XII zmiana Regulaminu Organizacyjnego UMWP

 
Uchwała Nr 62/764/07
Zarządu Województwa Podlaskiego
z dnia 31 grudnia 2007 r.
w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Podlaskiego w Białymstoku
 
 
Na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1590, Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, Dz. U. z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1206, Dz. U. z 2006 r. Nr 126, poz. 875 i Nr 227, poz. 1658 oraz Dz. U. z 2007 r. Nr 173, poz. 1218) uchwala się co następuje:
 
§ 1. W Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku stanowiącym załącznik Nr 1 do uchwały Nr 178/2302/06 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 5 stycznia 2006 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku, zmienionej uchwałą Nr 187/2398/06 z dnia 7 marca 2006 r., uchwałą Nr 205/2651/06 z dnia 12 lipca 2006 r., uchwałą Nr 228/2940/06 z dnia 15 grudnia 2006 r. uchwałą Nr 232/2982/07 z dnia 24 stycznia 2007 r. oraz zarządzeniem Nr Z/2/07 z dnia 1 marca 2007 r., zarządzeniem Nr Z/115/07 z dnia 25 kwietnia 2007 r. i zarządzeniem Nr Z/206/07 z dnia 24 maja 2007 r. oraz uchwałą Nr 1/214/07 z dnia 31 maja 2007 r., uchwałą Nr 8/279/07 z dnia 21 czerwca 2007 r., uchwałą Nr 20/365/07 z dnia 31 lipca 2007 r., uchwałą Nr 46/605/07 z dnia 9 listopada 2007 r. wprowadza się następujące zmiany:
 
1) w § 10 w ust. 1 uchyla się pkt 10;
2) w § 21 uchyla się ust. 2 i 3;
3) w § 27 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2)    Referat Rozliczeń i Księgowości Funduszy Unii Europejskiej, któremu nadaje się symbol „ FN.II.”;
4) w § 28 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2)    obsługi finansowo-księgowej Funduszy Unii Europejskiej;”;
5) w § 29:
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Referat Rozliczeń i Księgowości Funduszy Unii Europejskiej, do zadań którego należy obsługa finansowo-księgowa w zakresie Funduszy Unii Europejskiej (UE), a w szczególności:
a)   prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej w zakresie przedsięwzięć finansowanych ze środków UE,
b)   prowadzenie wydzielonych rachunków bankowych na potrzeby realizacji zadań współfinansowanych ze środków UE,
c)   współpraca z bankami obsługującymi rachunki Funduszy UE,
d)   organizowanie właściwego obiegu dokumentów finansowo-księgowych oraz ich bieżąca kontrola w zakresie Funduszy UE,
e)   prowadzenie spraw finansowo-księgowych związanych z wynagrodzeniem, w tym związanych z delegacjami krajowymi i zagranicznymi, osób zajmujących się wdrażaniem działań współfinansowanych ze środków UE,
f)    sporządzanie okresowych analiz, informacji i rocznych sprawozdań z wykonania planu finansowego Urzędu w zakresie środków pochodzących z UE;
g) współpraca z Departamentem Funduszy Strukturalnych w zakresie odzyskiwania kwot nienależnie pobranych;”;
b) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Bezpośredni nadzór nad pracą Referatu Finansowo-Księgowego oraz Referatu Rozliczeń i Księgowości Funduszy Unii Europejskiej sprawuje Główny Księgowy Urzędu, do zadań którego należy w szczególności:
1)            organizacja księgowości i sprawozdawczości Urzędu jako jednostki budżetowej,
2)            zapewnienie prawidłowego obiegu dokumentów księgowych dla potrzeb obsługi księgowej,
3)            prowadzenie bieżącej wewnętrznej kontroli finansowej w zakresie prawidłowości dokumentacji księgowej Urzędu oraz Funduszy UE i ich kompletności,
4)            dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
5)            przygotowywanie projektów przepisów wewnętrznych oraz bieżących zmian dotyczących prawidłowego wykonywania zadań finansowo-księgowych,
6)            dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych ,
7)            prowadzenie rachunkowości Urzędu jako jednostki budżetowej i Funduszy UE,
8)            wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
9)            opracowywanie planu finansowego Urzędu jako jednostki budżetowej,
10)        analizowanie realizacji planu finansowego Urzędu,
11)        opracowywanie zbiorczych sprawozdań z wykonania planu finansowego Urzędu i jego analiz,
12)        sporządzanie informacji i sprawozdań opisowych z wykonania planu finansowego Urzędu na podstawie informacji z poszczególnych departamentów.
3. W czasie nieobecności Głównego Księgowy Urzędu zastępuje go Zastępca Głównego Księgowego, który jest jednocześnie kierownikiem Referatu Finansowo-Księgowego.”;
6) w § 31 pkt 1i 2 otrzymują brzmienie:
      „1)Referat Informacji, Promocji i Turystyki, któremu nadaje się symbol „IWZ.I.” ;
      2) Referat Edukacji i Sportu, któremu nadaje się symbol „IWZ.IV.” ;”;
7) w § 32 w pkt 7 kropkę na końcu zdania zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8-11 w brzmieniu:
„8) wspierania rozwoju i promocji turystyki;
 9) ustawy o usługach turystycznych;
10) kultury fizycznej i sportu;
11) ochrony praw konsumentów.”;
8) w § 33 pkt 1, 2  i 6 otrzymują brzmienie:
„1)    Referat Informacji, Promocji i Turystyki, do zadań którego należy w szczególności:
a)      publiczne prezentowanie działalności Marszałka i Zarządu,
b)      współdziałanie z przedstawicielami środków masowego przekazu oraz informowanie ich o działalności i zamierzeniach Marszałka i Zarządu,
c)      analizowanie publikacji prasowych dotyczących działalności Zarządu oraz pracy Urzędu i udzielanie sprostowań oraz wyjaśnień,
d)      organizowanie kontaktów publicznych Marszałka i Zarządu, realizowanych z udziałem lub za pośrednictwem środków masowego przekazu,
e)      współudział w realizacji obowiązków nałożonych na organy administracji samorządowej w ustawie o dostępie do informacji publicznej,
f)        gromadzenie i opracowywanie informacji publicznej oraz koordynacja udostępniania informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu oraz na portalu internetowym Województwa „Wrota Podlasia”,
g)      zarządzanie i administrowanie stroną internetową Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu oraz portalem internetowym Województwa „Wrota Podlasia”, w zakresie tworzenia struktury serwisu oraz udzielania praw dostępu,
h)      gromadzenie oraz redagowanie informacji na portalu internetowym Województwa „Wrota Podlasia”,
i)        koordynowanie i nadzór udostępniania informacji publicznej na mocy ustawy o dostępie do informacji publicznej,
j)        opracowywanie redakcyjne pism okolicznościowych,
k)      koordynowanie działań związanych z problematyką społeczeństwa informacyjnego w zakresie informacji publicznej;
l)        opracowanie, w porozumieniu z innymi departamentami Urzędu, rocznego planu promocji Województwa oraz koordynowanie jego realizacji,
m)    organizowanie, w zakresie określonym w planie, promocji Województwa w kraju i za granicą,
