1.
W załączniku do zarządzenia Nr 1/03 Marszałka Województwa Podlaskiego z dnia
26 czerwca 2003 r. w sprawie zatwierdzenia organizacji wewnętrznej i szczegółowych zadań departamentów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku (zmiana: zarządzenie Nr 2/03 z 11 września 2003 r., Nr 3/03 z 29 października 2003 r., Nr 1/04 z 2 lutego 2004 r., Nr 4/04 z 5 marca 2004 r., Nr 5/04 z 5 kwietnia 2004 r., Nr 7/04 z 1 lipca 2004 r., Nr 8/04 z 10 sierpnia 2004 r., Nr 9/04 z 29 września 2004 r., Nr 11/04 z 22 października 2004 r., Nr 14/04 z 9 grudnia 2004 r. oraz Nr 8 /05 z 17 czerwca 2005 r.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1 pkt 7 i 8 otrzymują brzmienie:
"7) dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego, Dyrektora Biura Informacji i Promocji Województwa, Dyrektora Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej oraz dyrektorów departamentów Urzędu;
8) departamencie - należy przez to rozumieć departament Urzędu, Biuro Sejmiku Województwa Podlaskiego, Biuro Informacji i Promocji Województwa oraz Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej;";
2) § 9 otrzymuje brzmienie:
"§ 9. 1. W Departamencie Zdrowia tworzy się następujące referaty:
1) Referat Nadzoru;
2) Referat Zdrowia;
2. Referat Nadzoru przy znakowaniu spraw używa symbolu - ZPS - I, Referat Zdrowia - ZPS - II.
3) po § 9 dodaje się § 9a w brzmieniu:
"§ 9a. 1. W Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej tworzy się:
1) Referat ds. Uzależnień;
2) Referat ds. Pomocy Społecznej i Pożytku Publicznego;
3) Samodzielne Stanowisko ds. zadań finansowanych ze środków PFRON.
2. Referat ds. Uzależnień przy znakowaniu spraw używa symbolu - ROPS - I, Referat ds. Pomocy Społecznej i Pożytku Publicznego - ROPS - II, Samodzielne Stanowisko ds. zadań finansowanych ze środków PFRON - ROPS - III.";
4) w § 14 w ust. 2 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
"5) prowadzenie rejestru porozumień zawartych z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych zgodnie ze wzorem zatwierdzonym przez Dyrektora Generalnego.";
5) w § 17 w ust. 2 po pkt 19 średnik na końcu zdania zastępuje się kropką i uchyla się pkt 20;
6) § 21 otrzymuje brzmienie:
"§ 21. Departament Zdrowia
1. Do zadań Referatu Nadzoru należy w szczególności:
1) planowanie finansowe i analiza ekonomiczna nadzorowanych jednostek i zakładów opieki zdrowotnej, a w szczególności ocena i analiza:
a) kwartalnych sprawozdań z wykonania planu finansowego,
b) rocznych: planów rzeczowo-finansowych, sprawozdań rzeczowo-finansowych, sprawozdań z działalności;
2) zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych podległych zakładów opieki zdrowotnej;
3) sporządzanie zestawień kwartalnych sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji (Rb-Z, Rb-N) przedkładanych przez podległe zakłady opieki zdrowotnej;
4) sprawowanie nadzoru nad podległymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie:
a) realizacji zadań statutowych,
b) gospodarki finansowej poprzez przeprowadzanie kontroli i oceny legalności, gospodarności, celowości i rzetelności,
c) prawidłowości gospodarowania mieniem poprzez przeprowadzanie kontroli w zakresie: wykorzystania aparatury i sprzętu medycznego, zakupu lub przyjęcia darowizny aparatury i sprzętu medycznego, wyposażenia w aparaturę i sprzęt medyczny oraz techniczny, a także w specjalistyczne środki transportu sanitarnego, wykorzystywane do udzielania świadczeń zdrowotnych lub usług, odpowiednio do zakresu i rodzaju świadczeń przewidzianych w statucie oraz spełnienia przez nie wymagań określonych odrębnymi przepisami;
5) nadzór nad zadaniami inwestycyjnymi realizowanymi przez Samorząd Województwa oraz przez podległe zakłady opieki zdrowotnej;
6) nadzór nad gospodarką niebezpiecznymi odpadami medycznymi i związanymi z tym inwestycjami w podległych zakładach opieki zdrowotnej;
7) udział w pracach związanych z przejmowaniem majątku Skarbu Państwa na rzecz Województwa;
8) opracowywanie zasad zbycia, wydzierżawiania lub wynajęcia majątku trwałego przez podległe zakłady opieki zdrowotnej;
9) wyrażanie zgody na wniesienie majątku zakładu do spółek i fundacji;
10) przeprowadzanie kontroli kompleksowych w podległych zakładach opieki zdrowotnej,
11) sporządzanie protokołów z kontroli zawierających zalecenia pokontrolne wraz z określeniem terminu przedstawienia informacji o sposobie, trybie i okresie ich wykonania;
12) monitorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych;
13) przeprowadzanie kontroli doraźnych wynikających z bieżących nieprawidłowości;
14) sprawowanie nadzoru nad opracowywaniem i realizacją programów naprawczych przygotowywanych przez podległe zakłady opieki zdrowotnej;
15) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem i likwidacją podległych zakładów opieki zdrowotnej, w tym:
a) przygotowywanie koncepcji utworzenia, przekształcenia lub likwidacji podległych zakładów opieki zdrowotnej;
b) nadzór nad przebiegiem prac związanych z utworzeniem, przekształceniem lub likwidacją podległych zakładów opieki zdrowotnej i przygotowywanie sprawozdań w tym zakresie;
16) opiniowanie i przygotowywanie uchwał o zmianach w statutach podległych zakładach opieki zdrowotnej;
17) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem rad społecznych i nadzór nad realizacją uchwał;