n)      współpraca z organami administracji rządowej, samorządu terytorialnego oraz innymi podmiotami krajowymi i zagranicznymi w zakresie realizacji i koordynacji promocji Województwa,
o)      organizowanie konkursów, wystaw, targów promujących region wspólnie z lokalnymi instytucjami samorządu gospodarczego,
p)      prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem i wydawaniem materiałów promocyjnych dotyczących Województwa oraz katalogów ofert współpracy gospodarczej podmiotów gospodarczych z terenu Województwa,
q)      prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem Honorowego Patronatu Marszałka,
r)       prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na komercyjne wykorzystywanie Herbu Województwa oraz logo Województwa, w tym prowadzenie rejestru wydanych zezwoleń,
s)       realizacja zadań wynikających z „Programu Rozwoju Turystyki i Zagospodarowania     Turystycznego Województwa Podlaskiego do 2010 r.”,
t)        współpraca z organami administracji rządowej, samorządu terytorialnego i          organizacjami pozarządowymi, w tym m.in.: Podlaską Regionalną Organizacją Turystyczną, Polską Organizacją Turystyczną, centrami informacji turystycznej i zagranicznymi ośrodkami Polskiej Organizacji Turystycznej, samorządami branżowymi organizatorów i pośredników turystycznych, w zakresie współdziałania na rzecz rozwoju i promocji turystyki w regionie,
u)      upowszechnianie i promocja turystyki przyjazdowej,
v)      wspieranie i powierzanie realizacji zadań samorządu województwa w zakresie krajoznawstwa, wypoczynku dzieci i młodzieży oraz turystyki,
w)    opracowanie i realizacja planu promocji turystycznej Województwa,
x)      prowadzenie komputerowego systemu informacji turystycznej Województwa,
y)      opracowywanie wojewódzkiego kalendarza imprez turystycznych,
z)       organizacja procesu dokształcania kadry turystycznej,
aa) prowadzenie spraw związanych z wyróżnianiem i nagradzaniem osób o szczególnej aktywności i uzyskujących wybitne osiągnięcia w dziedzinie turystyki,
ab) prowadzenie spraw związanych z rejestrem organizatorów i pośredników turystycznych,
ac) występowanie na rzecz klientów w sprawach wypłaty środków z tytułu umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia na zasadach określonych w treści tych umów,
ad) wydawanie decyzji o stwierdzeniu wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o usługach turystycznych, bez wymaganego wpisu do rejestru oraz o zakazie wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem do rejestru przez okres 3 lat,
ae) dokonywanie kontroli prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej w zakresie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy o usługach turystycznych,
af) wydawanie upoważnień do przeprowadzania szkoleń przewodników turystycznych i pilotów wycieczek,
ag) wykonywanie kontroli organizatorów szkoleń dla kandydatów na przewodników turystycznych i pilotów wycieczek w zakresie określonym w art. 24 a ust. 1 ustawy o usługach turystycznych,
ah) powoływanie komisji egzaminacyjnej dla przewodników turystycznych i pilotów wycieczek oraz komisji egzaminacyjnej języków obcych oraz obsługa tych komisji,
ai) prowadzenie spraw z zakresu przewodnictwa turystycznego i pilotażu wycieczek,
aj) dokonywanie kontroli przewodników turystycznych i pilotów wycieczek,
ak) prowadzenie spraw związanych z zaszeregowywaniem obiektów hotelarskich do rodzajów, o których mowa w art. 36 ustawy o usługach turystycznych oraz nadawanie im kategorii,
al) dokonywanie kontroli obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, położonych na terenie Województwa, w których są świadczone usługi hotelarskie,
am)   nadzór, monitorowanie i ewaluacja realizacji zadań z zakresu turystyki w ramach Kontraktu Wojewódzkiego,
an) przygotowywanie i realizacja projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej z zakresu rozwoju turystyki,
ao) ochrona praw konsumentów;
2)      Referat Edukacji i Sportu, do zadań którego należy w szczególności:
a)      wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli, w tym pielęgnowania i rozwijania tożsamości lokalnej,
b)      zakładanie, likwidowanie i przekształcanie publicznych zakładów kształcenia nauczycieli i placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych oraz szkół i placówek o znaczeniu regionalnym,
c)      zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach oraz zakładach kształcenia,
d)      wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem jednostek oświatowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1,
e)      prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów jednostek oświatowych, w tym organizowanie konkursów na stanowiska dyrektorów,
f)        prowadzenie spraw związanych z nadawaniem stopnia nauczyciela mianowanego nauczycielom podległych jednostek oświatowych,
g)      diagnozowanie stanu edukacji Województwa oraz udział w prognozowaniu kierunków rozwoju szkolnictwa w Województwie,
h)      udział w tworzeniu, monitorowanie, koordynacja działań w zakresie realizacji programu rozwoju edukacji Województwa,
i)        inicjowanie oraz koordynacja procesu tworzenia państwowych wyższych szkół zawodowych na terenie Województwa,
j)        prowadzenie spraw związanych z powierzaniem do prowadzenia organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom zadań publicznych z zakresu edukacji,
k)      wspieranie przedsięwzięć edukacyjnych organizowanych przez organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia oraz jednostki samorządu terytorialnego i inne instytucje edukacyjne,
l)        prowadzenie ewidencji osób prawnych i fizycznych mogących zakładać szkoły i placówki niepubliczne,
m)    współpraca ze stowarzyszeniami kultury fizycznej oraz organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego w zakresie rozwoju kultury fizycznej i sportu,
n)      wspieranie i powierzanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań samorządu Województwa w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz ratownictwa i ochrony ludności,
o)      realizacja „Wieloletniego Programu Rozwoju Bazy Sportowej Województwa Podlaskiego”,
p)      realizacja „Programu Rozwoju Kultury Fizycznej i Sportu Województwa Podlaskiego do roku 2010”,
q)      promocja kultury fizycznej i sportu poprzez wspieranie organizacji imprez sportowych objętych honorowym patronatem Marszałka,
r)       nadzór, monitorowanie i ewaluacja realizacji zadań z zakresu sportu i kultury fizycznej w ramach Kontraktu Wojewódzkiego,
s)       wdrażanie procedury w sprawie zasad i trybu przyznawania, wstrzymywania i cofania stypendiów sportowych zawodnikom osiągającym znaczące wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym finansowanych z budżetu Województwa,
t)        realizacja trybu udzielania nagród Marszałka za osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej;”;