18) zatwierdzanie regulaminów działalności rad społecznych;
19) prowadzenie spraw kadrowych kierowników jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez samorząd województwa, a w tym:
a) organizowanie i przeprowadzanie konkursów oraz zasięganie opinii lub uzyskiwanie wymaganej przepisami prawa zgody w zakresie powoływania i odwoływania kierowników jednostek,
b) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem wynagrodzenia, oceną pracy dyrektorów;
20) koordynowanie prac związanych z realizacją programów resortowych w zakresie restrukturyzacji ochrony zdrowia w Województwie:
a) obsługa techniczna posiedzeń komitetów powoływanych w celu opiniowania wniosków o przyznanie dotacji,
b) monitorowanie procesu restrukturyzacji i przygotowywanie sprawozdań w tym zakresie.
2. Do zadań Referatu Zdrowia należy w szczególności:
1) nadzór nad działalnością statutową, dostępnością i poziomem udzielanych w nadzorowanych jednostkach świadczeń zdrowotnych z uwzględnieniem:
a) liczby udzielanych świadczeń zdrowotnych lub usług oraz okresu oczekiwania na świadczenia lub usługi,
b) zakresu świadczeń zdrowotnych objętych kontraktem,
c) zgodności udzielanych świadczeń zdrowotnych lub usług z przyjętymi standardami postępowania i procedurami medycznymi określonymi odrębnymi przepisami;
1) ustalanie listy podmiotów uprawnionych do prowadzenia staży podyplomowych:
a) lekarzy i lekarzy stomatologów w uzgodnieniu z Okręgową Radą Lekarską w Białymstoku,
b) pielęgniarek i położnych w uzgodnieniu z Okręgowymi Radami Pielęgniarek i Położnych w Białymstoku, w Łomży, w Suwałkach;
2) zawieranie umów z podmiotami uprawnionymi do prowadzenia staży i szkoleń podyplomowych: lekarzy, lekarzy stomatologów, pielęgniarek i położnych;
3) finansowanie i rozliczanie podyplomowych staży lekarzy, lekarzy stomatologów, pielęgniarek i położnych oraz nadzór i kontrola nad wykorzystaniem przekazanych dotacji celowych oraz organizacją realizacji staży wg ustalonego harmonogramu;
4) współpraca z samorządami zawodowymi i związkami zawodowymi zawodów medycznych, konsultantami wojewódzkimi w poszczególnych specjalnościach oraz innymi podmiotami i instytucjami odpowiedzialnymi za kreowanie polityki zdrowotnej Województwa;
5) współpraca ze służbami sanitarnymi w zakresie stanu sanitarnego podległych zakładów opieki zdrowotnej i rozpatrywanie informacji o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Województwa w odniesieniu do jednostek ochrony zdrowia;
6) opracowanie i aktualizacja projektu strategii rozwoju Województwa w zakresie ochrony zdrowia oraz opracowywanie i realizacja programów zdrowotnych;
7) przygotowywanie projektu wojewódzkiego planu zdrowotnego;
8) rozpatrywanie skarg, wniosków, listów i interwencji;
9) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji w sprawie kierowania osób do zakładów opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych podległych Województwu;
10) prowadzenie spraw związanych z przeprowadzaniem procedur konkursowych w zakresach:
a) badań kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych, uczniów tych szkół oraz studentów, którzy w trakcie praktycznej nauki zawodu są narażeni na działanie czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia oraz uczestników studiów doktoranckich, którzy w trakcie studiów są narażeni na działanie czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia,
b) badań profilaktycznych osób przebywających w jednostkach penitencjarnych;
11) nadzór nad realizacją wydatków budżetowych w zakresie medycyny pracy (działalność statutowa Podlaskiego Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy, właściwe Instytuty Medycyny Pracy, badania uczniów, więźniów);
12) rozpatrywanie wniosków o przydział dotacji w zakresie ochrony zdrowia i programów profilaktycznych oraz nadzór finansowy nad przydzielonymi już dotacjami;
13) prowadzenie spraw związanych z systemem ratownictwa medycznego;
14) współpraca w zakresie działań obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.";
7) po § 21 dodaje się § 21a w brzmieniu:
"§ 21a. Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej
1. Do zadań Referatu ds. Uzależnień należy w szczególności:
1) podejmowanie działań na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych uzależnień;
2) współpraca z organami administracji rządowej oraz powiatami i gminami
w realizacji zadań wynikających z ustaw;
3) opracowanie i realizacja wojewódzkich programów w zakresie profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii stanowiących część wojewódzkiej strategii w zakresie polityki społecznej;
4) udzielanie pomocy merytorycznej instytucjom i osobom fizycznym realizującym zadania objęte wojewódzkim programem profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz współdziałanie z innymi organami administracji publicznej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych;
5) realizacja rocznych programów współpracy Województwa Podlaskiego
z organizacjami pozarządowymi w dziedzinie ochrony i promocji zdrowia,
w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz
w zakresie przeciwdziałania narkomanii;
6) opiniowanie wniosku o przyznanie statusu Centrum Integracji Społecznej, prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji na pierwsze wyposażenie oraz dotacji na działalność przez okres pierwszych 3 miesięcy Centrum Integracji Społecznej.
2. Do zadań Referatu ds. Pomocy Społecznej i Pożytku Publicznego należy w szczególności:
1) opracowanie, aktualizowanie i realizacja strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej będącej integralną częścią strategii rozwoju województwa;
2) organizowanie kształcenia, w tym szkolenia zawodowego kadr pomocy społecznej;
3) rozpoznawanie przyczyn ubóstwa oraz opracowywanie regionalnych programów pomocy społecznej wspierających samorządy lokalne w działaniach na rzecz ograniczenia tego zjawiska;
4) inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej;
5) organizowanie i prowadzenie regionalnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
6) prowadzenie banku danych o wolnych miejscach w placówkach opiekuńczo - wychowawczych na terenie województwa;
7) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
8) sporządzanie bilansu potrzeb w zakresie pomocy społecznej i przekazywanie go wojewodzie do dnia 1 marca każdego roku;
9) pełnienie funkcji instytucji właściwej w związku z udziałem Rzeczypospolitej Polskiej
w koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w przypadku przemieszczanie się osób w granicach Unii Europejskiej i Europejskiego i Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
10) wydawanie decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych realizowanych w związku
z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego;
11) opracowanie i realizacja wojewódzkich programów dotyczących wyrównywania szans osób niepełnosprawnych i przeciwdziałania ich wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
12) opracowywanie i przedstawianie Pełnomocnikowi ds. Osób Niepełnosprawnych informacji o prowadzonej działalności, obsługa Wojewódzkiej Rady Społecznej ds. Osób Niepełnosprawnych;
13) udzielanie zezwoleń na zbiórki publiczne na terenie województwa lub jego części obejmującej więcej niż jeden powiat;
14) zbieranie informacji o stanie akcji zbiórkowej oraz cofanie zezwoleń na zbiórki publiczne;
15) ochrona praw konsumentów;
16) opracowywanie projektu rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim;
17) prowadzenie spraw związanych z koordynowaniem realizacji zadań dotyczących współdziałania województwa z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie zadań publicznych
o charakterze wojewódzkim.
3. Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. zadań finansowanych ze środków PFRON należy w szczególności:
1) obsługa zadania pn.: "dofinansowanie ze środków PFRON robót budowlanych
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 27, poz. 2016) dotyczących obiektów służących rehabilitacji, w związku
z potrzebami osób niepełnosprawnych, z wyjątkiem rozbiórki tych obiektów";
2) opiniowanie wniosku o wpis do rejestru ośrodków, w których mogą odbywać się turnusy rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych korzystających z dofinansowania
z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
3) obsługa programu PFRON "wyrównywanie różnic między regionami" w obszarze A, którego realizatorem jest samorząd województwa.".
8) § 24 otrzymuje brzmienie:
"§ 24. Biuro Kontroli Finansowej
Do zadań Biura Kontroli Finansowej należy prowadzenie spraw dotyczących kontroli finansowej w Urzędzie, jednostkach podległych i nadzorowanych przez Zarząd w rozumieniu ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148), z wyłączeniem jednostek nadzorowanych przez Departament Zdrowia, a w szczególności:
1) opracowywanie propozycji do rocznego planu kontroli jednostek podległych i nadzorowanych;
2) opracowywanie ramowej tematyki kontroli, planowanych przez Biuro;
3) przeprowadzanie kontroli planowanych i doraźnych;
4) sporządzanie protokołów kontroli, projektów wystąpień pokontrolnych oraz innych pism i zawiadomień związanych z ustaleniami kontroli;
5) analiza informacji przekazywanych przez jednostki kontrolowane o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych;
6) prowadzenie i przechowywanie akt kontroli prowadzonych przez Biuro;
7) prowadzenie ewidencji przeprowadzonych kontroli i wykazu wydanych upoważnień do kontroli prowadzonych przez Biuro;
8) sporządzanie półrocznych i rocznych informacji z wykonania planu kontroli oraz przeprowadzonych kontroli doraźnych.
§ 2.
Wykonanie tegoż zarządzenia wewnętrznego powierza się Dyrektorowi Generalnemu, Dyrektorom Departamentów oraz kierownikom komórek organizacyjnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.