6)      Samodzielne stanowisko pracy ds. pozyskiwania środków pozabudżetowych i rozliczeń, do zadań którego należy w szczególności:
a)      opracowywanie informacji oraz tworzenie i uaktualnianie bazy danych dotyczących źródeł pozyskiwania funduszy pozabudżetowych na projekty z dziedziny edukacji i kultury, turystyki i sportu,
b)      pomoc jednostkom nadzorowanym przez Departament w opracowywaniu wniosków aplikacyjnych,
c)      gromadzenie informacji nt możliwości pozyskania dodatkowych źródeł finansowania inwestycji własnych Województwa z zakresu kultury, turystyki i sportu,
d)      opracowywanie, w porozumieniu z Biurem Inwestycji, dokumentów niezbędnych do uzyskania dodatkowych środków finansowych na realizację zadań, o których mowa w lit. c,
e)      prowadzenie sprawozdawczości, w tym finansowej nt sposobu wykorzystania środków przyznanych na dofinansowanie realizacji inwestycji własnych Województwa z zakresu kultury, turystyki i sportu,
f)        prowadzenie spraw związanych z finansowaniem wydatków rzeczowych przeznaczonych na edukację, kulturę, kulturę fizyczną, turystykę i sport,
g)      opiniowanie planów finansowych wojewódzkich jednostek oświatowych i instytucji kultury, analiza sprawozdań z ich wykonania oraz opiniowanie wniosków o zmianę przeznaczenia środków,
h)      prowadzenie spraw finansowych w zakresie zadań objętych Kontraktem Wojewódzkim w części dotyczącej właściwości merytorycznej departamentu,
i)        prowadzenie spraw finansowych związanych z realizacją projektów finansowanych ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie kultury,
j)        analiza wysokości przyznanej subwencji oświatowej oraz weryfikacja przypisanego zakresu zadań na dany rok budżetowy,
k)      prowadzenie spraw finansowych związanych z udzielaniem z budżetu Województwa dotacji na realizację zadań publicznych w zakresie należącym do kompetencji departamentu, w tym opracowywanie umów z organizacjami pozarządowymi, analiza dokumentacji rozliczeniowej oraz kontrola wykorzystania przyznanej dotacji,
l)        przygotowywanie sprawozdań finansowych z wykonania planu finansowego oraz zaangażowania wydatków budżetowych Województwa, w części pozostającej w dyspozycji departamentu.”;
9) w § 35 pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9)    Referat Wdrażania Działań POKL Wspierających Promocję Przedsiębiorczości, Samozatrudnienie i Transfer Wiedzy, któremu nadaje się symbol „DFS.IX.”;”;
10) w § 37 pkt 8-14 otrzymują brzmienie:
„8)    Referat Koordynacji i Wdrażania POKL, do zadań którego należy w szczególności:
a)   przygotowanie procedur wdrażania priorytetów, instrukcji wykonawczych Instytucji Pośredniczącej (IP) dotyczących Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL),
b)   nadzór i wykonawstwo zadań powierzonych Instytucji Pośredniczącej,
c)   nadzór zadań powierzonych IP2,
d)   przygotowanie analiz dotyczących poszczególnych projektów, działań, priorytetów,
e)   prowadzenie ewaluacji priorytetów, zgodnie z procedurami określonymi przez Instytucję Zarządzającą POKL,
f)    opracowanie pod względem merytorycznym strony internetowej zawierającej informacje o POKL,
g)   obsługa Podkomitetu Monitorującego POKL w województwie podlaskim oraz obsługa uczestnictwa przedstawiciela Instytucji Pośredniczącej w posiedzeniach Komitetu Monitorującego POKL,
h)   rozpatrywanie protestów we współpracy z Referatami Wdrożeniowymi Priorytetu VI-IX,
i)    prowadzanie danych do Krajowego Systemu Informatycznego SIMIK (KSI SIMIK);
9)      Referat Wdrażania Działań POKL Wspierających Promocję Przedsiębiorczości, Samozatrudnienie i Transfer Wiedzy, do zadań którego, w ramach obsługi projektów wspierających promocje przedsiębiorczości, samozatrudnienie i transfer wiedzy, należy w szczególności:
a)   udział w  przygotowaniu procedur wdrażania priorytetów, instrukcji wykonawczych IP dotyczących POKL, projektów systemowych,
b)   przygotowywanie Planów Działań,
c)   organizowanie procesu naboru projektów, w tym:
- przygotowywanie harmonogramów naboru projektów,
- ogłaszanie konkursów,
- przyjmowanie wniosków o dofinansowanie,
- rejestracja wniosków,
- ocena poprawności formalnej,
- dokonywanie preselekcji projektów,
d)   organizowanie procesu oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie, w tym:
- ocena merytoryczna wniosków o dofinansowanie,
- przygotowywanie list projektów,
- ogłaszanie wyników oceny merytorycznej na stronie internetowej,
- informowanie beneficjentów o wynikach ocenionych wniosków,
e)   organizowanie prac związanych z podjęciem ostatecznej decyzji w sprawie wyboru projektów do dofinansowania, w tym:
- przygotowywanie projektu uchwał Zarządu o wyborze wniosków do wsparcia,
- ogłaszanie decyzji Zarządu na stronie internetowej IP i w BIP,
f)    przygotowywanie umów o dofinansowanie projektów, w tym:
- informowanie beneficjenta o przyznanym dofinansowaniu i przybliżonym terminie podpisania umowy,
- kompletowanie niezbędnych załączników do umowy, w tym harmonogramu płatności, zabezpieczeń umowy,
- prowadzenie elektronicznej bazy zawartych umów,
- wprowadzanie zmian do umów w formie aneksów,
g)   prowadzenie bieżącego monitoringu realizacji projektów oraz rozliczanie finansowe projektów, w tym:
- weryfikacja formalno-rachunkowa i merytoryczna oraz zatwierdzanie części sprawozdawczej i finansowej wniosków o płatność, w tym poświadczanie kwalifikowalności wydatków ujętych we wnioskach o płatność beneficjentów,
- sporządzanie wniosków o płatność projektów systemowych IP i przekazywanie do Referatu Finansów i Monitorowania celem weryfikacji i zatwierdzenia,
- sporządzanie dla obsługiwanych działań poświadczeń i deklaracji wydatków, wystawianie zleceń płatności w oparciu o zweryfikowane i potwierdzone wnioski o płatność beneficjentów,
- autoryzacja płatności,
- sporządzanie sprawozdań okresowych, rocznych o udzielonej pomocy publicznej,
- prowadzenie bieżącego monitoringu realizacji projektów w województwie,
- poświadczanie kwalifikowalności wydatków ujętych we wnioskach o płatność beneficjentów,
- sporządzanie sprawozdań okresowych, rocznych oraz końcowych z realizacji obsługiwanych działań POKL i przekazywanie ich do Referatu Finansów i Monitorowania,
- sporządzanie informacji miesięcznej z realizacji obsługiwanych działań POKL i przekazywanie ich do Referatu Finansów i Monitorowania,
- raportowanie oraz informowanie Referatu Finansów i Monitorowania o zaistniałych nieprawidłowościach w obrębie obsługiwanych działań POKL,
- przygotowywanie dokumentów niezbędnych do zgłoszenia zapotrzebowania na środki finansowe na współfinansowanie obsługiwanych działań,
- sporządzanie dla IZ w określonych terminach uaktualnionej prognozy wydatków,
h)   obsługa Komputerowego Systemu Wymiany Danych,
i)    obsługa i nadzór projektów systemowych,
j)    wykonywanie czynności związanych z wdrażaniem Działania 2.6 ZPORR,
k)   rozpatrywanie protestów we współpracy z Referatem Koordynacji i Wdrażania POKL,
l)    wprowadzanie danych do KSI SIMIK (zgodnie z wykonywanymi zadaniami);
10)    Referat Wdrażania Działań POKL Wspierających Rozwój Wykształcenia i Kompetencji, do zadań którego, w ramach obsługi projektów wspierających rozwój wykształcenia i kompetencji, należy w szczególności:
a)   udział w  przygotowaniu procedur wdrażania priorytetów, instrukcji wykonawczych IP dotyczących POKL, projektów systemowych,
b)   przygotowywanie Planów Działań,
c)   organizowanie procesu naboru projektów, w tym:
- przygotowywanie harmonogramów naboru projektów,
- ogłaszanie konkursów,
- przyjmowanie wniosków o dofinansowanie,
- rejestracja wniosków,
- ocena poprawności formalnej,
- dokonywanie preselekcji projektów,
d)   organizowanie procesu oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie, w tym:
- ocena merytoryczna wniosków o dofinansowanie,
- przygotowywanie list projektów,
- ogłaszanie wyników oceny merytorycznej na stronie internetowej,
- informowanie beneficjentów o wynikach ocenionych wniosków,
e)   organizowanie prac związanych z podjęciem ostatecznej decyzji w sprawie wyboru projektów do dofinansowania, w tym:
- przygotowywanie projektu uchwał Zarządu o wyborze wniosków do wsparcia,
- ogłaszanie decyzji Zarządu na stronie internetowej IP i w BIP,
f)    przygotowywanie umów o dofinansowanie projektów, w tym:
- informowanie beneficjenta o przyznanym dofinansowaniu i przybliżonym terminie podpisania umowy,
- kompletowanie niezbędnych załączników do umowy, w tym harmonogramu płatności, zabezpieczeń umowy,
- prowadzenie elektronicznej bazy zawartych umów,
- wprowadzanie zmian do umów w formie aneksów,
g)   prowadzenie bieżącego monitoringu realizacji projektów oraz rozliczanie finansowe projektów, w tym:
- weryfikacja formalno-rachunkowa i merytoryczna oraz zatwierdzanie części sprawozdawczej i finansowej wniosków o płatność, w tym poświadczanie kwalifikowalności wydatków ujętych we wnioskach o płatność beneficjentów,
- sporządzanie wniosków o płatność projektów systemowych IP i przekazywanie do Referatu Finansów i Monitorowania celem weryfikacji i zatwierdzenia,
- sporządzanie dla obsługiwanych działań poświadczeń i deklaracji wydatków, wystawianie zleceń płatności w oparciu o zweryfikowane i potwierdzone wnioski o płatność beneficjentów,
- autoryzacja płatności,
- sporządzanie sprawozdań okresowych, rocznych o udzielonej pomocy publicznej,
- prowadzenie bieżącego monitoringu realizacji projektów w województwie,
- poświadczanie kwalifikowalności wydatków ujętych we wnioskach o płatność beneficjentów,
- sporządzanie sprawozdań okresowych, rocznych oraz końcowych z realizacji obsługiwanych działań POKL i przekazywanie ich do Referatu Finansów i Monitorowania,
- sporządzanie informacji miesięcznej z realizacji obsługiwanych działań POKL i przekazywanie ich IZ POKL,
- raportowanie oraz informowanie Referatu Finansów i Monitorowania o zaistniałych nieprawidłowościach w obrębie obsługiwanych działań POKL,
- przygotowywanie dokumentów niezbędnych do zgłoszenia zapotrzebowania na środki finansowe na współfinansowanie obsługiwanych działań,
- sporządzanie dla IZ w określonych terminach uaktualnionej prognozy wydatków,
h)   obsługa Komputerowego Systemu Wymiany Danych,
i)    obsługa i nadzór projektów systemowych,
j)    wykonywanie czynności związanych z wdrażaniem Działania 2.2 ZPORR,
k)   rozpatrywanie protestów we współpracy z Referatem Koordynacji i Wdrażania POKL,
l)    wprowadzanie danych do KSI SIMIK (zgodnie z wykonywanymi zadaniami);
11)    Referat Wdrażania Działań POKL Wspierających Integrację Społeczną, do zadań którego należy w szczególności:
a)   udział w  przygotowaniu procedur wdrażania priorytetów, instrukcji wykonawczych IP, dotyczących POKL, projektów systemowych,
b)   przygotowywanie Planów Działań,
c)   organizowanie procesu naboru projektów, w tym:
- przygotowywanie harmonogramów naboru projektów,
- ogłaszanie konkursów,
- przyjmowanie wniosków o dofinansowanie,
- rejestracja wniosków,
- ocena poprawności formalnej,
- dokonywanie preselekcji projektów,
d)   organizowanie procesu oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie, w tym:
- ocena merytoryczna wniosków o dofinansowanie,
- przygotowywanie list projektów,
- ogłaszanie wyników oceny merytorycznej na stronie internetowej,
- informowanie beneficjentów o wynikach ocenionych wniosków,
e)   organizowanie prac związanych z podjęciem ostatecznej decyzji w sprawie wyboru projektów do dofinansowania, w tym:
- przygotowywanie projektu uchwał Zarządu o wyborze wniosków do wsparcia,
- ogłaszanie decyzji Zarządu na stronie internetowej IP i w BIP,
f)    przygotowywanie umów o dofinansowanie projektów, w tym:
- informowanie beneficjenta o przyznanym dofinansowaniu i przybliżonym terminie podpisania umowy,
- kompletowanie niezbędnych załączników do umowy, w tym harmonogramu płatności, zabezpieczeń umowy,
- prowadzenie elektronicznej bazy zawartych umów,
- wprowadzanie zmian do umów w formie aneksów,
g)   prowadzenie bieżącego monitoringu realizacji projektów oraz rozliczanie finansowe projektów, w tym:
- weryfikacja formalno-rachunkowa i merytoryczna oraz zatwierdzanie części sprawozdawczej i finansowej wniosków o płatność, w tym poświadczanie kwalifikowalności wydatków ujętych we wnioskach o płatność beneficjentów,
- weryfikacja wniosków o płatność projektów systemowych beneficjentów systemowych i przekazywanie do Referatu Finansów i Monitorowania celem weryfikacji i zatwierdzenia,
- sporządzanie dla obsługiwanych działań poświadczeń i deklaracji wydatków, wystawianie zleceń płatności w oparciu o zweryfikowane i potwierdzone wnioski o płatność beneficjentów,
- autoryzacja płatności,
- sporządzanie sprawozdań okresowych, rocznych o udzielonej pomocy publicznej,
- prowadzenie bieżącego monitoringu realizacji projektów w województwie,
- poświadczanie kwalifikowalności wydatków ujętych we wnioskach o płatność beneficjentów,
- sporządzanie sprawozdań okresowych, rocznych oraz końcowych z realizacji obsługiwanych działań POKL i przekazywanie ich do Referatu Finansów i Monitorowania,
- sporządzanie informacji miesięcznej z realizacji obsługiwanych działań POKL i przekazywanie ich do Referatu Finansów i Monitorowania,
- raportowanie oraz informowanie Referatu Finansów i Monitorowania o zaistniałych nieprawidłowościach w obrębie obsługiwanych działań POKL,
- przygotowywanie dokumentów niezbędnych do zgłoszenia zapotrzebowania na środki finansowe na współfinansowanie obsługiwanych działań,
- sporządzanie dla IZ w określonych terminach uaktualnionej prognozy wydatków,
h)   obsługa Komputerowego Systemu Wymiany Danych,
i)    obsługa i nadzór projektów systemowych,
j)    wykonywanie czynności związanych z wdrażaniem Działania 2.5 ZPORR,
k)   rozpatrywanie protestów we współpracy z Referatem Koordynacji i Wdrażania POKL,
l)    wprowadzanie danych do KSI SIMIK (zgodnie z wykonywanymi zadaniami);
12)    Referat Kontroli POKL, do zadań którego należy w szczególności:
a)   opracowywanie projektów planów kontroli na miejscu projektów współfinansowanych w ramach  Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) i Działań 2.2, 2.5 i 2.6 ZPORR oraz  projektów planów kontroli systemów zarządzania i kontroli w ramach POKL,
b)   prowadzenie kontroli systemów zarządzania i kontroli,
c)   kontrola projektów konkursowych i systemowych,
d)   weryfikacja  planów kontroli na miejscu, opracowanych  przez Instytucje Wdrażające w ramach POKL,
e)   prowadzenie kontroli na miejscu realizacji projektów współfinansowanych
w ramach POKL i Działań 2.2, 2.5 i 2.6 ZPORR oraz analiza raportów z kontroli przeprowadzonych przez inne uprawnione podmioty w powyższym zakresie,
f)    raportowanie oraz informowanie Referatu Finansów i Monitorowania o zaistniałych nieprawidłowościach w obrębie obsługiwanych działań POKL,
g)   sporządzanie informacji pokontrolnych z przeprowadzonych kontroli,
h)   wprowadzanie danych z zakresu pracy referatu do funkcjonujących w Urzędzie systemów komputerowych;
13)    Referat Pomocy Technicznej, Informacji i Promocji, do zadań którego należy w szczególności:
a)   wdrażanie pomocy technicznej RPOWP, w tym:
- przygotowanie projektów pomocy technicznej,
- przygotowanie wniosków o refundację poniesionych wydatków,
- monitorowanie i raportowanie,
b)   wdrażanie pomocy technicznej POKL, w tym:
- przygotowanie projektów pomocy technicznej,
- przygotowanie wniosków o płatność w ramach Pomocy Technicznej oraz przekazywanie ich do Referatu Finansów i Monitorowania,
- przygotowanie poświadczeń i deklaracji wydatków w ramach Priorytetu X POKL i przesyłanie do IZ,
- monitorowanie i raportowanie, sporządzanie półrocznych sprawozdań dotyczących Pomocy Technicznej i przesyłanie ich do IZ,
c)   prowadzenie punktu informacyjnego RPOWP i POKL, w tym:
- rozpowszechnianie informacji na temat programów strukturalnych współfinansowanych przez Wspólnotę Europejską,
- informowanie o możliwościach wsparcia z Funduszy Strukturalnych,
- informowanie opinii publicznej o pracach Komitetu Sterującego,
- przekazywanie informacji dotyczących efektów wykorzystania środków strukturalnych w regionie,
- dystrybucja formularzy wniosków aplikacyjnych oraz innych dokumentów,
- pomoc w wypełnianiu formularzy aplikacyjnych,
- upowszechnianie informacji o Unii Europejskiej oraz informowanie o zasadach dotyczących współfinansowania projektów,
d)   realizacja działań promocyjnych RPOWP i POKL, w tym:
- organizacja szkoleń, konferencji, seminariów dla beneficjentów,
- przygotowanie i dystrybucja materiałów promocyjnych,
- prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem sprawozdań i informacji o promocji na terenie Województwa,
e)   prowadzenie punktu informacyjnego w ramach programów Polska - Litwa, Polska - Litwa - Obwód Kaliningradzki, Polska - Białoruś - Ukraina, w tym:
- organizacja szkoleń, konferencji, seminariów dla beneficjentów,
- udział w Komitecie Sterującym i w Komitecie Monitorującym,
- monitorowanie i raportowanie,
- udział w pracach paneli ekspertów,
f)    przygotowywanie i prowadzenie projektów własnych Urzędu współfinansowanych z Funduszy Unii Europejskiej;
14)    Referat Finansów i Monitorowania do zadań, którego należy w szczególności:
a)      przygotowywanie szacunków wydatków na realizację programów (RPOWP i POKL, ZPORR), w tym zapotrzebowania na środki dotacji rozwojowej,
b)      sporządzanie Poświadczenia wydatków oraz wniosków o płatność okresową od Instytucji Zarządzającej RPOWP do Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji,
c)      sporządzanie Poświadczenia i deklaracji wydatków oraz wniosków o płatność okresową od Instytucji Pośredniczącej POKL do Instytucji Zarządzającej POKL,
d)      weryfikacja wniosków o płatność w ramach pomocy technicznej,
e)      weryfikacja i zatwierdzanie poświadczeń i deklaracji wydatków IP2 w ramach POKL,
f)        weryfikacja i zatwierdzanie wniosków o płatność projektów systemowych w ramach POKL,
g)      sporządzanie harmonogramów i wniosków o transze dotacji rozwojowej oraz prognoz płatności,
h)      prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem środków finansowych na współfinansowanie działań zgodnie z systemem wdrażania ZPORR,
i)        weryfikacja wniosków o płatność dla projektów współfinansowanych w ramach ZPORR, działania: 2.2, 2.5, 2.6 i 3.4
j)        prowadzenie rejestru dłużników w ramach RPOWP I POKL,
k)      raportowanie o nieprawidłowościach RPOWP
l)        prowadzenie Rejestru wykrytych nieprawidłowości RPOWP i POKL,
m)    monitorowanie postępów realizacji RPOWP, w tym wykorzystania dotacji rozwojowej,
n)      monitorowanie nieprawidłowości w ramach RPOWP i POKL,
o)      obsługa systemu informatycznego do monitoringu i kontroli,
p)      sporządzanie sprawozdań okresowych, rocznych i końcowych z realizacji RPOWP i komponentu regionalnego POKL,
q)      sporządzanie informacji miesięcznej z realizacji RPOWP i komponentu regionalnego POKL,
r)       sporządzanie informacji miesięcznej nt. stanu realizacji ZPORR w Województwie w ramach sprawozdawczości dla Instytucji Pośredniczącej,
s)       sporządzanie okresowych, rocznych i końcowych raportów z realizacji działań ZPORR wdrażanych przez Samorząd Województwa w ramach sprawozdawczości dla Instytucji Pośredniczącej,
t)        współuczestnictwo w przygotowaniu raportów kwartalnych, rocznych, a także raportu końcowego nt. wdrażania komponentu wojewódzkiego ZPORR (współpraca w tym zakresie z Oddziałem Monitoringu i Raportowania w Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu komponentem wojewódzkim ZPORR),
u)      monitorowanie oddziaływania interwencji komponentu wojewódzkiego na sytuację społeczno-gospodarczą regionu poprzez pomiar wskaźników oddziaływania działań ZPORR wdrażanych przez Samorząd Województwa i przygotowywanie części raportu rocznego oraz raportu końcowego z wdrażania komponentu wojewódzkiego dotyczącego oddziaływania Programu,
v)      wprowadzanie danych do sytemu informatycznego PEFS przekazywanych przez beneficjentów działań ZPORR wdrażanych przez Samorząd Województwa i współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego,
w)    wprowadzanie danych do KSI SIMIK (zgodnie z wykonywanymi zadaniami);
x)      ewidencja kwot wycofanych z poświadczeń i deklaracji wydatków POKL i RPOWP;”;
11) §§ 39-43 otrzymują brzmienie:
„§39. Departamentem Infrastruktury i Ochrony Środowiska kieruje dyrektor Departamentu przy pomocy jednego zastępcy oraz Geologa Wojewódzkiego.
§ 40. W Departamencie Infrastruktury i Ochrony Środowiska tworzy się następujące wewnętrzne komórki organizacyjne:
1)      Referat Infrastruktury Technicznej, któremu nadaje się symbol „DIS.I.”;
2)      Referat Opłat Środowiskowych, któremu nadaje się symbol „DIS.II.”;
3)      Referat Geologii, któremu nadaje się symbol „DIS.III.”;
4)      Samodzielne stanowisko pracy ds. kontroli opłat za korzystanie ze środowiska, któremu nadaje się symbol „DIS.IV.”;
5)      Referat Ochrony Środowiska, któremu nadaje się symbol „DIS.V.”; 
6)      Samodzielne stanowisko pracy ds. kancelaryjno-biurowych, któremu nadaje się symbol „DIS.VI.”.
§ 41. Do zadań Departamentu Infrastruktury i Ochrony Środowiska należy w szczególności prowadzenie spraw z zakresu:
1)      infrastruktury technicznej;
2)      transportu zbiorowego i drogownictwa;
3)      opłat środowiskowych;
4)      ochrony środowiska;
5)      kształtowania polityki energetycznej Województwa;
6)      geologii;
7)      wykonywania czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych.
§ 42. 1. Zadania określone w § 41 realizują:
1)   Referat Infrastruktury Technicznej, do zadań którego należy w szczególności:
a)   zarządzanie ruchem na drogach wojewódzkich, a w szczególności:
-     zatwierdzanie projektów organizacji ruchu drogowego na czas prowadzenia robót w pasie drogowym,
-     zatwierdzanie projektów stałej organizacji ruchu drogowego lub zmian tej organizacji, oznakowania pionowego, poziomego, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, ustalania granic obszarów zabudowanych, ustalania granic stref zamieszkania, ustalania zakazów i nakazów ruchu określonych rodzajów pojazdów lub uczestników ruchu,
-     zmniejszenie lub zwiększenie prędkości dopuszczalnej pojazdów, obowiązującej w   obszarze zabudowanym oraz zmniejszenie prędkości poza obszarem zabudowanym,
-     sprawowanie nadzoru w zakresie prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drodze,
-     prowadzenie ewidencji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu lub jej zmian,
-     udział w pracach komisji i zespołów w sprawie organizacji ruchu drogowego,
-     wprowadzanie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach wojewódzkich,
-     określanie obszaru, na którym wprowadza się opłaty za parkowanie pojazdów,
-     opiniowanie lokalizacji reklam umieszczonych w pasie drogowym dróg wojewódzkich;
b)      wydawanie zezwoleń na korzystanie z drogi w sposób szczególny (zawody sportowe, rajdy, wyścigi, zgromadzenia i inne imprezy),
c)      uzgadnianie trasy i czasu trwania pielgrzymek poruszających się po drogach wojewódzkich,
d)      ustalenie wysokości stawek opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego,
e)      wydawanie opinii w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych oraz w sprawie przebiegu dróg krajowych,
f)        zaliczanie dróg do kategorii dróg wojewódzkich w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw transportu oraz obrony narodowej, ustalanie przebiegu dróg wojewódzkich oraz zarządzanie tymi drogami,
g)      uzgadnianie wykazu dróg przewidzianych do zaliczenia tych dróg do kategorii dróg powiatowych,
h)      nadawanie numerów dla dróg powiatowych i gminnych oraz prowadzenia rejestrów nadanych numerów dróg,
i)        finansowanie zadań w zakresie budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg oraz zarządzania drogami wojewódzkimi,
j)        wydawanie zezwoleń na wykonywanie krajowego zarobkowego przewozu osób,
k)      dokonywanie analizy sytuacji rynkowej w zakresie komunikacji publicznej,
l)        organizowanie i dotowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich, w tym: współdziałanie i konstruowanie rozkładów jazdy pociągów dla przewozów regionalnych, zawieranie, rozliczanie i kontrola umów z przewoźnikiem, monitorowanie i ewaluacja potrzeb przewozowych regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, przekazywanie i rozliczanie dotacji na regionalne przewozy kolejowe,
m)    nabywanie kolejowych pojazdów szynowych i gospodarowanie nimi,
n)      opiniowanie przebiegu linii kolejowych o znaczeniu wojewódzkim, wniosków o likwidacji linii kolejowych oraz wniosków o nadanie kategorii lub zmiany kategorii przejazdów kolejowych,
o)      ustalanie sposobu zabezpieczenia i oznakowania przejazdów kolejowych,
p)      przekazywanie dopłat przewoźnikom wykonującym krajowe przewozy autobusowe oraz zawieranie umów z poszczególnymi przewoźnikami na opłaty do przejazdów ulgowych, prowadzenie miesięcznych i rocznych rozliczeń dopłat oraz dokonywanie miesięcznych i rocznych analiz dopłat i zapotrzebowania środków z budżetu państwa na ten cel,
q)      koordynacja inicjatyw gospodarczych realizowanych w zakresie działań departamentu;
r)       współpraca z samorządami i organizacjami gospodarczymi w kształtowaniu polityki transportowej Województwa,
s)       prowadzenie, w porozumieniu z Podlaskim Biurem Planowania Przestrzennego, spraw z zakresu Prawa energetycznego,
t)        przygotowywanie opinii Zarządu w sprawie udzielania, odmowy, zmiany i cofnięcia przez Urząd Regulacji Energetyki koncesji na obrót energią elektryczną, paliwami ciekłymi i ciepłem,
u)      prowadzenie monitoringu i ewaluacja realizacji programów zintegrowanego rozwoju: transportu kolejowego, drogownictwa, transportu samochodowego województwa podlaskiego do 2005 roku, z perspektywą do 2015 roku,
v)      prowadzenie ewidencji egzaminatorów sprawdzających kwalifikacje osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,
w)    dokonywanie wpisu i skreślenia egzaminatora z ewidencji egzaminatorów,
x)      wydawanie, odmowa i cofanie zezwoleń na produkcję tablic rejestracyjnych,
y)      organizowanie pracy i współpraca z sekretariatem Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
z)       nadzór nad przeprowadzaniem egzaminów państwowych na prawo jazdy,
aa)   prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzącym kursy dokształcające kierowców pojazdów przewożących towary niebezpieczne,
ab) wykonywanie czynności wynikających ze sprawowania przez Marszałka Województwa nadzoru nad ośrodkami szkolącymi kierowców pojazdów przewożących towary niebezpieczne,
ac) wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 43;
2) Referat Opłat Środowiskowych, do zadań którego należy w szczególności:
a)   realizowanie zadań w zakresie spraw związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska, a w szczególności za:
-     wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
-     wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
-     pobór wód,
-     składowanie odpadów;
b)      realizacja zadań w zakresie spraw związanych z opłatą produktową i opłatą za substancje kontrolowane,
c)      gromadzenie i egzekucja opłaty produktowej oraz opłat za korzystanie ze środowiska, w tym za:
-     emisję zanieczyszczeń do powietrza,
-     pobór wody,
-     odprowadzanie ścieków,
-     składowanie odpadów,
d)      redystrybucja uzyskanych wpływów na rzecz funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
e)      prowadzenie ewidencji księgowej:
-     opłat za korzystanie ze środowiska i opłaty produktowej,
-     zobowiązań wobec funduszy ochrony środowiska,
f)        windykacja należności i zobowiązań z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i opłaty produktowej,
g)      zgłaszanie wierzytelności do mas upadłości podmiotów korzystających ze środowiska,
h)      prowadzenie ewidencji i analizy składanych przez producentów, importerów dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz eksporterów dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań, rocznych sprawozdań o masie wytworzonych, przywiezionych z zagranicy oraz wywiezionych za granicę opakowań oraz sporządzanie na podstawie zebranych sprawozdań – raportu wojewódzkiego za poprzedni rok,
i)        prowadzenie ewidencji: wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i niektórych produktów, odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych i poużytkowych, wysokości należnej opłaty produktowej oraz sprawozdań rocznych przedsiębiorców i organizacji odzysku,
j)        gromadzenie i analiza rocznych sprawozdań zarządów gmin lub związków gmin o rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku lub recyklingu przez gminę,
k)      prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie,
l)        koordynowanie przygotowania okresowych sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, zawierających w szczególności informacje o beneficjentach pomocy oraz o rodzajach, formach, wielkości i przeznaczeniu udzielonej pomocy i przedstawianie ich Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej;
3)   Referat Geologii, do zadań którego w szczególności należy:
a)   zatwierdzanie projektów prac geologicznych i działania w sprawach określonych w art. 45 ust.1 i 1a ustawy Prawo geologiczne i górnicze, dotyczących:
-     złóż kopalin podstawowych, niezastrzeżonych do właściwości ministra środowiska i kopalin pospolitych na powierzchni przekraczającej 2 ha lub przewidywanym rocznym wydobyciu przekraczającym 20.000 m3,
-     ujęć wód podziemnych, w tym ujęć źródeł naturalnych i odwodnień budowlanych, jeżeli udokumentowane zasoby lub przewidywana wydajność przekracza 50 m3/h,
-     warunków hydrogeologicznych w związku z projektowaniem odwodnień do wydobywania kopalin podstawowych niezastrzeżonych do właściwości ministra środowiska i do wydobywania kopalin pospolitych ze złóż na powierzchni przekraczającej 2 ha lub przewidywanym rocznym wydobyciu przekraczającym 20.000 m3,
-     warunków hydrogeologicznych w związku z zakończeniem odwadniania lub zmianą poziomu odwadniania likwidowanych zakładów górniczych - w odniesieniu do kopalin podstawowych niezastrzeżonych do właściwości ministra środowiska oraz w odniesieniu do kopalin pospolitych na powierzchni przekraczającej 2 ha lub przewidywanym rocznym wydobyciu przekraczającym 20.000 m3,
-     badań geologiczno-inżynierskich na potrzeby planów zagospodarowania przestrzennego Województwa,
-     badań geologiczno-inżynierskich do projektowania i wykonywania inwestycji liniowych o zasięgu ponadpowiatowym,
-     warunków hydrogeologicznych w związku z projektowaniem inwestycji mogących zanieczyścić wody podziemne - w odniesieniu do inwestycji zaliczonych do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wynika z przepisów prawa ochrony środowiska,
b)      udzielanie zezwoleń na zmianę kryteriów bilansowości zasobów złóż kopalin podstawowych niezastrzeżonych do właściwości ministra środowiska i kopalin pospolitych na powierzchni przekraczającej 2 ha lub przewidywanym rocznym wydobyciu przekraczającym 20.000 m3,
c)      udzielanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin podstawowych niezastrzeżonych do właściwości ministra środowiska i kopalin pospolitych na powierzchni przekraczającej 2 ha lub przewidywanym rocznym wydobyciu przekraczającym 20.000 m3, oraz ograniczanie, cofanie i stwierdzanie wygaśnięcia tych koncesji,
d)      uzgadnianie koncesji udzielanych przez starostów na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych oraz zasięganie opinii właściwych ministrów przy koncesjach dotyczących kopalin podstawowych i leczniczych,
e)      zasięganie opinii lub uzyskiwanie uzgodnień wójta, burmistrza i prezydenta miasta przy zatwierdzaniu projektów prac geologicznych oraz wydawaniu, cofaniu bądź wygaszaniu koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie kopalin podstawowych niezastrzeżonych do właściwości ministra środowiska i kopalin pospolitych na powierzchni przekraczającej 2 ha lub przewidywanym rocznym wydobyciu przekraczającym 20.000 m3,
f)        sprawowanie nadzoru i kontroli w zakładach górniczych eksploatujących kopaliny ze złóż na podstawie koncesji udzielonych przez Marszałka,
g)      sprawowanie nadzoru i kontroli nad wykonywaniem robót geologicznych w zakresie zgodności z zatwierdzonymi projektami,
h)      wydawanie decyzji ustalających wysokość opłaty eksploatacyjnej w przypadku niezłożenia przez przedsiębiorcę w terminie jednego miesiąca po upływie kwartału informacji o jej wniesieniu lub w razie złożenia informacji nasuwającej zastrzeżenia,
i)        kontrolowanie wielkości środków finansowych zgromadzonych przez przedsiębiorcę na funduszu likwidacji zakładu górniczego,
j)        prowadzenie i obsługa zbioru informacji geologicznych Marszałka;
4)   Samodzielne stanowisko pracy ds. kontroli opłat za korzystanie ze środowiska, do zadań którego należy w szczególności:
a)      typowanie jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych korzystających ze środowiska kwalifikujących się do przeprowadzenia kontroli, w tym również nowych płatników,
b)      przeprowadzanie kontroli podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wywiązywania się z obowiązków odnośnie opłat za emisję gazów lub pyłów do powietrza, pobór wód, odprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, składowanie odpadów, tj. naliczania i wnoszenia opłat, sporządzania i przedkładania Marszałkowi wykazów zawierających zbiorcze informacje o zakresie korzystania ze środowiska,
c)      sporządzanie informacji o przeprowadzonych kontrolach w zakresie opłat;
5)   Referat Ochrony Środowiska, do zadań którego należy w szczególności:
a)      zapewnienie warunków do realizacji zasady zrównoważonego rozwoju i przestrzegania przepisów z zakresu ochrony środowiska,
b)      popularyzowanie zadań ochrony przyrody,
c)      udzielanie pomocy organizacjom społecznym w ich działalności na rzecz ochrony środowiska,
d)      prowadzenie wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami oraz rejestru udzielonych zezwoleń w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami oraz sporządzanie raportu wojewódzkiego o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów,
e)      opiniowanie powiatowych programów ochrony środowiska,
f)        opiniowanie powiatowych i gminnych planów gospodarki odpadami,
g)      aktualizacja programu ochrony środowiska i wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,
h)      sporządzanie sprawozdań z wykonania wojewódzkiego programu ochrony środowiska i wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,
i)        prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku i Fundacji „Zielone Płuca Polski”,
j)        opiniowanie aktów prawnych dotyczących zagadnień z zakresu ochrony środowiska,
k)      prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie,
l)        wydawanie opinii w sprawie zakresu raportu dla przedsięwzięć zawsze wymagających sporządzenia tego dokumentu,
m)    uzgadnianie warunków realizacji przedsięwzięcia dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu jest zawsze obowiązkowe, z wyłączeniem dróg oraz linii kolejowych,
n)      prowadzenie spraw związanych ze skargami, zażaleniami wniesionymi w trakcie procesu inwestycyjnego dotyczącego przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport jest obligatoryjny,
o)      zobowiązanie decyzją do sporządzenia przeglądu ekologicznego instalacji zaliczonych do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzanie raportu oddziaływania na środowisko jest obligatoryjne,
p)      prowadzenie postępowań dotyczących transgranicznego oddziaływania na środowisko,
q)      tworzenie obszarów ograniczonego użytkowania dla instalacji zaliczonych do
przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, lub zakładów lub innych obiektów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako takie przedsięwzięcie,
r)       udzielanie pozwoleń zintegrowanych,
s)       obsługa Wojewódzkiej Komisji do Spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko,
t)        prowadzenie spraw dotyczących pozwoleń wodnoprawnych,
u)      ustalanie linii brzegu dla wód granicznych oraz śródlądowych dróg wodnych,
v)      podawanie do publicznej wiadomości informacji o toczącym się postępowaniu
wodnoprawnym,
w)    wydawanie i cofanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów posiadaczom odpadów, którzy budują lub utrzymują obiekt zaliczany do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko jest obligatoryjne,
x)      wydawanie zezwoleń na zbiórkę, transport, odzysk i unieszkodliwianie odpadów posiadaczom odpadów, którzy budują lub utrzymują obiekt zaliczany do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzanie raportu oddziaływania na środowisko jest obligatoryjne,
y)      zezwalanie na spalanie odpadów poza instalacjami lub urządzeniami do tego przeznaczonymi,
z)       zatwierdzanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzanie raportu oddziaływania na środowisko jest obligatoryjne,
aa)   obsługa Komisji do spraw stwierdzenia kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami,
ab) wydawanie świadectw stwierdzających kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami,
ac) zatwierdzanie instrukcji eksploatacji składowiska dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzanie raportu oddziaływania na środowisko jest obligatoryjne,
ad) prowadzenie rejestru rodzajów, ilości oraz miejsc występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska,
ae) zezwalanie na zamknięcie i rekultywację składowisk odpadów dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
af) uzgadnianie wydawanych przez starostę zezwoleń na prowadzenie działalności na zbieranie odpadów przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów,
ag) prowadzenie wykazu przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu oraz punkty zbierania pojazdów,
ah) przekazywanie do centralnej ewidencji pojazdów informacji o umieszczeniu lub usunięciu z wykazu przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów,
ai) przyjmowanie rocznych sprawozdań od przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu,
aj) wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza dla inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzanie raportu jest obligatoryjne,
ak) określenie programów ochrony powietrza, mających na celu osiągnięcie dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu,
al)określenie dla terenu województwa bądź jego części rodzaju lub jakości paliw dopuszczonych do stosowania oraz ustalenie sposobu realizacji i kontroli tego obowiązku,
am)      nakładanie na podmiot korzystający ze środowiska, zaliczony do podmiotów mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzanie raportu jest obligatoryjne, obowiązku prowadzenia pomiarów poziomów substancji w powietrzu, dla których istnieje przekroczenie dopuszczalnego poziomu,
an) określenie programów ochrony środowiska przed hałasem dla terenów poza aglomeracjami,
ao) wydawanie zezwoleń, upoważniających do uczestnictwa we wspólnotowym lub krajowym systemie handlu uprawnieniami do emisji.
2.   Referatem Geologii kieruje Geolog Wojewódzki przy pomocy którego Marszałek wykonuje zadania określone w ustawie Prawo geologiczne i górnicze.
§ 43. Departament Infrastruktury i Ochrony Środowiska wykonuje czynności wynikające ze sprawowania przez Zarząd nadzoru nad działalnością:
1)   Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku;
2)   Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Białymstoku;
3)   Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łomży;
4)   Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Suwałkach.”.
12) w § 45 w pkt 8 kropkę na końcu zdania zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 w brzmieniu:
„9)    Samodzielne stanowisko pracy ds. funkcjonowania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, któremu nadaje się symbol „GRM.IX”.”;
13) w § 47 ust. 1 w pkt 7 kropkę na końcu zdania zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
„8)    Samodzielne stanowisko pracy ds. funkcjonowania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, do zadań którego należy w szczególności:
a)      identyfikacja i analiza dobrych praktyk,
b)      analiza potrzeb i kierunków rozwoju obszarów wiejskich,
c)      przeniesienie dobrych praktyk oraz organizacja wymiany doświadczeń i know-how,
d)      przygotowywanie programów szkoleniowych dla LGD w procesie ich tworzenia i działania,
e)      zarządzanie siecią KSOW,
f)        doradztwo na rzecz LGD i innych podmiotów przy opracowywaniu projektów w zakresie współpracy międzyterytorialnej i transnarodowej,
g)      współpraca międzyinstytucjonalna.”;
14) § 48 otrzymuje brzmienie:
„§ 48. Departament Rolnictwa, Mienia i Geodezji wykonuje czynności wynikające ze sprawowania przez Zarząd nadzoru nad działalnością:
1)      Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku;
2)      Wojewódzkiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych w Białymstoku.”;
15) po § 57a uchyla się wyrazy Departament Turystyki i Sportu - DTS;
16) uchyla się §§ 58 - 61.
 
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Marszałkowi Województwa Podlaskiego.
 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.
 
 
 
Powrót na początek strony